Perhatian!!!

Semua cerita ini adalah hakmilik Puan Saiman dan tidak dibenarkan untuk diulang terbit oleh mana-mana pihak tanpa keizinan dari tuan empunya blog.

Monday, January 11, 2010

Rejuvenation

Gua ni kan... kadang2 buat kerja sampai ndak hengat dunia. Maksud gua... kerja di rumah. Walaupun ada bibik... tapi gua masih kasih bersih dapur ok. Biasalah kan manusia. Kadang2 gua nampak bibik tu macam sengaja melambat2kan kerja (apa ndak, asyik tinguk tv...yer la kan, dari jam 2-4 ptg, TV3 ada cerita In*on. Lepas tu sambung lagi Astro Aruna. Jadi bila gua sampai jam 5 petang, bibik gua baru mau start buat kerja dapur). Itulah sebabnya gua tolong, supaya kerja yang dibuat tu cepat siap. Gua jgk mandikan anak gua. Bukan anak gua jak gua mandikan. Kucing pun gua kasih mandi apa (walaupun gua 'kasih ' doktor RM65 hari tu, sebab kucing gua gigit tangan gua....hahahahahaha). Gua sendiri cuci piring gua lepas makan. Lepas masak, gua cuci periuk belanga. Tapi bukan ini yang gua mau kasih cerita.

Seingat2 gua kan, sewaktu umur gua awal 20an..... ya kawan2.... seawal 20an yer.... sebelum kawin... bayangkan pulang dari kerja, gua boleh cuci kain, masak, lipat kain, strika baju sekolah adik2 gua (maklum la gua ni kan anak sulung), lepas buat semua tu baru gua tidur. Bangun lagi jam 4.30 pagi, gua kena sediakan sarapan utk adik2 gua sebelum durang pegi sekolah. Gua kena masakkan 'bekal' utk durang makan t/hari, sebab sebelah petang durang kena pegi sekolah Agama pulak... semuanya macam dihujung hari gua jak. Tapi sekarang ni, sakit pinggang la, sakit lutut la. Sakit tengkuk la....macam2 sakit. Gua pun heran. Bila gua buat medical check up, doktor tu cakap, gua ok, tapi mungkin penat. PENAT apa... kan bibik ada bantu2 gua. Gua pun heran. Misteri betul.


Oleh yang demikian, setiap seminggu atau 2 minggu sekali, hubby gua akan bawa gua ke tempat ni (sejak 6 bulang kebelakangan ni la- kalau dulu 2 atau 3 bulan baru sekali gua datang). Dari urut kaki sampailah urut badan. Gua buat di sini. Gua memang biasa pegi sini ni. Kalau ndak silap pengiraan gua la kan, sudah 8 tahun gua kenal dengan owner dia ni. Jadi gua memang biasa berurut dengan Lucy (owner) ataupun ngan Kak Julie. Durang dua urg ni memang biasa la urut gua. Macam kelmarin, pagi tu hubby gua mau bawa gua pegi 1B. Tapi gua sumbung2 mula2. Gua ndak mau pegi sebab gua rasa migraine dari hari Sabtu tu lagi. Jadi hubby gua cakap ngan gua, ' mari pegi urut kaki, lepas tu urut badan sekali'. Gua pun apa lagi.... pegi jak la. Sebab minggu lepas pun gua ndak sempat pegi, gua sibuk urus anak gua (kan start sekolah sudah). Sebelum urut kaki, rendam kaki dulu, lepas rendam kaki barulah urut tapak kaki dan kaki jugak la (sampai lutut jak la). Kena bagi minum ginger tea lagi tu. Oleh sebab Kak Julie belum sampai, Lucy yang urutkan kaki gua. Bila dia tekan tapak kaki gua, tau pulak dia gua ni ada gastrik (memang gastrik gua keluar kelmari). Lucy pun bagitau gua, kadang2 gastrik la menyebabkan sakit kepala. Terkejut gua... apa ndak terkejut, bukan gua ada bagitau dia, yang gastrik gua keluar dan kepala gua sakit. Sambil2 dia urut kaki gua, dia pun bagitau la supaya gua jangan makan Mee Besar (peberet gua lagi tu), jangan makan pedas (matai la ndak makan pedas), jgn makan kekacang (oh yang ini ok), sama jangan makan masam2 (alamak...gua ni gila bambangan). Sebab makanan ini la yang menyebabkan gastrik... Arrrghhhhhhhh........
Selesai jak kaki gua kena urut, maka bermula la sesi urut belakang. Ada bilik yang disediakan (kalau sepa yang biasa pegi SPA tu, tau la macam mana tempat tu). Lepas urut belakang (bukan macam urut tradisional tu - tapi lebih kepada cari point2 belakang - kalau ada tempat yang sakit atau lenguh tu - punya la sakit tapi syok ohhh... lepas kena urut. Memang rasa ringan badan. Gua pun bagitau Kak Julie, kepala gua sebelah kanan sakit. Bila Kak Julie tekan tenguk ngan bahu gua...... punyalah sakit tapi kepala gua yang berdenyut terus hilang. Lepas tengkuk dan bahu, kepala gua jugak di picit..... barulah gua rasa lega. Bila gua kena urut belakang terutama pinggang, bukan la sakit, tapi sebenarnya, kalau ikut betul ndak la bah sakit sangat, cuma gua ni kan pernah jatuh, jadi bila kena urut sakitnya memang semacam... tapi kalau sakit tu, bagitau la bah ngan Kak Julie tu, dia tekan la bah pelan2.....
Lepas kena urut, Kak Julie bagi minum air suam...memang semua customer pun begitu bah durang buat, bukan ngan gua jak. Lepas kena urut tu, gua pun keluar dari tempat durang dengan gembiranya. Kepala gua ringan dan sakit kepala hilang.... dan lepas tu gua dengan gembiranya pegi 1B..... Kalau mau tau di sini la gua pegi... tapi apa kes, sudah turun baru gua ingat mau pegi ambil gambar, jadi gua ambil gambar banner ni jak la. Lain kali la ah, gua ambil gambar kedai dia. Sebenarnya sebelum pindah di City Mall ni, durang di Wisma Merdeka. Jadi Lucy pindah di City Mall, tapi di Wisma Merdeka tu masih buka lagi, ada orang yang jaga di sana (aiseymen..lupa pulak gua nama dia tu)... jadi Lucy bawa Kak Julie sekali. Oleh kerana gua biasa ngan Lucy sama Kak Julie lagipun dekat ngan rumah gua kan, jadi gua pegi la City Mall.
Ramai regular customer durang ni. Bukan jak terkenal di kalangan 'orang politik' (gua pernah jumpa ngan durang ni), sampailah orang Jepun ngan Korea. Servis durang ni memang tip top. Kerja urut mengurut durang ni memang 'bersih'. Jangan cuba2 tanya utk urut yang bukan2, alamatnya adalah kena hempas pintu aka kena sound sebijik oleh Lucy hahhahahahaha.... Kalau ada antara anda mau datang ke tempat ni, sila buat appointment. Tapi kalau kebetulan pegi City Mall, singgalah saja. Sebab mana tau, kalau anda bernasib baik kebetulan tiada customer, anda boleh cuba refleksologi kaki. Tapi kalau anda ndak bernasib baik, kena tunggu la. Sebab durang ni memang ramai customer - pssttttt termasuklah doktor, loyar pun ada bah.... dan pegawai tempat gua kerja ni pun ada jugak pegi sana). Memang pemes la bah tempat ni. Gua biasanya datang pagi, buka jak durang, gua rasa gua la customer yang pertama, rupanya ada lagi yg datang awal dari gua. La... lupa pulak gua. Kedai durang ni terletak di sebelah Hotel Celyn. Tapikan kalau takut pegi sana sendiri.... bawalah gua. Nanti gua temankan... bulih la bayarkan sekali utk gua kan... lepas berurut2...belanja la gua makan di Kopitiam ka.... KFC ka....hahahahaha. Itu jak 'pengeras' dari gua....

p/s : Oh ya.... gua terlupa sebenarnya. Gua sekarang ni bukan lagi 20 an, tapi sudah pertengahan 30an....sigh... patutlah.......Dan gua tiada sebarang syer dari kedai ni ah... gua rasa memang servis durang bagus, jadi gua pun tulislah.... bayangkan selama 8 tahun gua pegi, barulah gua tulis.....(tepuk dahi...)
Puan Saiman 'sign out'.......

2 comments:

CathJ said...

Hehehehhe.... best nya kena urut2 ni... mau kasih masuk dalam resolution ni...berurut setiap bulan hahahahhaha....

bah lain kali kalau tiada aral melintang maie kita pi berurut sama2...hehehehe

Puan Saiman said...

CJ- ya, itula resolution sia 2010 ni...hahahahahhaa

bulih bah.... bulih jgk kita beronggeng....