Perhatian!!!

Semua cerita ini adalah hakmilik Puan Saiman dan tidak dibenarkan untuk diulang terbit oleh mana-mana pihak tanpa keizinan dari tuan empunya blog.

Wednesday, December 28, 2011

Mari bercuti....

Gua ni kan....biarlah berterus terang sekarang ni... gua di ofis ditemani oleh bunyi2 yang keluar dari corong radio....bertemankan bunyi2 ekon...beserta lampu2.... satu suara manusia pun tiada.....ehem...psssttt Rosie...ko pun 1 urg jugak pula di ofis ah...senasib bah kita ni ging...




Gua ni kan..... biarlah berterus terang sekarang ni.... walaupun gua bawa '2' budak2 rebina....tapi tu 2 di tingkat bawah...gua di tingkat atas....durang sedang bergembira di bawah tu....banyak permainan berbentuk sains di bawah tu....jadi mestilah durang bergembira kan...




Tapi gua sini...sibuk....yaa...yahhh...sibuk tguk fb..sibuk apdet blog....well...sibuk jugak la kan....


Dan ini gua mau mengisytiharkan bahawa mula bisuk gua akan cuti sehingga tahun depan...wah!!! Bunyi macam lama kan, padahal cuti 2 hari jak pun, minggu depan ari 2 keja sudah balik....cuti ni pun...ini jak la baki2 cuti yang tinggal....sib baik tahun depan ada lagi cuti balik....hihihihi


Gua cuti ni pun bukannya cuti2 Malaysia.....cuti2 Singapore pun jauh lagi....penyebab gua cuti adalah untuk menyediakan perkakasan sekolah anak buah laki gua tu. Kalau anak gua tu...lammmaaaaa sudah siap....bayangkan...3 hari start cuti sekolah, gua sudah selesai beli perkakasan sekolah.... seluar sama 'vest' sekolah pun baru ambil dari tukang jahit kelmarin.....


Oleh sebab tu laki kesayangan gua indak dapat bercuti <---- macam mana pujuk rayu pun, masih juga kena bagitau dia indak dapat cuti sebab banyak mau settle....jadi gua akan jadi 'kakak' kepada 2 adik....warghkakakakaka....jadi siapa2 yang mau mengurat gua dipersilakan.....LOL....


Dalam perancangan gua, esok gua akan bawa dulu pegi beli peralatan sekolah...termasuk baju dan seluar.......


Bermula jak persekolahan minggu depan, maka secara rasminya anak gua akan masuk darjah 3.... umur pun masuk 9 tahun sudah. Umur mamanya ni macam biasalah 24 tahun....warghkakakakakaka....


Ini adalah gambar anak gua... 2 tahun lepas, kalau indak silap la....









Gua sekeluarga ingin mengucapkan ...


Selamat Tahun Baru 2012...


Semoga apa yang dihajati pada tahun 2011 ini telah dimakbulkan...dan kalau ada lagi azam2 yngn belum dicapai...bawa jak bah pg tahun 2012... mana tau dalam 2012 ni tertunai kan...mudah2an...Amin...


p/s : antara doa dan azam gua untuk tahun 2012 ni adalah mau minta beli ALMARI....LOL....warghkakakakakkakaka


p/s/s : antara doa dan juga azam gua adalah supaya anak gua akan terus cemerlang dalam pelajaran.....


p/s/s/s : antara doa dan azam gua juga adalah supaya parents gua, adik beradik gua, gua sekeluarga serta semua kawan2 gua indak kira gua kenal secara dekat ataupun dalam internet sentiasa sihat...Amin...


p/s/s/s/s : uisshhhh mana bulih kasih tau semua....bah...lps baca blog gua...pg apdet blog kamurang.....ataupun pg apdet fb...hahahahha...LOL...



Puan Saiman 'signning off'....

Friday, December 23, 2011

Thank you Santa...




Dear Santa,


thank you very much for coming to my house last night.... thank you very much 4 the present....altough u don't give what I want... but this one can do la....(macam mau indak mau jak kan.. tapi sudah kena bagi, ambik ja la kan...)


Dear Santa,


I still need 'almari'.... errr... that is my wishlist.... errrrr.... chinese new year coming in 1 month time...can ask again ka for this... (selagi indak kena bagi..balik2 la kena sebut ni...)


Dear Santa


If CNY u not give what I want...I will asking when Ka'amatan coming on May.....or if not for Hari Raya also can bah....


Dear Santa,


If I don't get on Hari Raya...don't worry...no heart feeling...But I will ask on Merdeka Day....Oh ya Santa.... a month after merdeka day...I will celebrating my BIRTHDAY......(hahahahahaha.......gembiranya hati ku...)


Dear Santa,


On Merdeka Day.... IF I still don't get any almari...don't worry... I will ask on Deepavali la.... (trus feeling2 mau jadi Kajol...hahahhaahahha)...


Dear Santa...


after Deepavali...well Christmas again...so when la u give me the almari ???? Hmmmm........ ( sambil fikir2 bulan berapa la kena bagi almari ni)


Dear Santa....


How come ah you know abt my past/x-handphone... errr...psstt Santa, u know ka, how many times I 'ter'drop my handphone.....(aiyaaaa.... tidak sengaja bah, but tq anyway... u bought me a new one)...



'old' handphone



new one......



Dear Santa....


I luv you very much ( yup...very much because u bought me a new h/p bah... I always luv u...but if u bought me something....the love lebih sikit la....warghkakakakakaka....)


Anyway...tq for buying me the h/phone.... oh ya...I want to make confession....



I don't buy you anything.....!!!!!! Hahahahahaha........



BECAUSE....



you're SANTA...... U got everything u need, right.... and you are very lucky to have...



ME...as you WIFE who loves you very much.....warghkakakakka....LOL...



p/s : pls ignore my feelings ya...begini la kalau tinggal satu2 urag di ofis...



p/s/s : to my dear aunties, uncles, cousins....my dear frens....and who reading my blog...I wish you ....



Merry Christmas


&


Happy New Year 2012



Yup... I still working until next week.... ;-D (so I can update my blog la)..padahal pemalas bah...warghkakakakaka....


Puan Saiman 'signning off'...

Thursday, December 22, 2011

Mommy Kissing Santa Claus

Ok... bagi sepa2 yg sdh kehabisan cuti sila la feeling2 bercuti sambil kerja <------ tuan punya blog.... kehabisan cuti...jd padan muka diri sendiri...urg lain sudah cuti....sendiri2 jak la jaga ofis.... telefon pun indak berbunyi...... main fb jak...tapi apasal indak apdet blog....pemalas kan....hahahahhahaha....


Indak lama lagi Krismas :-D lepas krismas....tahun baru....lepas tahun baru...Chinese New Year (Double :-D )...... tapi yang paling penting...seperti tahun2 sebelumnya.....mau minta Santa belikan sumting la ni....jadi gua akan kirimkan surat utk santa la ni....rasanya sempat lagi ni....gua pakai kiriman 'kilat' jak la....


Dear Santa...


This year I've been a good wife and mother...(errr urg sdh kawin bulih dapat ka tu ah...ah indak apa.... kirim jak surat dulu....apruf atau indak belakang cerita).....


Dear Santa....


This year I've been a good daughter to my parents and my sisters and brother too...... oh and to all family members (klu kestau bagus sama ramai urg, mudah2an, kena kesian juga kan...)


Dear Santa...


This year I've been a good fren to my frenssssssss, ofismate and my boss....and I always smiles to others...walaupun indak kenal.....(kadang2 tu laki tegur jugak...) tapi senyuman tu sedekah bah kan... :-))


Dear Santa....


This year I just want a small things from you... I need a 'almari'...small2 one can do.....


Dear Santa,


I don't have any chimney at my hse.....I only have a small house....thats why I need 'almari' to put all my PML collection..... (supaya bulih kasih tayang2 sama urang, walaupun tu koleksi seciput jak...) :-D


Dear Santa,


If u apruf what I'm requested... pls tell your elf/elves just leave the 'almari perhiasan' depan rumah... and don't forget give me a call ya....


Dear Santa,


thank you for your concern.....I love you Santa.....muahhhh......


The end.


From,


' I saw "mommy" kissing Santa Claus '.....



p/s : this letter is for my husband actually.....


p/s/s : the truth is...TODAY is our anniversary.......16 years.....






Puan Saiman 'signning off'....

Friday, December 9, 2011

Semua la kena kontrol



Minggu pertama cuti sekolah bermula...

Anak : Ma... kawan abang kan... si ******* kan pegi makan angin..dia bilang dia pegi disneyland Hongkong.....

Mama : .....(diam)....


Minggu ketiga cuti sekolah.....

Anak : Ma...kenapa durang ibu (adik gua) pegi Korea, tapi kita tidak pegi mana2 pun....

Mama : ....(diam)...


Pagi ni....

Anak : Ma..... kita tiada pegi mana2 ka cuti sekolah ni....

Mama : .....(diam)....

Anak : Kesian abang...cuti sekolah ni kali teda la pegi mana2....


Apa kamurang rasa kalau tu anak cakap begini.... Pilih hanya satu (1) jawapan sahaja....

a) sakit hati...
b) sedih...
c) pilu...
d) macam mau menitik2 air mata...
e) semua jawapan di atas

Terus terang, memang gua sedih bila anak gua cakap begitu.... tapi kesedihan tu macam lebih pula sama gua...(ketara la bah kan, sebenarnya yang lebih2 mau pegi bercuti tu gua la). Cuti sekolah kali ni la, gua tiada pegi mana2...... sebab dalam perancangan gua, cuti sekolah kali ni, gua mau kasih sun*t anak gua. Tapi tiba2 tu laki gua indak pula mau. Jadi anak2 adik gua jak la sudah bersun*t. Memang gua sudah berniat dari awal tahun lagi tu. Tu la sebab cuti sekolah bulan 5 hari tu, gua bawa anak gua pegi makan angin. Kalau la gua tau, tiba2 tu laki gua berubah fikiran, mmg gua indak jalan la masa tu. Sekarang ni hampir setiap hari la gua bawa anak gia pg ofis. Oleh sebab gua indak pegi mana2.....maka banyak la juga jemputan kawin yang gua pegi.


Ok la, indak mau cerita pasal pegi bercuti la...nanti takut2 gua pula yang menitik2 air mata.....

Oh ya..... gua rasa ada antara kamurang tau sudah pasal ni ... 'Tis the season to be jolly, with a police permit' yang jadi kemusykilan gua ni apasal bah semua pun mau kena kontrol.... bilang demokrasi.... ini demokrasi ta*i idung la, itu kena kontrol, ini kena kontrol.... jangan kan mau nyanyi2 lagu krismas, mau dengar ceramah di surau2 pun mesti tu urg ada tauliah jgk......'tauliah' maksud dia, penceramah tu dilantik oleh 'durang2' ni jak...klu 'urang lain'.....kenapa la terer macam mana pun, gerenti indak bulih......kepimpinan melalui teladan kunun......tembirang jak......kalau kamurang indak mau dengar urg2 nyanyi lagu krismas...lari kamurang jauh2.... biar urg2 yang mau dengar jak datang.....apa!!!!! kamurang sangka ada urg paksa kamurang mau dengar ka!!!!! Kalau dengar pun, indak mati jugak bah!!!!!!


Gua mmg panas hati jugak begini.... gua ramai saudara mara non-muslim....cubit kanan kiri pun sakit jugak bah...... gua membesar sama lagu2 krismas....kazen2 kawin, kami pg jugak church.... celebrate krismas sama2, chinese new year sama2, ka'amatan sama2.... indak jugak apa2.... gua sendiri masih juga bertudung, indak jugak la sampai tukar agama!!!! Apa bah yg ni 'urg2' takut ni.....takut sama bayang2 sendiri ka!!!!! Lain urg lain pandangan, tapi bagi gua, itu tepuk dada tanya selera. Jadi kalau siapa2 indak suka, pg la tinggal di kutub utara, ataupun pindah la di planet pluto, sana belum lagi ada urg duduk. Jadi buatlah peraturan sesuka hati.....PALUI!!!!!



Sebelum gua menyumpah seranah urg2 ni indak tentu pasal, dan menghormati hari Jumaat, bagus gua tamat siaran utk kali ni.....


Puan Saiman 'signning off'.....


Monday, December 5, 2011

Meng'ekor'..


Sejak tiada maid ni....<--- syukur la nak...jimat duit laki gua...drp kasih gaji maid yg buat keja ntah apa2, pukul 9 sudah limpang2 dpan tv, kita pulang kerja, tlg lagi buat kerja di dapur......bagus lagi tu duit bikin beli almari kan...('wink')....jadi kepada my dear santa @ laki gua yang terchenta ...bah bulih minta beli almari ka....wargkkakakakakaka <--- ketawa sambil guling2 di katil, klu di lantai sakit badan owhhh....opsssss...... biasa la, biar nampak seksi supaya cerah peluang kena kasih beli almari kan.....tapi kalau indak kena kasih beli tu, tu laki punya alasan...'mana mau simpan, sesak sudah rumah ni...' Ala... bukan alasan kan, kasih beli la bah dulu...nanti tiba2 ada ruang tu...tiba2 ah......tapi kalau indak juga kena kasih beli...ok, terus bangun dari katil, indak jadi guling2....bukan karan jak....ok, adik2 itu antara pendidikan ataupun cara2 mau pujuk laki... kalau indak kena peduli, sila bangun, betulkan baju, dan buatlah kerja di dapur.... dan masak la megi.....itu tanda2 protes dalam diam....warghkakakakakakaa......Oleh sebab tiada sudah maid kan, lagipun tu anak sudah besar...... bukan jak besar badan, tapi tu kepala pun besar...umur mau masuk 9 tahun, tapi kalau kena tegur sikit, tu suara nangis indak salah2 macam kena pukul...kadang2 bikin darah gua mendidih2 juga bah. Sib baik masih sabar lagi, tapi kadang2 suara ayu tarzan gua keluar jugak.....'sigh'...



Aikkkk.....tukar topik sdh pula...ok gua ulang siar la.... oleh sebab tiada sudah maid kan, maka, gua laki bini terpaksa la bawa tu anak bergilir2 pegi ofis....nasib baik la gua ni kerja di jabatan yg memberikan perkhidmatan dengan orang awam...aiseymen...tapi gua indak la terlibat secara langsung...gua bertapuk di opis jak...... jadi tu anak gua bulih la turun di bawah......motif kestau di bawah, supaya kamurang tau gua di keja di tingkat atas...hahhahahahhaa...jadi gua kasih lepas jak anak gua main komputer di bawah tu.... lepas tu gua suruh dia buat keja...nampak ayat tu..'buat keja'....hahahahhaha... bukan buat keja gua, tapi gua ada belikan dia buku kerja untuk tahun 3, jadi gua tetapkan dalam 1 hari dia kena habiskan 10 m/s buku keja Sains, Math dan Sains.... asal jak gua kasih ingat buat tu keja, tu muka masam jak, tapi kalau gua panggil makan indak pula tu muka masam.....hihihihhi...



Maka bergilir2 la gua laki bini bawa pegi ofis...selang seli....hari ni turn laki gua bawa.....bisuk gua pula, tapi kalau tu laki ada miting petang, pagi dia bawa la, petang nanti gua la bawa pegi ofis..... tu anak gua indak berapa suka ikut gua....sebab:



1) kalau ikut gua, minta beli apa2 jaaaraaang ditunaikan. Tapi kalau ikut papa dia, apa kena tunjuk, dalam 10, 9 kena kasih beli...kalau gua 10 minta, 1 jak akan dibelikan.....



2) dekat ofis papa dia....banyaaaaak kedai, mau mkn apa pun ada...........tapi ofis gua...sedih, cuma ada kantin jak....apa indak dia tension....



3) kalau papa dia, siap tanya mau makan di mana, gua pula tapau jak, makan di ofis...ini lagi la dia ......tensiooooon....



4) oh ini paling gua setuju...dia cakap sama papa dia...'abang indak suka ikut mama, sebab ofis mama sejuk macam peti ais...' hahahahhahaha...mmg betul, gua sendiri pun dalam ofis ni macam org eskimo sudah ni, sdh la pakai baju tebal, siap berselubung la ni.....tidak dilupakan berstokin mcm urg baru lps pantang beranak.....'sigh'..siap pakai minyak kayu putih lg tu....'double sigh'...



Gambar di bawah ni...anak gua ngan seorang lg kawan dia, tgh dngr cerita dari 'aunty'.... kebetulan masa cuti sekolah ni, aktvti untuk kanak2 diadakan...antaranya adalah, sesi bercrita, kraftgn, dll. Jadi kalau ada masa bawa la anak2 anda ke lebri. Dan kalau kebetulan datang, dan mau berjumpa sama tukang taip ni, sila la bawa makanan, tapi kalau dtg linggang2 kangkung...sila buat indak kenal sama gua, itupun kalau berlimpas la ah....warghkakakakakakakaa.....




Ini pula gambar yang diambil oleh papa dia pagi ni. Hari ni turn dia ikut papa dia.....suka la dia tu...tinguk tu....pagi2 bekfes minum sejuk lagi, kalau ikut gua, sori la dapat minum ais2 pagi2 buta ni...paling2 milo, tukar2 pun susu kacang dlm tin....nah indak ko sengsara tu....patut la pun dia indak mau ikut gua......oppsssss....syukur2...indak abis duit gua.....



Sekian, itu la saja berita di hari satu, tolak minggu ni, ada 3 minggu lagi budak cuti sekolah, lepas tu gua gumbira.....gua gumbira sebab anak gua naik darjah 3. Tapi yang bikin gua nyaris2 botak, bila jalan jammed. Bila cuti sekolah ni, berebut la rambut2 gua mau tumbuh....cuba nanti start sdh sekolah......abis la tu rambut menggugurkan diri sendiri.








Ok adik2...motif kakak yang gebu menyanyikan lagu ini adalah....kalau mommy kissing santa claus, mudah2an santa claus kasih beli almari.


Jadi kepada SANTA CLAUS ku...sila ambil perhatian!!!!


SEKIAN....













Puan Saiman 'signning off'...






















Wednesday, November 30, 2011

Kalau rajin....

Sekarang ni aktiviti anak2 bukan lagi macam zaman gua dulu2... kalau dulu2 mana ada segala tuisyen2 ni. Dulu2 asal petang jak <--- Perhatian : bagi budak2 jam 12 t/hari, matahari masih atas kepala juga adalah petang...tiada istilah tengahari, kecuali musim sekolah la..kalau hujung minggu.....istilah tengahari pun cuma diingat kalau perut berbunyi, selagi indak bunyi, jangan harap mau pulang......<--- sila percaya...hahhahahahahaha....


Walaupun cuti sekolah sudah bermula sejak minggu lepas, tapi anak gua masih lagi tuisyen...oh hari ni hari terakhir pula...sebab cikgu tuisyen tu akan bercuti selama sebulan... cuti rehat..sebelum start bulan 1 nanti. Begitu juga kelas mengaji, pun last sudah hari ni, sebelum disambung pertengahan bulan 12. Jadi rutin anak gua masa hari persekolahan...Pagi pegi sekolah, petang (2-5 ptg - pegi tuisyen), malam (6-8 malam) mengaji. Balik dari mengaji, makan dan paling lewat tidur adalah jam 9.30 malam. Lepas papa dia antar dia mengaji, maka gua laki bini akan berdua-duaan la di rumah. Maka masa berdua-duaan begini la barulah dapat bercerita...kalau tidak, jangan haraplah mau apdet cerita atau bergosip sama laki....ada jak tu anak kacau daun. Bawa papa dia main game la, bawa pegi kedai la, tinguk katun sama2 la.....gua rasa terabai!!!!!


Ole kerana kelmarin petang gua ada rajin siikiiittt...maka gua pun menghidangkan laki gua nescafe dan biskut....uiiiinnnnaaaa...jangan kamurang, tu biskut dari obersi tu...tu beliau beli di Jeddah...warghkakakakkaa...motif kestau awal2...supaya kamurang indak tanya gua dari mana beli tu biskut, ataupun gua ka yg buat??? Jadi kamurang tau sdh kan.....


Nescafe susu dihidangkan dalam teko dan cawan bermotifkan strawberi...supaya tu laki nampak jg la kan, teko2 can cawan yg dibeli bukan hanya disimpan dalam almari semata2.....oppssssss.......



Sambil2 minum, sambil2 tinguk tv..... mmg sedap minum nescafe panas2 ni kebetulan juga hujan renyai2 di luar...tapi apa kes.... indak jgk dapat bercerita sebab tu laki sibuk tguk golf channel.....'sigh'..... punah harapan mau bergosip.....hahahahahahaha


Apa2 pun...jemput minum........




Puan Saiman 'signning off'

Tuesday, November 29, 2011

Mari Cari Harta Karun - siri 2

Ini sambungan cerita 2 bulan lepas.... bagi yg menunggu sambungan cerita ni...bah, ini la cerita seterusnya <--- (sila baca dengan nada saspen)...maka inilah sambungannya.....<--- sori la, penerbit cerita kekurangan masa, jadi sambungan ini filem ada lambat sikit.....adehhh macam filem Aduh Saleha tu....ntah bila la siap tu...opssssss.......<---- sila la terima alasan penerbit ini filem dgn hati yg terbuka....




Mari kita tinguk gambar............





Seperti biasa...mangsa gua aka peneman gua.....





Tiga gambar di atas....masa ni gua feeling2 berada di bawah 'laut'..... trus feeling2 juga jadi ikan duyung....


Antara barang2 yang dipamerkan.....








Uisshhhhh... ni klu dpt bawak pulang semua pun best ni....bulih bikin tambah koleksi PML....hahahahahahahaha..........


Ni pun cantik, tp yg pecah indak mau, yang ada penutup tu pun ok jgk....hahahahahha



Hah!!!!!! ini la paling best..... pssstttt....mana pegawai muzium ni ah... bulih tanya ka, bulih minta ka ni??.....warghkakakakakakaka.....indak dpt sebijik, semua pun ok jgk ni......<--- ada unsur2 tamak haloba....



Ok, untuk makluman, pameran ni diadakan sehingga 1 Januari 2012, jadi kepada orang2 yang kebetulan berada di KL, sila la ke muzium....


p/s : sebenarnya...tujuan gua tinguk pameran ni, pada mulanya gua sangka ada dipamerkan juga barang2 kemas yang dijumpai...tapi TIADA!!!! Yg ada cuma pinggan mangkuk dan pelbagai jenis besi yang dijumpai bersama kapal karam. Jadi kalau mau rasa2 mau tinguk barangan kemas zaman dahulu, lupakan la niat anda....


p/s/s: kepada pemggemar PML, kalau rasa mau menyakitkan hati sendiri, sila la pegi tengok......pasti anda terpesona, terkesima dan tersakit hati sendiri....sbb PML yg dipamerkan di muzium tiada tandingan....sila la percaya....


p/s/s/s : kepada sahabatku CJ..... sila ke tomei dgn kadar segera..... tu tindik telinga 3 hari baik sdh tu...hahahhahahahaha...oh dan cerita ini telah tamat....




Puan Saiman 'signning off'...

Thursday, November 24, 2011

Antara 2 darjat...

Punyalah banyak habuk di blog ni....tu habuk sana sini....<--- ehem...ckp pasal rumah sendiri bah tu kan...warghkakkakakakaka...... tu sarang labah2 pun sana sini, bulih nampak tu labah2 main bubut2..... tp jgn susah...sudah gua kasih vakum semua.....


Kebetulan masa tulis cerita ni, stesen radio 'panas' sdg memutarkan lagu 'tragedi oktober' wah trus tiba2 ingat x-boipren ni <--- yeiii.......bikin muntah <-- ok stop, bagus stop sebelum cerita meleret.....uwekkkkk...mo muntah pula.....opppssss bukan keracunan makanan tapi gastrik naik....hmmmm..... bah, sepa yg slalu kasih nampak makanan tu ah...sila la bah belanja urg susah ni...... ehem....(sambil jeling urang ini sama ni urang) ni 2 urg kan, kadang2 sambil baca blog atau fb drng..... sambil2 tu jugak la gua lap air liur, klu indak lap, menitik2 pula di meja kan....'wink'...


Untuk makluman semua....walaupun teda urg mau tau, gua tetap jgk mau kestau...bahawasanya beliau gua selamat pulang dari menunaikan Haji.... dua2 kembali dengan selamat dan sihat walaupun bentuk badan agak menyusut....anak dia ni bila la menyusut ni....adehhhh......terima kasih kpd semua yang 'mendoakan'.... terima kasih sekali lagi, semoga tuhan melindungi dan sejahterakan hidup anda semua...Amin....


Gua mau ceritakan 1 babak kehidupan yang biasa kita nampak atau kita dengar. Dijadikan cerita. Pelakon utama dalam cerita ini adalah 2 orang jejaka, berumur awal 20-an. Seorang tukang cat..... yang hanya memakai seluar paras lutut dan baju t-shirt lama. Pakaian tukang cat kan, indakkan suruh tu tukang cat pakai baju lengan panjang kan. Dan seorang lagi memakai seluar panjang (slack), baju berlengan panjang dan memakai tali leher...kita gelar dia 'keja opis'...


Tukang cat : uii geng...ensem tul ko ni...?


Keja opis : uisshhh...ko pula ni..? Pa ko buat skrg ni...lps dr sekolah indak lg kita jumpa ni..


Tukang cat : begini la bah...cari makan, jadi tukang cat.. di mana urg panggil, sana la aku pg...


Keja opis : Oh bah <--- (ckp mcm urg menyampah ni..siap tinguk si tukang cat dari atas ke bawah....) Aku pula, lepas kita abis sekolah,trus keja di kampeni **********. Jadi pegawai ************.


Tukang cat : Uisshhhh pegawai ko ging...mesti gaji besar ni kan.. bulih la ko belanja aku ni...


Keja opis : Gaji bulih tahan la...ala setakat ko minta belanja di sikret resepi tu...ok bah <---(bunyi riak kedengaran....)


Tukang cat : Bah, ngam la tu ging.... aku pun indak pernah mkn di sana tu.....bah kasih aku numbur telepon ko, nanti aku telepon ko la...


Keja opis : Bulih bah aku belanja ko mkn....bak ko kasih aku no telefon ko la.... nanti aku missed kol ko jak....


Tukang cat : bah...numbur telepon aku...013-*******....


Sambil2 si 'keja opis' ambil no tu....bah nnt aku missed kol ko ah....


Tukang cat : Bah....


Beberapa jam berlalu....... si 'tukang cat' bercakap dengan seseorang...


'hmmmmm....jgn harap la dia mau missed kol tu.... cara dia tinguk sama cakap pun, takut jak urg betul2 minta belanja...'




Nota : si tukang cat merupakan adik penulis cerita ini. Kini si tukang cat sedang bercuti semester di u tempatan. Tukang cat ini sedang membantu mengecat kedai kakaknya yang akan beroperasi dalam masa terdekat. Kedai itu bukan kepunyaan penulis ini <--- sila percaya!!!!!


p/s : mana2 pun begini, asal masuk kedai, pakai selipar sama baju buruk2 teda la urg mau layan, tanya sama salesperson, cam terpaksa jak drng mau layan. Kadang2 kena jeling balik2, macam la kita mau mencuri!!!! Cuba kalau pakai baju lawa sikit..... indak payah panggil, dari masuk kedai sampai keluar kedai, ikut bontot kita...padahal bawa dalam beg 10 ringgit jak tu <--- ini gua la ni....warghkakakakakaka....



Puan Saiman 'signning off'......


Wednesday, November 2, 2011

Tq my dear...




Bahhhh....sepa la bah tuan punya blog ni, punya la pemalas.....ini macam sebulan sekali baru mau apdet ni....tsk...tsk....tsk....


Bukan apa bah tu kan, sibuk...<-- sila la terima alasan itu ya kawan2.... maklum la urang cantik ni <--- sila la muntah beramai2....



Dua hari lepas, iaitu hari 1, gua ada mendapat barang seludup...warghkakakakaka....<--- ok, tidak lucu ....



Ini la dia.....

Dihantar oleh my dear fren CJ, untuk menjaga keselamatan kedua2 pihak, maka alamat dan nama sebenar terpaksa dirahsiakan...maklum la....orang popiuler.......phiweetttt...... ;-D


Mari kita tinguk apa di dalam.....uisshhhhhh.....kertas pembalut ada bunga2.....jangan perhatikan jari tu lama2...gebu kan....segebu urangnya....oh maksud gua bukan siu pengirim tapi penerima ni...'sigh'....




Uiiiii.....cantiknya.....warna pepel2 lagi......ada bling2 lagi......tapi jari tu bah...adeh...tapi sesuai tul la....I like.....bulih tekan like ka ni ah...??? Bulih la 'show off' nanti ni..... maklum la musim urang kawin sudah ni kan.....jadi bulih la bawa ni.....yang paling mahal tu ...Oh ya... tu perkataan 'show off' tu pinjam dari my dear fren MK....

Wah!!!!! Ni beg bulih buka kasih 'besar' lagi.....I like...I like....<--- sila tepuk tangan beramai2....



Kad pun ada.....<--- sila dengki sama gua....hahahaha......




Ini la kata2 ucapan drp sahabat gua tu.....tnguk, kad pun pepelllll......


Tapi yang PALING MAHAL tu adalah..... 'Happy Sweet 26'.....<---- tq my darling........26 ah.....warghkakakakakkakaa.....




Puan Saiman 'signning off'....



























Friday, October 21, 2011

Mari Cari Harta Karun (MCHK) siri 1

Di suatu masa nan silam....seminggu lepas Hari Raya hari tiba2 tu laki bagitau...

Laki : Ma, this coming friday (16/9) cuti kan...

Gua : Ya...

Laki : Ok, lets start packing, friday morning kita pg KL...


Nah, indak kamurang terkejut tu....tapi mcm biasa gua ok jer...hahahahahhaa <---- stail ketawa urang jahat dlm movie....


Tu laki sebenarnya pg KL ada reunion sekolah menengah dia di Kedah dulu, jd tu laki n the geng pg main golf...gua sama anak gua apa lagi meronggeng la.....salah satu tempat ronggengan adalah.......


Taddaaaaa.......MUZIUM NEGARA <---- sila ikuti semangat 'Cintai Sejarah Negara' yang amat kuat dalam diri gua....<--- ok kementerian terbabit, sila ambil gua jadi DUTA SEJARAH!!!!


Gua dengan penuh semangat ambil la gambar pintu utama..... mmg bersemangat kan!!! Sila la akui....



Sebelah kiri gerbang pintu utama adalah keretapi lama, jadi anak gua yg ensem gua lantik jadi duta keretapi.....sebagai bukti, sekeping gambar menjadi bukti....



Masuk jak kawasan muzium.... tanda arah diberikan........



Tapi tujuan sebenar gua datang ke tempat ini adalah untuk melihat khazanah yang amat bernilai <--- ok, tahun dpan bulih apply jd cikgu, sbb penulisan mantap sudah, lgpun gaji cikgu banyaakkkkk.....wohhh!!!!!!

Ok....ini duta kapal karam.....






Bersambung.....












Puan Saiman 'signning off'....

Wednesday, October 12, 2011

Kadang2 malas, kadang2 rajin, kadang2 ada idea, kadang2 langsung tiada...taip2....delete...taip lagi balik...delete lagi...last2 sign out...


Sudah baca stetmen di atas tu kan, jadi begitu la tu....gua sihat...sangat2 sihat....dari hujung bulan 6 tiada maid...suka hati...hati berbunga2 bila sampai penghujung puasa bulih kurang sampai 9 kilo.......lepas raya laju pulak naik...lebih pula dari yang turun...indak ko bikin meradang tu.....


Jadi kepada kawan2 yang sedang menunggu gua apdet....<--- perasan jak bah, macam la ada urang mau baca ni blog...TAPI...gua tau ada la 2, 3 urang kan...jangan kamurang indak mengaku..... sampai ada yang bbm gua lagi tu...kan CJ kan...opssss tersebut pula....hahahahahhaa....

Tapi jangan kamurang indak tau, gua ada juga melawat 'blog' kamurang...ada yang baru beli ipad2..siap sama cover lagi tu, jeles i...ada yang bergambar di pasar kk sambil2 ambil gambar kuih penjaram <-- ini yg menyeksa jiwa ni..... sbb kuih penjaram tu sedap makan masa panas2 sama minum kupi, lps tu kestau lagi pg lagi k-box ka tu, nah... ini mcm kasih dengki gua jak ni <--- sepa ni ah....hahahahaha....ada lagi blogger yang rajin dari gua....masih lagi mood beraya, tapi dlm mood beraya pun sempat lagi bagi resepi belacan goreng....ada yg pegi makan angin, pegi muzium la, bawa anak dia yg 3 urg yg cute tu...(just to name a few)...adehhhh...jadi gua baca blog kamurang, gua tumpang 2 ketawa jak la....tumpang telan air liur pun ada sebenarnya...hahahahaha...


Ok, untuk menebus kesilapan sebab lamaaaa indak apdet, kita tinguk2 gambar la....



Pandangan dari 'main door' rumah gua yang kecik ni...


Beg putih tu bukan sebahagian dari perhiasan. Balik2 sudah gua kestau sama tu laki, suruh simpan tu beg dalam bilik, tapi sanaaaa juga kena letak. Ada la gua lekat sticker bunga2 di beg tu, baru meriah sikit, ni plain jak tu beg...amacam idea gua, bernas kan...


Hari tu mati karan, bulih2 tu laki ta nya gua...'bulih pasang pelita ka'... mau cari pasal la tu kan....


Ok, sambung lain kali.....harap2 rajin la ni...


Puan Saiman 'signning off...'














































































































Tuesday, September 13, 2011

Hari Raya ke-15 - sambungan cerita...

sambungan dari entry kelmarin.... sebenarnya secara tidak sengaja gua tertekan 'publish post'... padahal gua mau tekan 'save now'.... trus la gua sign out...rupanya...sudah ter'publish'....warghkakakakakaka..... jadi inilah dia...drama minggu ini yang diarahkan oleh gua!!!!

Kami berdiri sebelah menyebelah..wanita tadi tgh membelek2 kuali...gua pun tengah tinguk2 periuk...<--- kan gua sudah kasih tau, dalam kedai tu macam2 ada...



Lepas gua puas tinguk2 periuk dan membelek2...ala bukan beli pun, saja la mau tinguk periuk belanga yang gua belum ada kan.... gua pegi lagi di bahagian jual barangan plastik. Uisshhh... macam2 ada...ada jual tikar getah lagi..siap bulih beli ikut ukuran yang disukai lagi tu...gua pun apa lagi, ada jual lagi lapis meja...macam2 warna dan gambar2.... ok...ok....gua terbeli 2 meter...kebetulan masa gua minta sukat tu lapis meja, kebetulan wanita yang yang cantik tu pun ada berdekatan...gua pun apa lagi, balik2 la tinguk dia...biasalah kan...urnag cantik ni, kita tinguk la bah, menikmati keindahan...warghkakakakakkaa... tapi hati gua masih lagi berkata2 ....apa ya yang indak kena sama wanita cantik tu....sebab bila orang2 berlimpas sama dia...urang akan senyum...jadi wanita yang cantik tu pun akan senyum la balik.....

Dipendekkan cerita, lepas gua membayar, gua pun pegi la 'signature'. Tapi teda juga gua beli apa2...saja la cuci2 mata.... aikkkk....terjumpa lagi gua sama wanita cantik tu...gua senyum sama dia, dia pun senyum sama gua.....biasalah sama2 cantik kan.....<-- sila la muntah sepuas2nya...warghkakakakaka... kira2 sejam di signature <-- ya...ya... gua tau apa buat lama2 di sana kan....gua belek2 barang...tapi belinya....huh!!!! langsung teda...sebab tu laki ikut2 di belakang, baru gua mau buka mulut....si laki terus cakap....'bukan kita ada sudah ka tu...' Gua jawab la...'ya, memang sudah ada, tapi saiz sama warna lain...' tapi itu gua cakap dalam hati jak la....warghkakakakakakakaka...oh ok...tidak lucu...!!!


Puas ronda2 dalam kedai ni, terus la pulak anak gua minta bawa makan di kepsi. Mati2 la gua pujuk makan di kedai 'nasi ayam' yang baru buka...tapi mati2 jugak la dia mau makan kepsi....<-- gua harus minta kepsi ambil anak gua jadi duta ni....setiap minggu mesti mo mkn kepsi, kalau indak kasih beli, macam lembik semacam jak.... cuba kalau lepas makan kepsi..... trus tiba2 jadi kuat...indak kamurang tu..magik kan...'sigh'..


Sedang dalam perjalanan turun dari tangga bergerak...sekali lagi gua berjumpa dengan wanita yang cantik tu...barulah gua perasan apa yang indak kena ngan wanita yang cantik ni...ok..bayangkan...seorang wanita, berpakaian cantik, berseluar slack, berkasut dan membawa beg yang cantik....tapi apa kes...TUDUNG TERBALIK!!!!!!


Patut la urang2 bila limpas sama dia semua pakat2 senyum.....kesian tul kan......


Maka bila sudah terperasan bahawa tudung tu terbalik...maka mengelabah la si empunya badan mencari-cari tandas untuk membetulkan tudung....


Ok....la, wanita yang cantik itu adalah GUA!!!!!


Sudah berjam2 gua berpusing2 di karamunsing, barulah gua perasan yang gua pakai tudung terbalik!!!!! Tapi apa kes...sepanjang beberapa jam gua berjalan2, laki sama anak gua langsung indak perasan tudung gua terbalik, patut la masa gua beli lapis meja tu, budak tu 'kool' jak walaupun balik2 tinguk gua..'sigh'



Puan Saiman 'signning off...'


Monday, September 12, 2011

Hari Raya ke-14

Tajuk jak hari ke-14 Hari Raya, tapi gu indak mau cerita la pasal hari raya...gua mau cerita pasal.....errrr....peremuan cantik di Karamunsing....ceritanya begini....

Beberapa hari lepas hari raya tu, kebetulan gua masih lagi bercuti, jadi gua, laki sama anak gua pegi la bah berjalan2 di kompleks Karamunsing... Sajala jalan2 cuci mata.... Kalau gua indak silap di tingkat 3 atau 4 tu ada kedai Nikon, tapi gua bukan masuk dalam kedai tu, tapi kedai di sebelah lagi...Gua pun lupa sudah apa nama kedai tu, cuma yg gua masih ingat, banyan betul barang2 kena jual dalam tu...macam2 ada la....


Masa gua belek2 barang2, tiba2 ada seorang wanita limpas depan gua...cantik, bersopan santun, sempat lagi dia senyum sama gua. Dan paling penting, wanita tu seakan2 macam gua jugak la...gebu....tapi biar gebu....santik jangan cakap la.....ehem!!!!


Kami berdiri sebelah menyebelah....wanita tadi tgh membelek2 la kuali...gua pun tengah tinguk2 periuk...<--- kan gua sudah kasih tau, dalam kedai tu macam2 ada.....


Bersambung......

Itu pun selepas, tertekan publish tanpa disedari.....

Friday, August 26, 2011

Hari ke-26 Puasa...yeyyyyyy.....




Oleh kerana hari ni hari akhir gua kerja sebab minggu depan gua sudah start bercuti....gua ingin mengambil kesempatan ini mengucapkan Selamat Hari Raya, Maaf Zahir dan Batin, sekiranya ada antara anda2 pembaca blog gua ni yang pernah terguris atau terkecil hati sepanjang gua tulis cerita2 dalam blog gua ni, percayalah gua tidak pernah berniat untuk menguris perasaan sesiapa pun. <--- yeii...bagus kalau ada urang baca kan...warghkakakakakaa...perasan...oh ok, baru minta maaf kan...STOP.




Lama betul gua indak kasih tunjuk apa yang gua masak di rumah kan. Oleh kerana sudah beberapa lama gua tidak tunjukkan maka hari ni gua tunjukkan la apa lauk pauk yang gua masak tadi pagi untuk makan sahur kami.....antaranya adalah.....





Ikut arah jam : di atas sekali adalah sotong manis/hitam+ ikan masak mangga, ikan bakar dan sayur kangkung tumis belacan dan udang kering. Oh indak berapa nampak kan...mari kita tinguk dekat sikit....

Sotong + ikan, rebus sama mangga, letak serai, halia sebesar ibu jari dan lada merah besar........menitik2 air liur geng.....lebih sedap kalau ada bambangan mentah......adehhhh....puasa2 bah gua aplod gambar....



Ikan bakar....bayangkan gua bakar ikan ni, jam 3.30 pagi dalam kuali ajaib...kali kedua buat ikan bakar...memang sedap..... nanti gua tunjukkan kuali yang gua guna tu ah....

Sayur kangkung masak belacan, tumis bersama udang kering yang ditumbuk kasar....wah!!!!!...


Selain daripada gua anak beranak makan sahur...kami ada peneman setia....setiap pagi menemankan kami makan...siap duduk depan gua lagi....nampak tu ada sesuatu di atas meja...ala yang ada mata 2 tu.... makin ditenung makin pula macam 'dia' senyum sama gua...bikin gua 'malu2' mau makan.....


Gua pun indak tau, 'dia' tu tinguk gua ka atau tinguk ikan bakar gua.....bukan jak si 'dia' yang tunguk gua...atas badan dia pun ada juga yang kecik....jadi ada 4 mata la yang memandang gua....malu ai....kamu ada....teda kan....nah...gua ada ni...gua perkenalkan inilah antara 'bestfren' anak gua...si kura2 ijau.....kalau teda ni, ada la orang tu indak dapat tidur....warghkakakakakaka.....


Inilah kuali yang gua guna untuk bakar ikan tu. Indak payah guna minyak, kasih panas jak atas gas....panas jak kuali ni, terus la letak ikan.... lepas tu bakar la ikan tu macam biasa. Kuali ni gua beli di Parkson. Tapi bukan la beli sebenarnya, tapi 'redeem' biasalah kan Parkson selalu ada buat 'stamps' bonuslink tu, dapat jak 1o stamps dapat sudah beli ni dengan harga 99 ringgit, kalau gua indak silap, harga sebenar mau 2 atau 3 ratus jugak. Mula2 gua indak juga berminat mau beli ni, tapi 2 minggu lepas, masa gua pegi Parkson 1B, ada sepasang suami isteri ni, sampai 4 dia ambil...jadi gua ni dengan ringan mulut, pegi la tanya, tu wife cakap begini...


'banyak bagus ini kuali, bulih bakar ikan ka, daging ka, ayam ka...tidak payah susah2 mau cari arang...lu try beli satu la...'


Memang betul, memang bagus.....gua sudah 'pok2' laki gua ni, gua kira mau beli lagi 1....untuk simpan bah...lagipun gua masih lagi ada stamps parkson tu....kalau ada kad bonuslink lagi bagus...cuma kumpul 10 stamps jak, kalau teda kena kumpul sampai 12 stamps.

Inilah ada belakang kuali tu....



Dan ini adalah keadaan kuali selepas gua bakar ikan....menurut arahan dalam kad semasa gua beli kuali ni, kuali mestilah dicuci bila kuali dalam berkeadaan sejuk. Jangan susah, nampak jak melekat betul kan, tapi senang jak mau cuci kuali ni. Dan jangan risau, keadaan ikan bila dibakar atas kali ni, nampak ikan yang gua bakar diatas tu....gua sengaja tidak bagi 2...gua bakar seekor2.....tapi dalam ikan tu...masak betul.....isi ikan tidak kering dan tidak mentah....SEDAP gua cakap lu.....hari tu gua belah tengah ikan tu, takut2 indak masak kan...rupanya, indak payah belah tengah pun masak juga, dan paling penting sedap!!!!!!!


Pesanan dibawa oleh Puan Saiman....warghkakakakakakka


Beginilah keadaan kuali selepas dicuci.......memang senang mau cuci, indak payah la mau cari sabut kelapa mau kikis tu bekas ikan bakar...

Akhir sekali, gua persembahkan bunga 'daun' untuk 'menyegarkan' mata anda..... <--- ayat kaver...tapi apa yang gua mau bagitau adalah...nampak dalam pasu tu, ala yang warna pink tu...itu namanya adalah colour crystal ball....dan pagi ni suratkhabar ni memaparkan bahawa penjualan kristal ni dilarang penjualannya kerana membahayakan kanak2. Anda boleh baca di sini. Memang bahaya, sebenarnya bukan jak gua ada benda ni di rumah tapi di ofis juga. Kalau gua cuti dan tiada di ofis selama seminggu, gerenti bunga2 gua tidak mati, sebab walaupun air dalam pasu kering tapi kristal ni masih 'basah' jadi akar bunga tu tidak la mati.


Ok, panjangkan gua cerita ni kali, ini bermakna gua tidak akan bersiaran selama 9 hari mulai esok <---- konon kan, padahal selalu juga tidak apdet blog bah.....


p/s : mau minta maaf lagi balik sebab menayangkan makanan di waktu2 belum buka puasa ni....


Puan Saiman 'signning off'....




Thursday, August 25, 2011

Hari ke-25 Puasa

Gua ni kan, kalau kena bagi award, mula la bah feeling2 macam artis <--ataupun gua memang selalu feeling2 macam artis.....warghkakakakaka....bagi yg berpuasa sila tahan muntah anda, sebab kalau muntah, puasa anda akan terbatal secara automatik......hahahahahaha.....


Gua dengan bangganya mau bagitau la, award ni diberikan kepada gua oleh sahabat yang baru ada 'baby' baru...iaitu UmmiRosma......<---phewitttt...lawa kereta baru mu geng.....'wink'...


The Rules


1. Thank and link back to the blogger who gave you the award


2. Share 7 things about yourself


3. Pass it along to at least 15 fabulous bloggers


4. Contact the bloggers you awarded to let them know about the award


Ok, pertamanya gua mau berterima kasih la kepada UmmiRosma kerana meng'anugerah'kan award ni kepada gua. Terima kasih...terima kasih...gua sangat berbesar hati menerimanya, terima kasih kepada ibu dan bapa saya kerana membesarkan saya...opsssss....terlebih2 pula, warghkakakakakaka <-- kan apa gua cakap....mesti terus feeling2 macam artis bah....


7 perkara mengenai gua....


1) gua anak pertama dari 6 beradik. 5 Perempuan, bongsu baru adik lelaki...


2) dalam semua adik beradik perempuan, gua la paling cantik, paling gebu dan paling disayangi oleh parents gua...warghkakakakakaka.....<-- sila percaya....


3) gua paling suka makan yang pedas2 terutama sambal udang..tapi sejak mau bertambah 'muda' ni, macam tu perut indak sudah dapat terima makanan pedas, tapi kadang2 gua belasah juga, akibatnya gua kena gastrik teruk, itula sebabnya di rumah ada stok 'gaviscon'...utk makluman, sekarang ni ada 'gaviscon' yg warna pink, sedap dan lebih power...kejap jak sudah ok tu perut <---oiii...apa yg ko melalut pasal ubat gastrik ni ah.....'sigh'......sori la lari tajuk pulak.....


4) Gua ada geng...sama2 masuk kerja...bukan 1 urg tapi kami berenam.... Sebulan sekali kami akan berjumpa dan buat makan2. Kadang2 siap ambil cuti lagi tu.....oh ya, semua perempuan. Kalau ambil cuti, pegi tinguk wayang, makan2, pegi bowling, dan yang paling best, pegi kedai kain.


5) Gua paling takut dan geli sama ular. Biarpun nampak di tv, bila masa mandi, tengah cuci muka, biarpun tu muka tengah bersabun, kalau tiba2 ingat ular, terus buka mata....biar mata sakit, asalkan tu mata buka, mau pastikan tiada ular di depan...<--- dasar penakut bah kan...


6) Kalau UmmiRosma indak suka strika baju, gua pula suka cuci kain. Cuci tangan pula tu, bagi la 3, 4 besen, gua akan cuci dengan senang hati. Pernah gua pegi rumah parents gua, gua nampak kain 3 besen penuh...sedap jak gua cuci...sampai terkejut parents sama adik gua.... sebab itu pakaian durang direndam sekejap sebelum di cuci.... walaupun adik gua offer mau tolong, gua indak kasih...gua betul2 suka cuci kain....


7) Last sekali, gua ada satu penyakit yang pelik, kadang2 gua akan kena serangan berdebar2 dengan tiba2. Gua pun indak tau, tiba2 jak berdebar2...lepas 3-5 minit baru ok....walaupun jarang2 kena, tapi yang gua indak suka tu, masa tidur pun bulih terbangun kalau kena begini ni...jumpa doktor, tapi tu doktor teda apa2.....kenapa tu ah...bikin gua musykil ni....mungkin ka gua kena 'panic attack'...entah la....


Gua rasa cukup la sampai gua jak ni award. Tapi kalau siapa2 yang baca blog gua ni, kalau rasa2 mau buat, silakan.....



p/s : lagi 4 hari lagi berpuasa...indak sabar mau raya....




Puan Saiman 'signning off'....

Wednesday, August 17, 2011

Hari ke-17 Puasa

Gua sebenarnya indak tau mau tulis cerita apa...(baca : mmg pemalas bah kan). Jadi gua mau cerita pasal apa yang gua alami masa beli baju anak gua di Suria (baca : ya......ya...gua tau, gua yang indak dapat menahan perasaan bila nampak baju budak2 yang cute2..jadi jangan salahkan gua, sila salahkan baju2 yang dipamerkan di gedung pusat membeli belah... jadi sebenarnya gua TERbeli baju anak gua di 2 tempat, di 1B dan juga di Suria). Jadi akibat pembelian yang kurang berhemah tersebut juga la laki gua tegur gua...pun dengan cara berhemah juga..


'cukup2 la tu, Ma..'


Sib baik itu jak ayat2 chenta yang dicakap, kalau ada lagi sambungan belakang, alamatnya adalah mogok indak mau masak utk sahur ni.....opppssssss indak bulih buat begitu, bulan puasa...kurang pahala puasa ahkak!!!


Apa yang gua perasan masa beli baju anak gua ni adalah.....beberapa orang' (baca : bukan semua) ibu atau bapa yang mau beli baju untuk anak2 'mesti' tanya anak2 tu, samaada baju yang dipilih menepati citarasa anak2. Dalam golongan 'hampir setengah' itu juga termasuk gua. Gua pilih2 anak gua pilih la dari apa yang gua pilih tu. Sampaikan gua rasa macam isi borang s.k.t pula, macam ada pegawai penilai kedua....'sigh'...


Masa mau 'cuba' baju tu, bulih2 lagi anak gua cakap, seluar indak selesa la, indak cantik la......macam2 lagi la. Sampaikan gua terdengar orang di bilik 'fitting' sebelah gua cakap begini sama anak dia...


'semua yang mami pilih kamu tidak suka, sekarang yang kamu pilih semua yang mami nampak tidak cantik..'


Nah!!!! Bukan gua seorang jak yang ada masalah pilih2 ni rupanya. Tapi gua bukan mau kasih cerita pasal gua atau pun orang lain membeli belah ataupun membesarkan mata kepada anak2, supaya anak2 tahu kita marah (baca : ataupun gua saja yang kasih besar mata sama anak, tapi anak gua buat derkk jak...)


Gua mau cerita pasal anak2 zaman sekarang. Begitu 'besar jurang' kehidupan 'kita' dulu2 berbanding anak2 sekarang ni.


Dulu2 - apa yang dibeli utk kita itu la yang dipakai...samaada baju tu longgar....kadang2 akibat terlampau longgar, siap lengan baju boleh terlondeh menampakkan bahu....seksi you.....


Dulu2 - sudahlah baju longgar, patutnya baju tu stail 'gaun' tapi apasal bila pakai panjang skirt tu sampai buku lali.....musykil (baca : supaya lama pakaiiiiii.....jimat) <--- ini barulah nama dia pembelian berhemah!!


Dulu2 - ukur kasut guna tali plastik/rafia. Masa tu mana tau kasut2 ni...maka feeling2 la kena kasih beli kasut ala2 anak patung (jangan haraplah macam barbie doll....masa ni barbie doll pun gua indak kenal..) sekali mummy sama bapa gua pulang, bawa kasih ala2 kasut but pua cu kang.....tapi masa ni, mana la tau kan, masa pakai kasut tu, gua feeling2 macam koboi pakai gaun (baca : patutlah bapa gua kasih beli kasut but, sebab raya masa tu musim hujan pula). Tapi masa ni bangga betul, siap balik2 cuba lagi tu. Macam la bulih bertukar kan.....


Zaman ni - kalau sendiri yang pilih, mmg ibu bapa feeling2 cantik la baju sama seluar, bila panggil anak, langsung dia indak berkenan....jawapan yang dibagi 'indak cantik'.... mau juga sendiri pilih, tapi yang dipilih mau juga cecah 2 kosong di belakang. Kalau curi2 bayar pilihan kita, sampai rumah langsung indak dipakai.....lagi parah!!!!


Zaman ni - baju sudah di beli, kasut dan stokin juga sudah. Sampai rumah letak di tempat kasut. Sudah beberapa hari kasut masih lagi dalam kotak, kotak pun masih lagi dalam almari. Langsung tidak disentuh. Sudah tidak menjadi kehairanan mempunyai kasut baru. Mungkin sebab bukan perayaan pun dibelikan......'sigh'...


Ini cerita semalam....kisah benar...


Lepas buka puasa, laki gua bawa gua jalan, dan tentu sekali anak gua pun ikut... pegi CP, tapi bukan mau beli gua beg ataupun gelang tapi pegi buat baju melayu. Tinggal 13 hari lagi berpuasa, baru mau buat, nasib baik masih ada lagi yang terima, tapi harga yang diminta jangan tanya la.....bisa jantung gua berdengup pantas, nasib baik bukan gua yang bayar..... ketika laki gua dan gua leka bercerita, tiba2 kelihatan anak gua pegi ke kaunter yang jual h/p. Dia tanya sesuatu kepada kakak yang kerja di kaunter tu. Kelihatan kakak tu menjawab sambil mengeleng2kan kepala, dan tersenyum. Gua tidak puas hati, sebab mana tau anak gua mau bawa kakak tu tinguk wayang. Jadi gua sama laki gua pun pegi la ke kaunter tu. Bila laki gua tanya anak gua...


'abang cari apa ...?'


jawab anak gua.....


'abang tanya sama kakak ni kalau2 ada sudah jual cover untuk tablet blackberry papa....'


Ya...anak gua baru 8 tahun....berbanding gua yang tau IT sikit...mungkin indak sampai 35%, anak gua lebih celik IT dari gua.... siap download lagu2 dalam BB phone gua......


Zaman memang betul2 berubah...........



p/s : indak tau mau cerita apa konon!!!!

Puan Saiman 'signning off...'


Monday, August 15, 2011

Hari ke-15 Puasa

Hari ni sudah hari ke 15 berpuasa, jadi kalau tiada aral melintang tinggal lagi 14 hari berpuasa errr...2 minggu lagi la.



Amacam...ada sudah buat biskut ka.....jahit baju....kepada adikku Qaseeh.....selamat membuat sambal konfleks (baca : mmg betul2 rajin adik ni tau...kalau kakak..... jeling oven pun indak bah...'sigh') , dan kepada sahabatku CJ, selamat menjahit baju....(baca : sib baik ko jauh ging, kalau indak aku antar jak kain2 aku sama ko 'wink'....)



Setakat ni, gua sudah menerima tempahan.....errr maksud gua, menerima serunding udang kering yang gua sudah tempah sama kawan gua tempoh hari. Ok, berikut adalah 'barang2' baik punya yang gua tempah...



1) Serunding udang kering - diterima.


2) Biskut 4 jenis - belum diterima, dijanjikan selambat2nya minggu depan.


3) Kolopis/Kelopis - 200 biji, dijanjikan pada akhir minggu depan.



Semuanya gua tempah... ni tahun, gua langsung betul2 teda buat apa2. Teda buat baju, teda buat biskut. Tapi sudah beli baju...warghkakakakaa...itupun atas sumbangan laki gua....sepatutnya mau beli baju anak gua di Suria kununnya...tapi berubah fikiran pegi 1B, jadi alang2 beli baju anak, laki gua tanya la gua...



'mama indak beli baju ka..?'



'mana la mama ada duit, kan belum gaji lagi...' jawab gua.



terus la laki gua cakap...



'indak apa la, beli jak, papa bayar...'



Wah!!! Gua apa lagi...... gua rembat 2 pasang jubah. Kan gua sudah cakap, gua membeli secara berhemah......'wink'..... (macam hubby CJ cakap sama dia, politik bini)...warghkakakkakaka.....


Tapi apa kes, gua kasih beli anak gua 3 pasang seluar, 4 pasang baju tapi harga punyalah bukan main....lebih dari separuh dari harga baju gua bah *pengsan*.... sib baik bukan gua yg bayar, kalau indak, mau 3, 4 kali juga pengsan....silap2 masa bayar di kaunter tu pun, tu tangan berketar2.


Semenjak dua menjak teda maid ni kan.....<-- aikkk apasal balik lg cerita pasal maid ni..... terutama musim puasa ni, hari2 yang paling gua tunggu adalah hari lima, hari enam sama hari minggu. Bukan apa, 3 hari ni jak la gua dapat bersenang lenang sikit. Indak payah bersusah payah masa buka puasa. Berdesuupppp jak gua di dapur, dari balik ofis sampai lah buka puasa, tu tangan indak la kering...ada jak mau dibuat, kejap2 cuci tangan, kejap2 cuci tangan......kalau ikutkan hati mau juga minum segelas air rebina....tapi takut2 pula ada urg cakap di belakang...'rebiiinaaaa, keelaas ko Jah....'..... warghkakakakakakka <--- sila abaikan perasaan orang yang indak sabar mau beraya ini ya kawan2...Ok, sambung lagi cerita tadi.... kalau hari lima, hari enam sama hari minggu, tu laki bawa anak sama gua buka puasa di luar. Jadi gua indak la kelam kabut. Masa 3 hari tu jak la gua bulih feeling2 macam ada maid...ya la kan, ada urang kasih sedia , makanan sama minuman....tapi lepas buka puasa, balik rumah, gua lagi pula yang kelam kabut masak.....adehhhhh....


Ni lagi satu hal...kalau jak raya pertama mesti la gua beraya di rumah parents gua kan. Kalau tahun2 lepas, walaupun maid gua pulang cuti 2,3 hari, tapi maid2 adik gua yang lain ada, 2 orang pula tu, jadi adalah orang yang tulung2..tapi tahun ni, silap haribulan gua la yang kena cuci2 piring ni. Tambah2 lauk...adeiiii....kalau sudah jadi tukang melayan tetamu, merangkap tukang tambah lauk dan tukang cuci piring, bagus lagi gua pakai baju t-shirt sama seluar panjang.....oh ya, baju jubah yang gua beli tu, gua pakai jak dari pagi sampai la laki sama anak gua pulang dari masjid, lepas jak gua dapat duit raya...errrr... dapat ka tu ah..... harap2 adalah laki gua bagi amal jariah utk gua....warghkakakakka.... dapat jak, trus tukar baju...mana bulih cuci piring pakai baju2 jubah ni....abis baju i kena kari tau.......



p/s : wah!!!! Hot fm pasang lagu raya sudah.....



p/s/s : sekali lagi kepada Qaseeh dan CJ- kamu dua mmg 'kebal', teda maid, ada anak 2 urang, pun masih lagi bulih buat dan kasih setel 'hobi' kamurang...*tabik spring ni*

p/s/s : kepada adik2ku, jangan la lama2 kalau di rumah mentua, ingatlah kakakmu ini sedang berseorang memcuci piring. Sekian...






Puan Saiman 'signning off'....





Friday, August 12, 2011

Hari ke-12 Puasa



nampak lagu diatas tu, begini la perasaan gua sekarang ni....padahal!!!! Puasa ada 17 hari lagi ni.........macam tajuk di atas tu la, puasa hari ni adalah hari yang ke 12....


Kalau ikut kalender Bulan2 Islam, 1 syawal jatuh pada 30/8 & 31/8...dan oleh sebab 31/8 tersebut adalah jatuh pada hari kebangsaan maka 1/9 adalah cuti gantian, bermakna kerja dalam minggu tersebut hanya 2 hari iaitu 29/8 dan 2/9.....itupun kalau diisytiharkan 30/8 raya la kan....bah, susah2 kalau kamurang indak dapat tangkap apa yang gua mau kasih eksplen, pg la bah tinguk kalender........tsk...tsk...tsk...


Semenjak dua menjak anak gua sudah tau minta itu ini...itu juga sebenarnya salah satu kenapa masa sambutan hari raya bagi gua agak meriah...gua rasa sepa2 yang ada anak...dan apa pun perayaan yang dirayakan...yang paling menggembirakan hati kita adalah apabila kita tinguk gelagat anak2 bila kita mau belikan durang baju...errr macam anak gua....


Biasalah kan gua ni sudah lah gebu dan......oppssssss indak bulih riak, masih puasa, lepas puasa barulah bulih riak balik....warghkakakakaka....opsssss..... ok balik ke cerita asal *tiba2 kan serius balik*.... waktu membeli belah bersama anak dan laki guala paling gua suka, pertama sekali mestilah sebab tu laki yang tukang bayar kan..... sebab kedua adalah sebab anak gua yang ensem tu....cewahhh!!!! oleh sebab ketampanan dan keenseman anak gua tu la, punya la payah mau suruh dia try seluar atau baju...gua di siniiiii tengah cari baju sama seluar...dia pula di saaaaaannnaaaaaaaa....sebelah mainan, bukan minta beli, tapi abis la tu mainan di belek2...kalau ada 7 rak, tujuh2 raj tu la dia pegi tinguk....sakit tau kaki gua yang gebu ni berdiri lama2..... tu belum lagi kena jeling2 manja oleh promoter baju....*sigh*..... jadi terpaksa la tu laki gua jadi tukang panggil anak gua....


Satu hal lagi, bila anak gua sudah datang, mau test baju lagi la...... mesti anak gua cakap begini...


'ok...ok tu Ma.....' ataupun ' bulih...bulih tu Ma'......tapi kaler dia yang pilih....ni tahun dia mau baju warna purple sama merah.....merah tu ok lagi, tapi jaaraaang betul bah baju anak2 lelaki warna purple....*sigh*... dan gua sebenarnya memang suka beli baju dan seluar jenama B*M ni...walaupun harga tu bulih tahan, tapi baju dan seluar tu tahan lama.... susah mau koyak kecuali la kena gunting ataupun kena sangkut paku atau dawai...... tahan lama lagi tu, walaupun tu warna seluar sudah luntur tapi makin lama itu kain makin bagus. Dan oleh sebab anak gua teda adik *sedih*...... makan kebanyakkan seluar dan baju diturunkan kepada sepupu sepapat dia la.


Semalam dalam perjalanan pulang dari rumah parents gua *gua buka puasa di rumah parents gua*..... gua tanya la laki gua...


'Pa, bila kita mau beli baju abang....' padahal gua mau cakap bila mau beli baju gua bah tu, jadi kaver2 sebut jak bah bilang anak kan.......


'hari minggu...' jawab laki gua...


Yessss.......hari minggu..... maka hari minggu ni gua akan membeli belah sambil berhemah ka kunun....errr bukan kunun tapi mmg berhemah...apa indak berhemah, kalau gua belum gaji kan....dan belum tentu lagi dapat bonus *semasa cerita ini ditulis, belum ada kabar apa2 lagi*....sedeyyyyy kan.......yang baru PM umumkan tu adalah kakitangan persekutuan, *sedeyyyyyyy....tiba2 ni*.... Kalau ada syukur Alhamdulillah, kalau teda.... apa bulih buat, raya tetap raya kan, tapi kalau ada pun bagus juga, mengurangkan beban gua....


Tapi!!!! Walaupun teda bonus...lagu raya berkumandang di komputer gua ni.....sungguh2 gua bersemangat.....


Puan Saiman 'signning off...'


















Thursday, August 11, 2011

Hari ke-11 Puasa

aaaaaaahcchummm (bunyi bersin)........sreetttt....sreeett......<-- gua tengah buang hingus.....<---sori la ah...tidak dapat dielakkan lagi.....meleleh2 hingus gua ni..... bunyi batuk pun, bunyi manja2 sudah ni...konfem mmg mau demam ni. Tekak pun sudah mau start gatal2 ni...tunggu la lagi 1 atau 2 hari ni, demam bila2 masa mau singgah sudah ni....nasib baik juga bisuk sudah ari 5.....jadi ari 6 sama ari minggu bulih la rehat2.....maksud rehat adalah lepas sahur, jemur kain, mandi, solat...lps solat bulih la jadi 'sleeping beauty' balik.......


Semalam, sementara tunggu laki sama anak gua balik dari tarawikh, gua buatlah sambal lada udang basah...lama ni indak makan....walaupun badan lembik sudah ni...macam indak larat, tapi bila fikirkan 'nafsu' sendiri mau makan paksa juga diri masak ni. Lepas makan, kemas dapur terus mandi. Lepas tu kira2 mau terlelap, tu laki sama anak gua pun pulang. Bila gua mau bangun, laki gua cakap...


'tidur la.... indak payah la buat minuman, papa jak buat sendiri...'


Belum lagi laki gua keluar dari bilik, gua sudah tertidur....... Macam baru jugak gua tidur, sudah gua dengar bunyi jam.....gua dengar laki gua bangun. Bulih2 lagi gua tanya...


'jam berapa sudah ni....?'


'mau dekat jam 4 sudah...' jawab laki gua...


Gua terus bangun....cuci muka, berus gigi, terus pegi dapur.... kasih keluar sayur sama udang hidup dan tidak dilupakan bawang2. Gua sudah sediakan awal2, tinggal masuk kuali jak. Lepas masak...hidang terus la makan.


Oh ya, hari ni sudah 11 hari berpuasa. Setakat ni laki gua belum lagi bagitau bila mau pulang kampung. Seperti biasa, setiap tahun memang gua akan beraya di rumah parents gua dulu. Kalau gua indak silap 6 atau 7 tahun sudah gua akan beraya di KK dulu lepas tu barulah di kampung laki gua.......amacam..... meriahkan raya gua setiap tahun....warghkakakakaka..... ada cerita di sebaliknya tu kenapa setiap tahun gua beraya sama parents gua dulu. Ceritanya begini, sejak kedua2 arwah mentua dan ipar gua tiada, maka rumah di kampung tu kosong...errr bukan kosong, biras gua masih tinggal di sana...tapi mana kan sama ipar sendiri kan. Lagipun biras gua tu lelaki, jadi kalau pulang kampung pun, sampai jak di rumah, mesti gua sedih. Bukan sedih sikit2, tapi sedih sesedih...sedihnya. Rupanya bukan jak gua rasa sedih, laki gua lagi la......sampailah suatu ketika beberapa tahun lepas, dalam bulan ramadhan....laki gua cakap sama gua...


'mulai tahun ni, setiap tahun hari raya, kita beraya dulu di KK, lepas tu barulah kita balik kampung....'


'kenapa...?' gua tanya laki gua...


'sebab di sini (KK) masih ada bapa sama mami....di kampung papa tiada siapa2 sudah mau ditinguk.... lagipun, bila balik kampung nanti, kalau papa pegi kubur, indak sudah ramai urang pg kubur...' jawab laki gua.


'bah, mana jak papa....mama ikut jak..'.


Maka sejak dari tahun itulah gua mesti beraya duluan di KK, lepas tu barulah balik kampung. Itupun kalau di kampung, indak pernah la kami bermalam lebih dari 2 malam. Kalau kami balik tengahari..dalam 3 jam sampai.... esok tengahari mesti kami balik KK sudah. Bukan indak mau melawat saudara mara, tapi semua makcik2 laki gua tu sudah tiada, walaupun masih lagi ada sepupu sepapat, tapi masing2 pun ada mentua, jadi, memang tiada siapa2 lagi la....maka itulah sebab kenapa kalau beraya gua nampak macam mau indak mau jak laki gua mau balik kampung.


Bayangkan la, last gua balik kampung pun raya tahun lepas....raya haji pun teda balik.....cuma adalah laki gua balik 2 kali, pertama pegi main golf, kedua pegi attend orang kampung dia passed away.... jadi kiranya gua ni balik kampung laki gua setahun sekali la.....tapi kalau dulu, masa ada lagi mentua sama ipar gua...pantang cuti, mesti pulang, lebih2 lagi bila highway tu siap, lagi la rajin kami pulang....


Kelmarin, bersungguh2 gua ni tanya laki gua bila mau balik kampung, tapi tu laki jawab 'belum tau lagi...' Jadi sekarang ni pun gua tertanya2 la bila la mau balik kampung ni....


Aikkk..... apasal bulih tercerita kisah mau balik kampung ni ah....padahal llagi 2 minggu puasa.....uishhhhh.......


kohh...kohh...kohhhh....ala batuk la pula.......aaaaachummmmm....opsss.... terkeluar pulak ingus ni......





Puan Saiman 'signning off'....






Monday, August 8, 2011

Hari ke- 8 Puasa

Hari ni sudah 8 hari berpuasa....gua anak beranak masih lagi dalam masa2 meng'adjust'kan masa. Tapi setakat ni masih 'alive n kicking' la. Penurunan kegebuan pun semakin rancak <--- apa indak rancak, kalau buat kerja rumah macam kuli batak....tolak indak cari kayu api sama angkat air jak....semua gua buat kecuali lipat kain sama strika baju jak.... setakat ni sejak gua teda maid ni sampailah ke hari ni gua sudah 'kehilangan' 5 kilo.....bangga....tidak jugak sebab maklumlah orang gebu ni kan, kurang atau tidak tu kegebuan di badan, macam tiada perubahan juga.....Jadi kepada pusat2 peng'kurus'an badan....ataupun tokei2 yang jual jamu di luar sana, sila la ambil gua jadi 'model' kalau gua sudah kurus macam pasa senda....ataupun macam wadina sapia..... jadi bulih la tipu urang ramai lagi.... <---- adakah drng ambil model yg mmg kurus2 jadi model, klu berani ambil bah adeeba nor jadi model, syani indak bulih sdh sebab dia buat pembedahan kasih 'kecil' perut, jadi indak adil mau ambil dia jadi model.....


Isshhhhh.... apa bah gua cerita ni...lain hal bah sebenarnya gua mau cerita ni....sori la melalut2 pula gua ni.....Gua mau cerita pasal beza puasa gua dulu2 ataupun masa gua budak2 dulu, berbanding puasa anak gua sekarang ni....


Puasa gua dulu2...sebarang permintaan tidak akan dilayan. Maksudnya...apa jak disediakan dan dihidangkan mesti di makan. Kalau indak mau makan, jangan makan. Tiada pilihan. Tiada lagi kena tanya mau makan apa utk buka puasa. Untuk sahur mau lauk apa...tapi dulu2 mana la pandai mau minta apa2 kan....apa jak kena masak, itu la bah paling sedap....baca : maklumla budak2 dulu inisen, dlm bahasa kasar...dulu2 buduh sikit....warghkakakakakakak...bukan ada estro...paling2 tv1 sama tv2, itu pun pukul 5 petang baru ada gambar...katun pun kurang masa tu...paling2 yg ada pun gaban, satria baja hitam dan iklan paling popular ding dang......hahahahahaha.....


Kalau masa bangun sahur tu, sekali jak mami atau bapa gua bersuara, kelam kabut bangun, kalau indak bangun kena cubit...silap2 kena siram air.....jadi sebelum kena siram air, bangun terus.... kalau masa makan, indak berani mau makan sambil tutup mata, kalau mami atau bapa gua nampak, silap2 kena suruh tidur balik....jadi siapa yang rugi indak makan...gua jugak kan.....hahahahahhaha....nostalgia ni....


Puasa stail anak gua... setiap hari ni laki gua tanya anak gua mau makan apa utk buka puasa. Lepas buka puasa terus kena bagi RM5 sebagai upah berpuasa. Bila gua cakap bagilah nanti utk duit hari raya, tu laki gua jawab 'biarlah, utk semangat supaya puasa 1 hari...'. Tapi yang gua musykil tu, kenapa gua indak dapat, gua pun puasa 1 hari juga. Siap masak lagi ??? ...'Ini tidak adil...tidak adilll <---- sila ikut intonasi Yuna menyanyi yer.....


Sebelum gua masak untuk sahur, siap gua tanya lagi ni, makan sahur nanti mau makan apa....minum apa....Kalau bangun sahur, laki gua siap cium anak gua tu, kasih basah muka dia gua saputangan....masa makan sahur, walaupun anak gua makan sambil tutup2 mata, abislah kena 'puji' segala kata2 manis, janji2 manis segala2nya manis la....pujuk anak supaya makan, walaupun sikit, supaya indak haus dan lapar...janji segala bintang dan bulan.....padahal gua tahan hati jak tu......


Yang gua paling indak tahan tu, bila papa dia ikutttt jak kemahuan dia....siap bagitau lagi tu minggu lepas...'this friday we eat outside...abang mau buka puasa di mana????'.... nampak tu...anak gua yang kena tanya...nasib baik la anak gua tu dapat baca fikiran gua...trus anak gua tanya gua...'mama mau buka puasa di mana'.... wah!!! gua ni pantang ni...pantang kena tanya.....gua pun dengan selamba sambil kaver2 kunun, trus jawab..'kita buka puasa dekat2 jak la...di *pekan lama* <--- sila translate ke bahasa kulit putih yer kawan2.... terus anak gua jawab...'ok, friday we eat there, saturday di Gayang ok...' nah!!!! nampak kamurang tu, permintaan anak gua......yang bikin gua indak tahan lagi tu...bulih2 tu laki jawab 'ok, no problem...'


Nampak perbezaan gua dulu2 berpuasa sama anak gua.....tapi itulah berubahan zaman kan. Kalau dulu2 mau minta beli mainan pun punyalah takut, tapi sekarang ni anak2 kita minta beli mainan, bukan main lagi...siap pilih sendiri. Sudah la pilih sendiri, tidak lagi durang tinguk berapa harga....terpaksa juga kasih beli kan. Bukan pasal telampau sayang anak. Tapi kalau tidak dapat kasih beli yang mahal, dari kedai 2 ringgit pun ok. Cuma beli tu memang kena kasih jugak la. Sebab dulu2 kita bukannya dapat minta beli. Sebab nangis guling2 pun gerenti indak dapat la. Kalau kena kasih beli pun, mungkin sebab ada lebih2 sikit tu duit bapa ataupun mungkin masa tu sendiri besday. Tapi dulu2 mana la bernafsu mau sambut besday kan. Masa tu besday sendiri pun indak tau. Tapi anak2 sekarang, lagi bulan mau besday, dalam masa 6 bulan tu la, hari2 kasih hint2 mau minta beli apa....adehhhhhh..


bersambung......




p/s : mode gua sekarang : sedang mendengar lagu2 raya yang lama2....syahdunya......




Puan Saiman 'signning off...'

Thursday, August 4, 2011

Hari ke-4 Puasa

Betul2 indak rasa, hari ni sudah 4 hari berpuasa. Bermakna sudah 4 hari juga gua belum ada pegi Bazar Ramadhan. Bilang indak mau pegi tu, mmg mau jugak. Tapi bila fikir2 balik, kalau pun pegi, mestilah gua kelam kabut balik rumah....maklumlah gua kan rajin....<-- terpaksa la bah buat2 rajin kan, kalau indak sepa mau buat keja rumah....adehhhh....


Ok, gua mau kasih cerita sikit, pernah ka kamurang nangis sebab sakit hati. Bukan sakit hati sama urang lain, tapi sakit hati sama diri sendiri...ahhhh...... apaaaaaa???? Tiada....bah kalau indak pernah tu, kamurang la paling best....tapi gua pula ada...baru2 ni...ataupun lebih tepat kelmarin subuh.....siap nangis geng.....jangan kamurang.....sedih ni...betul2 gua sedih...sampaikan laki sama anak gua pun heran...tiba2 nangis ni....sedih ging.... Ceritanya begini....


Gua memang hari2 cuci kain..... selang2 cuci kain, kalau cuci sekali, alamatlah tu jemuran kain indak muat bah ging.... Kalau gua cuci kain guna manual (baca : cucian tangan utk baju sekolah sama baju kerja) hari 1, bermakna hari 2 tu memang gua cuci kain guna mesin, utk baju2 rumah. Bergilir2 la..... <--- nah, rajin kan maka sila la percaya.....


Itu baru perenggan pertama ya kawan2....cerita selanjutnya.... Jadi dengan semangat yang berkobar2 tu...maka sebelum buka puasa hari selasa tu, dengan semangat gaban langit ke-7 bersama kuasa sakti yang ada dalam badan ketika itu, maka gua berjayalah mencuci kain sebanyak 3 besen.....3 besen ya kawan2, bukan anak besen tapi mama dan bapa besen. Cucian manual ini termasuklah baju kerja, baju sekolah dan baju jalan2 makan angin hari minggu tu. Dan juga termasuk baju melayu yang laki gua bawa pegi sembahyang tarawikh. Tidak dilupakan juga baju anak gua. Gigih ni mencuci....... gua cuci dari jam 4.45 petang, sampai la buka puasa lebih kurang 6.30 petang. Sampai azan berkumandang di radio ni. Tu laki beriya2 ni panggil utk buka puasa. Gua cakap buka la puasa dulu, sebab tinggal 6 helai lagi baju utk dibilas....<-- nampak...... gigih juga gua kira kain kan...warghkakakakaka... siap jak gua bilas, terus buka puasa ni.....lepas buka puasa, kemas lagi meja...cuci semua pinggan mangkuk..... lap meja...... lepas laki sama anak gua pegi tarawikh, gua terus jemur kain ni........ lepas jemur kain, gua masuk mandi. Lepas mandi terus baring2 ni......konon2 feeling2 pengantin baru la konon mau tunggu tu laki balik dari tarawikh......tapi BIG MISTAKE.......gua TERTIDUR........ siap tidur ala2 sleeping beauty lagi tu.......nasib baik la, gua sudah masak nasi dan kasih panas lauk. Gua cuma panaskan lauk masa buka puasa tu, sebab tu laki bilang masa sahur nanti mau makan roti jak <--- selamat lagi gua...hahahahahaha.....


Subuh tu bila gua bangun.... tu laki sudah tulung kautkan nasi..... sekali gua keluar pegi belakang rumah......KAIN GUA.....bukan...bukan kena curi...tapi gua lupa tarik tu jemuran kasih masuk dalam (yang berbumbung)... HABIS BASAH SEMUA...kena hujan......sedih tau hati gua....panas hati utk diri sendiri lagi....... tu kain basah bukan lagi sikit2...tapi sampai menitik2 air dari kain....bah, kamurang rasa la kan, kalau kamurang di tempat gua.....indak ka bikin sedih tu..... sudah la puasa, letih lagi, sudah la letih, penat lagi cuci kain, last2 tu kain semua basah kena hujan. Padahal sebelum TERtidur tu, konon2 mau rehat la sekejap, pulang jak tu anak sama laki gua dari tarawikh baru la konon gua mau kasih pindah kain......adehhh.....sekali tinguk lain pula jadi....


Maka pagi tu, jadi la gua Neng Yatimah.....menitik2 ni air mata..... maka sahur di pagi hari (baca : kelmarin subuh) gua cuma makan 2 sudu jak...lepas tu cuci piring sambil2 feeling jadi pelakon air mata..... sampai tu laki diam jak...indak ni dia cakap apa2.....sedih jugak kali dia nampak gua nangis. Indak lama lepas tu, gua nampak tu laki gua angkat kain dari jemuran. Gua tanya la dia mau buat apa....tau apa laki gua jawab...


'mau hantar kain pegi dobi.....'


Nah, indak lagi kamurang mau nangis dengar tu. Bukan nangis sedih, tapi terharu ni....wah ayat.....TERHARU!!!!!


Maka gua pun dengan hati yang masih lagi bersedih jawab...


'indak payah la, biarlah mama bilas balik. Minggu depan jak antar dobi..'


warghkakakakakaka.....nampak ayat terakhir tu, minggu depan jak antar dobi. Ya kawan2, itu jawapan ayat2 sedih ah....silap tul gua cakap kan...cuba la kalau gua cakap begini....


'minggu depan jak la beli gelang'......(sambil2 lap air mata) gerenti dapat kali tu kan....warghkakakakakkaka....oopppssssss puasa2...sabar2....


Maka lepas sahur tu, balik lagi gua bilas kain baju tu. Lepas jemur, terus gua tarik jemuran kain tu kasih masuk...PADAHAL matahari pagi keluar sudah ni. Tu burung2 atas pokok nangka pun bersiul2 gembira. Sib baik bulan puasa, kalau ikutkan hati mau jak gua lastik.....macam durang bersiul2 tu menyindir gua pula, sebab 2 kali bilas kain... Oleh sebab matahari bersinar dengan amat terik dan kepanasan yang melampau, semua kain yang dijemur telah kering sekering-keringnya. Bila gua balik dari ofis kelmarin, laki gua sudah tolong angkatkan kain...Tq darling !!!!


p/s : Neng Yatimah adalah seorang pelakon zaman 60-an. Terkenal sebagai pelakon air mata, sebab semua lakonannya ada babak2 airmata sahaja. Untuk ketahui pelakon air mata ini dengan lebih lanjut sila la google sendiri. Gua puasa <---- alasan semata2.....


p/s/s : sekarang ni gua ok sudah. Mesti kamurang hairan kan kenapa gua cuci manual. Bukannya part time maid yg buat. Bukan gua tidak harap, tapi gua nampak macam tidak bersih baju2 yang dicuci, jadi tu part time maid cuma buat kerja - kasih bersih rumah, lipat baju dan strika baju - gaji harian RM25 sehari. Datang hari 6 pulang hari minggu. Tapi dia datang jam 6 petang ari 6 dan pulang jam 4 hari minggu. Dan dia cakap itu 2 hari....bukan 1 hari ka tu, indak sampai pun 24 jam kan.... entah la.....lain kali pengiraan dia tu kan. Tapi indak apa la, yang penting ada urang tulung2 juga.......


p/s/s/s : ada seorang maid mau kerja sama gua...beriya2 ni.... minta gaji pun cuma RM300 jak...murah kan....memang murah.....tapi apa kes kalau dia kerja dia mau bawa anak. Sudah la mau bawa anak, tu anak dia pun baru umur 9 bulan....ya ging...bukan 9 tahun tapi 9 bulan. Kalau begini ni, bukan dia tulung gua, tapi gua lagi pula tlg dia jaga anak. Kalau dia buat kerja anak dia nangis, kalau kebetulan gua ada di rumah, sepa juga jaga.....gua juga...jadi jangan harap la gua mau ambil.......


Sekian.



Puan Saiman signning off.....