Perhatian!!!

Semua cerita ini adalah hakmilik Puan Saiman dan tidak dibenarkan untuk diulang terbit oleh mana-mana pihak tanpa keizinan dari tuan empunya blog.

Thursday, October 4, 2012

Both of them love of my life

Amcm...masih tertunggu2 lg...apa hadiah yg gua dpt dr kekanda yg terchenta.....hmmm....setelah difikir berulang2 kali, maka gua ingin menyatakan...hadiahnya ialah......indak payah la ah.......nnt2 kamurang tau jgk tu. Adalah 4, 5 urg tau sdh, gua rasa cukup la....hahahahahaha...jgn marah ah, nnt kena jual......

mak hajah ngan pak haji terpaksa ikut, sbb anak dia paksa ikut....anak sepa la tu....muahahahaha.....


Pagi td, gua paksa parents gua pegi breakfast. Sejak bapa ni pencen berdua2an jak drng d rmh.....t/hari br la rumah parents gua ni ribut sama anak2 adik gua, tapi itupun kejap jak, sbb rmh drng tmpt transit jak, bila masing2 pegi tuition, sunyi la balik.....lagipun bila bapa pg masjid, nah....tinggal la mami gua satu2 urg d rmh....bosan2 dia tguk tv, dia baca newspaper, smpi habis iklan dia pg baca.....kesian jgk....

Skrg ni kan musim org naik haji, jd tiada la yg dutang ni cerita, psl org pg haji jak la...smpikan bila penwrbangan haji pertama pun drng mau tau. mcm drng pula ug berkobar2 semangat ni...lgpun drng ckp, klu ada rezeki, ada peluang, mcm mau pegi lagi, Insyaallah, mudah2an kan...Aminn....

Macam yg gua pernah cerita dl2.... mami gua ni kan converted muslim.....maka banyaklah cabaran yg mami gua ni hadapi....klu buat drama, silap2 2 thun br abis, mcm nada2 cinta tu.....hahahahahaha....

Gua rasa, satu hari nanti, gua akan ceritakan masa kesusahan kami anak beranak, mcm mana bapa sama mami gua besar kami.....sedih ok.....

p/s : sejak blog ni bertukar kan, pc gua langsung indak dpt buka blog, maka terpaksa la gua guna samsung tablet gua ni....masalahnya pula sudah la keyboard dia ni kecik berbanding jari gua yg gebu ni, maka jadilah kejadian byk spelling error......tnsion ok......

p/s/s : mau upload guna BB pun indak pandai2 pdhal sdh jgk tutotialyg si just ajar...pun indak jadi2...indak k palui tu....adeehhhh

Puan Saiman 'signning off'....

Monday, October 1, 2012

Seminggu lps birthday


Wah....ini barulah kan, sdh seminggu sambut birthday baru apdet....biasa la kan.....kuli kerajaan merangkap....part time maid merangkap fulltime wife...fulltime mother....part time cook...part time tukang beli lauk....adehhh...<~~~ mesti respek abis nie......

Gua ceritakan la sikit2 apa yg telah berlaku ms sambutan birthday gua hari tu la..... sdh tua2 ni, gua indak la harapkan smbutan yg 'grand2' ni, cukup la sekadar mkn2 anak beranak.....tapi hadiah wajib la....muahahahahahahaa.......

Dipendekkan cerita, tu laki gua bw gua ank beranak pegi mkn......selesai jak mkn, abis sdh piring, pinggan, mangkuk di angkat, tiba2....ada urg menyanyi di belakang gua, lagu birthday sambil kek dihidangkan besama hadiaseh ygll diberikan oleh laki gua......



Masa ni, gua btul2 speechless...bukan apa, gua btul2 indak sangka laki gua buat begini, bukan mau kutuk  laki sendiri la kan.......wakakakakakaa....itu ayat menyelamatkan diri namanya ya.... tapi sdh berbelas2 tahun kenal laki gua ni, dia bukanlah jenis romantik.....bukan jenis cinta cintun, bukan jenis lebiu2 ni....tapi ni laki jenis terus terang, tiada sindir2 ni, klu dia indak suka, dia ckp terus terang....bukan mcm gua, ckp berbunga2....cweeahhhh....mau jugak....muahahahahahaha.....




sedang dinyanyikan lagu 'waiting 4 u' dr lagu 'Richard Marx' special requested by hubby......owwhhhh...terharunya, smpi kek ini indak termkn....malu kunu, tp smpi
rumah......belasah balik....muahahahahaha.....

muka remaja 'purba' sebelum seprais .....klu nmpk muka lps seprais tu.....muka mcm udang bakar campur bater, merah berkilat......bukan nangis u ols, tp malu campur geram....bagus klu remaja lg...ni anak pun sikit ms lg mau cari gelpren sdh...<~~~~tanda2 indak kesabaran mau bermenantu.....sila take note yer, kpd yg berkenaan......muahahahaha....


Mau tgau apa birthday present....kihkihkih....tunggu......

Puan Saiman 'signning off'.....

Tuesday, September 25, 2012

Hari sebelum esok!!!!


sayangku....

esok secara rasminya, umur isterimu yg tercinta ini akan meningkat lg setahun.... bukan sayang indak tahu berapa umur kekasih mu ini kan....

kekasihku.....

bukanlah bulan atau bintang yg diminta....tidak tercapai tanganmu sayang.....jangan la bilang padaku, kalau aku jadi pen kau pula menjadi buku.....jangan la dibilang, kalau kau menjadi peti sejuk, aku pula menjadi aisnya......

sayangku......

sempena harijadiku esok hari...... kekasihmu ini tidak la meminta yg bukan2....sdgkan belum lg disuruh buat kerja, kini cuaca sdh tidak menetu....kejap2 angin kuat diselangi dengan hujan lebat, klu la betul2 buat kerja rumah selama seminggu, mau setahun kali cuaca indak menentu.....

kekasihku......

walaupun sdh dibbm kan td, esok jgn la buat sebarang kerja, sbb esok harijadi kekasihmu ini kan, jd maknanya hari ini terpaksa la kekasih mu ini mencuci kain, melipat baju dan masak kan.....sbb klu ikut jadual, esok sepatutnya kerja2 tersebut dlaksanakan.....

kekasihku......

biarpun apa saja yg diberikan esok, kekasihmu ini akan menerima dgn hati yg terbuka <~~~~ tp jgn la di bagi pen lagi ya syg....klu diberikan lg, maka perang dingin akan bermula sehingga harijadi akan dtg, baru la thp kemurungan akan berkurangan........

kekasihku.......

errrrr.....aku cinta padamu....<~~~~~sila muntah hijau......


kekasihku......


pd mlm ni akan dpersembahkan satu 'show' yg akan dilakonkan oleh kekasihmu ini.......hint2nya.......sila la rujuk gambar di bawah <~~~~~~ bukan orgnya ya....tp bajunya........

gua akan pakai baju ni mlm ni, spy apa yg dihajati akan tertunai....jgn bayangkan lemaks yg akan berkeluaran.....


Segala yg akan berlaku selepas ini akan diceritakan pd hari yg dinantikan......
Bersambung........
Puan Saiman 'signning off'.........

Wednesday, September 19, 2012

Menjelang Hari Jadi

Kepada kekasihku...



Memandangkan dalam seminggu lagi, kekasih mu yang cantik dan gebu ini menyambut hari kelahiran. Jangan ditanya berapa angkanya ya sayangku, kerana apa la ada pada angka kan.....



Sayangku,



Tiada apa yang diinginkan. Tapi kalau apa yang dibelikan atau diberikan, kekasih mu ini akan menerima dengan hati yang terbuka. Kalau setakat beg KOC ataupun barangan TO-MEI tu...tatap kekasih mu indak marah la.



Sayangku,



Memandangkan tahun ini tahun ke 17 tahun kita hidup bersama <--- (cewahhh...padahal besday jak pun, bagus kalau enibesari) kalau setakat meraikan kehidupan kekasihmu yang jelita ini yang hidup selama ini, di bumi Allah ini, tidak jugak ada salah sekiranya diberikan 1k untuk setiap tahun umur kekasih mu ini...<---- wahhh!!!!! bulih beli beg koc setakat 3, 4 tu kaaannnn....muahahahahhaa....



Sayangku....



Sempena meraikan hari istimewa ini minggu hadapan, sudilah kiranya kekasihmu ini diberikan cuti istimewa selama seminggu dari membuat kerja2 rumah dan jugak kerja2 memasak. Tapi bukan maksudnya mau minta pembantu rumah ya...cuma kekasihmu ini meminta agar biarlah kekasihku saja yang membuat kerja2 rumah, termasuk la memasak. Tiada layanan istimewa diminta, hanya itu sayangku....<---(kalau la si laki buat kerja rumah, alamat la ribut petir selama seminggu tu, dan laut bergelora, berbahaya kepada perahu2 kecil dan aktiviti pantai hendaklah dibatalkan......hahahahhahaa)



Sayangku,


bukan emas atau permata yang diminta <--- (tapi kalau ada, kekasihmu ini tidak akan berkecil hati, malah kasih sayang akan bertambah2) hanya secebis kasih sayang yang diminta <--(secebis kunun...jadeeyyy yang lain kasih sama sepa...mau cari pasal la ni) sayang yang diberikan setakat ini memang memadai.... muahahahahahhahaa....<--- aikkk... ni ucapan mau minta hadiah hari jadi ka atau hadiah enibesari ni...ahhh...hantam saja la...tg penting luahan perasaan tu dapat diluahkan...


Sayangku....


Bersambung!!!!!



Akan bersambung bila hari jadi menjelang tiba....bukan menjelang, tapi kalau keesokan sambutan hari jadi, maka kisah ini akan disambung.....




Ikutilah episod seterusnya....


para pelakon : Puan Saiman


Skrip : Puan Saiman


Arahan : Puan Saiman


Diterbitkan oleh : Puan Saiman Ent....


Disponsorkan oleh : Selkom dan Bank Sila Pinjam Lepas tu, lari dari hutang......



Puan Saiman 'signning off'...






Friday, September 7, 2012

Mari!!! Mari!!! Banyak barang untuk dijual....



Nampak gambar di bawah tu..... ini adalah baju2 gua yang dibeli.... ada yangbaru 3, 4 kali pakai dan ada yang dibeli tapi indak pernah di pakai langsung...contohnya yang sebelah warna maroon tu, brand 'Hush Puppies" gua beli sebab cantik.... indak pun pernah pakai.... sama sebelah baju bitu tu ada baru warna biru (jeans sleeves) yg atas dia ada baju garis hitam putih tu jenama Nicole, pun indak pernah pakai..... ada lagi....beberapa yang belum pernah di pakai.... <--- trip2 Paris Hilton bah ni......ini baru 1 almari yang gua kasih keluar, ada 2 lagi almari gua belum check...sebelum ni gua ada bagi2 sudah sama orang2 yang memerlukannya.... untuk kebajikan pun ada.... belum lagi masuk seluar2 kerja laki gua, baju2 keja dia sama seluar baju anak gua...kalau gua kira2, mau jugak 3, 4 bakul....hajat di hati mau la kunun ikut 'garage sale' yang gua ada nampak di fb, sekali mau join, sdh close <--- nah, sepa suruh lambat2 kan.....



Yang jadi kemusykilan gua sekarang ni, mana la gua mau letak baju2 gua ni.... jangan kamurang kasih salah gua, separuh ni baju gua beli, separuh lagi, kalau tu laki pegi outstation, mesti dia kasih beli gua jugak.... jadi bila lal gua mau pakai nie... gua lebih selesa bah pegi ofis pakai baju kurung, dalam seminggu sekali la baru gua pakai blaus sama skirt slack.....


Jadi, sepa2 yangmau buat garage sale ni, sila la jemput gua...gua jual murah2 jak ni....semuanya di bawah 30 ringgit, kecuali baju yang gua indak pernah pakai la, mungkin tinggi sikit dari 30 ringgit la...oh ya, gua ada jugak jubah mau dijual, kalau indak silap, gua ada 6 pasang baju jubah..... 'sigh'.... ni la bah kan, urang bilang, nampak lawa di mata, nafsu sukar dibendung, tapi bila sudah beli, pakai sekali, bagus lagi, ni ada jugak yang indak terpakai.....'sigh'...


Tapi kan, kalau jual online tu laku ka tu ah...tapi kalau jual online ni indak puas hati bah, mau jugak tinguk sendiri, baru puas. Orang yang memilih pun puas hati, orang yang menjual, pun lagi puas. Sebab pakaian yang menyesakkan almari sudah 'hilang' dari pandangan..... dapat $$ lagi....walaupun indak la semahal yang kita beli, tapi sekurang2nya ada juga bikin beli nasi lemak kan....!!!!



Puan Saiman 'signning off'

Thursday, September 6, 2012

10 ringgit berbanding 3 juta pound.

Tahun ni adalah tahun ke-2 gua laki bini dapat angpow drpd anak gua...tahun pertama adalah tahun lepas...tahun lepas gua dapat 3 ringgit....laki gua pun dapat 3 ringgit.... kalau gua indak silap la.... Jadi tahun ni gua indak la ingat pasal angpow raya ni, sampai la semalam.... Masa ni gua tidur sudah....maklum la part time maid pun sudah berhenti, maka gua la jadi part time balik... sakit belakang, sakit bahu, jangan cerita la..... cuma orang yang berumur 21 tahun kebawah jak mengalami sindrom orang tua ni....wakakakakakaka.......


Ok, sambung balik.... anak gua kasih bangun gua semalam... bila gua buka mata, gua nampak anak gua berdiri depan gua, masa ni gua sempat lagi jeling jam di astro decoder tu... baru jam 8.30 mlm sudah gua tidur...anak gua tidur jam 9.00 malam....


Gua : kenapa bang....?


Anak gua : Abang mau kasih mama duit raya....masih raya lagi kan, Ma...?


Gua : Ya....


Terus anak gua peluk gua....


Gua : Terima kasih, abang....


Ini la angpow yang gua terima, sebelah kiri gua punya, sebelah kanan papa dia punya....Lepas gua terima, gua pun tidur la balik.....



Pagi ni, lepas anak gua pegi sekolah...gua tinguk la.... bila gua buka, gua dapat 10 ringgit...syukur la kan..... bila gua tanya laki gua berapa dia dapat, laki gua senyum jak... ini indak bulih jadi ni...gua pegi minta la....gua mau tinguk jak bah sebenarnya..... Bila gua buka, sampul hari raya laki gua, heran gua, apasal sama dia tebal, sama gua nipis jak.... Gua nampak kertas jak...ok, gua mula berdebar2.....


Gua dapat 10 ringgit jak, tapi laki gua dapat 1 juta pound....



Rupanya bukan 1 juta TAPI 3 JUTA POUND.....



*terus si mama pingsan*




p/s : oleh sebab si laki dapat 3 juta pound, maka masa pingsan tu, si mama bermimpi pegi tomei...... tapi orang bilang jangan percaya sama mimpi, kan 'sigh'......


p/s/s : Sebenarnya duit yang gua dapat dari anak gua tu adalah dari simpanan dia sendiri, setiap hari dia akan simpan duit lebihan dari belanja sekolah dalam tabung, setiap seringgit yang genap jadi 10 keping, dia mesti suruh papa dia tukar, sebab dia mau simpan dalam dompet.... gua dulu, masa darjah 3, mau nampak seringgit pun susah, sebab belanja sehari pegi sekolah 50 sen jak....


p/s/s/s : duit raya yang dibagi oleh anak gua, akan dipulangkan kembali sebagai belanja sekolah.....hahahahahhahaa....


p/s/s/s/s : tahun lepas, bila gua tanya kenapa dia bagi duit raya, anak gua cakap, dia selalu nampak gua bagi duit sama parents gua, jadi anak gua pun ikut jugak.......hahahahhahaha......


p/s/s/s/s/s : sesiapa yang mau jadi besan gua, jangan risau, sesiapapun yang jadi anak menantu gua, akan gua layan baik2, macam anak sendiri....sebab gua baik tau <---- sila percaya... hahahhahahaha...


p/s/s/s/s/s/s : laki gua kasih ingat gua, anak gua baru darjah 3, lama lagi baru gua terima menantu......'sigh'.... ya kan.....




Puan Saiman 'signning off'.....

Tuesday, August 28, 2012

Sakit kepala, sakit hati, semua sakit, kalau sama orang palui ni!!!!!!

Gua rasa, ini la pertama kali gua bagi tajuk yang paling panjang....maklum la sekolah dulu pun indak habis kan, tu la indak pandai2 ni...lain la macam orang lain kan, sekolah tinggi...dapat degree...dapat phd... gua sijil lepas tadika pun indak dapat!!!!


Sakit kepala gua bila baca berita sekarang ni...macam2 cerita....cerita palui pun ada...cerita lebih palui pun ada....

Cerita paling palui...macam di bawah ni la....


Tidak kira la, ko anak raja ka, ko anak menteri ka, ko anak siapa2 ka...kalau sudah salah....salah la....


Entah kalau bilang palui, sekolah tinggi2...buat keputusan macam indak pernah sekolah...orang yang indak sekolah pun tau perbuatan begini salah atau tidak...


walaupun suka sama suka...tapi bawah umur tetap bawah umur...itu sebablah ada undang2...tapi kalau undang2 pun dipermainkan oleh orang yang tahu undang2.....jadeeeyyyyy..... bagus la tukar tu undang2.....keputusan yang kena ambil begini, akan dijadikan sebagai ikutan pada kes2 yang akan datang...itu yang lecturer gua ajar gua dulu...tapi indak tau la kan, kalau2 lecturer yang ajar gua dulu tu salah ajar...sebab mana la tau, hakim yang kasih jatuh hukum ni lebih terer dari lecturer gua kan.......Gua indak peduli ko bangsa apa, melayu ka, cina ka, india ka, bumiputera ka...KALAU SALAH TETAP SALAH!!!!


Gua rasa ini la keputusan paling palui yang akan masuk dalam senarai gua!!!!



Ni lagi satu... punya la banyak permainan...main layang2 pula *pingsan* indak payah la bah kasih masuk dalam ko-kum...kasih masuk jak dalam senaman...seminggu sekali jak pun..... daripada kasih masuk ni jadi ko-kum, kan bagus kalau kasih wujudkan satu ko-kum kepada budak2 yang indak berapa bagus dalam pelajaran tapi bagus dalam pertukangan tangan.....karang kalau buat layang2 luka tangan budak2, kena saman lagi cikgu2 ni...maklum la...ibu bapa sekarang ni kan, asal anak kena sikit, abis la kena saman...lain la kalau kena pukul patah mematah....kalau anak gua kena pukul sampai luka meluka atau patah mematah pun gua mengamuk...tapi kalau setakat rambut panjang kena potong pun bulih marah2 meroyan macam laki gila talak... bagus sendir la ajar anak di rumah... ko tau sudah rambut anak ko tu panjang, pg la potong kan..... apa ko fikir cikgu mau jaga anak ko jak ka...satu kelas berapa orang cikgu mau ajar....ini lagi kalau tangan ada luka meluka pasal belajar buat layang2... silap2 cikgu juga kena suruh ganti jari budak2 yang luka tu.....jadi cikgu potong jari sendiri, ganti jari tu anak murid...PALUI!!!! Gua dulu2 mana berani mau kasih tau mami gua kalau cikgu rotan gua...mau mati...silap haribulan, gua lagi kena dabel rotan...standard la mami gua, mesti dia bilang, siapa suruh ko buat salah...kalau indak buat salah mana cikgu pukul..sekarang ni... indak buat keja rumah pun, cikgu indak berani denda...berani mau suruh anak murid berdiri satu 'masa' tu, kalau tu anak murid komplen sama parents durang...sdh kena buat laporan polis sebab tu parents bilang 'nasib baik kaki anak sy tidak patah sebab kena suruh berdiri dalam kelas...saya suruh anak saya pg sekolah untuk belajar bukan kena suruh berdiri satu 'masa'....PALUIII!!!!!! patut la budak2 sekarang ni manja...talampau manja sampai PAKAI BAJU SEKOLAH BERTAPUK BELAKANG 7-11, lps tu naik bas, indak tau pegi mana, nanti mau dekat2 pulang sekolah, barulah berkumpul balik di 7-11..... gua tau la, sebab gua nampak sendiri.....anak sepa la ni.....jangan berani2 tegur, ada la kereta kena garit pakai kunci....tayar pancit kena cucuk besi.....


Gua ada kenal beberapa orang budak, yang lebih pandai dalam pertukangan tangan berbanding dalam pelajaran ni...apa la guna kalau budak2 dapat semua A kalau atas kertas jak....tapi mau kasih bagus rantai basikal pun indak pandai <--- gua dulu umur 6 tahun 'cun' tau kasih bagus tayar basikal...biar tangan hitam...kuku kena minyak hitam...tapi kejap jak kasih bagus tu rantai basikal..... best main basikal bulih main lumba2.... masuk parit belakang cerita.... oh ok, lain cerita sudah ni...


Patutnya orang2 yang pegang jawatan yang tinggi2 ni...para bijak pandai... ni patutnya fikirla..bukan semua budak2 tu tahap kepandaian dia sama... bukan la maksud gua indak suruh budak2 ni langsung indak belajar, tapi...gua mau kasih satu contoh....kalau la budak2 yang kurang pandai ataupun kurang berminat mau belajar... ajarlah apa yang durang minat....korek kepandaian tersembunyi durang tu...kalau budak2 tu cenderung buat kerja2 berkaitan mekanik...ajar pelan2... bukan juga maksud gua budak2 sekolah rendah ni diajar kasih bagus enjin kerita, itu namanya PALUI!!!! Ajarlah yang asas dulu...ajarlah apa tu skru...apa tu wayar...apa tu tukul...jadi bila sudah sekolah menengah, sekurang2nya tu budak2 tau sudah asas.... masa di sekolah menengah, ajarlah cara membaiki kereta..... kasih jadi la salah satu ko-kum....bila lepas sekolah menengah, dapat masuk politeknik ka...ajar la macam mana mau kasih bagus enjin kapal terbang...enjin kapal selam.....



KALAU semua mau jadi menteri....kalau semua mau jadi doktor...kalau semua la mau jadi injinier, suma mau keja bagus2, kalau urang ni kereta durang rusak, sepa mau kasih bagus....Ini contoh.....gua bilang contoh!!! Sepa yang indak suka anak dia keja bagus2 kan...kalau gua, gua pun mau anak gua keja bagus, tapi tinguk jugak tahap kepandaian sama penerimaan dia sama pelajaran kan...kalau dia indak berapa minat belajar, suka jadi mekanik...suka ko la nak...janji ada kepandaian...jgn pula bukan mengasi bagus kereta urang, menambahkan kerusakan lagi la ada.......Contoh...gua bilang contoh!!!!!


Itu la sebabnya kenapa sekarang ni gua jarang baca newspaper...ohhh bukan jarang, hari2 jugak...tapi gua baca bahagian hiburan jak...namanya pun hiburan kan....gosip kan...bagus lagi baca tu, indak bikin sakit kepala gua.....kalau baca dari muka depan sampai muka belakang...kecuali ruangan hiburan, semua kasih tunjuk jari penunjuk nombor satu......yeeiiii bosan la gua eh...... durang jak la bah betul, semua la orang salah...semua la orang indak pandai...durang jak pandai....*terus rasa mau muntah ni*


p/s : bukan niat mau men'kondem' sesiapa, tapi cuba la kita tinguk klu 'orang2 besar' ni kereta durang pancit sepa yang datang tulung.... kalau bukan driver drng...mekanik juga di panggil kan...tapi bukan semua la.....ada juga yang urg2 besar ni pandai jugak bah...tapi berapa urang la kan...... jadi kalau anak2 kita yang ada kepandaian begini, dapat la minta gaji tinggi dari majikan, ini indak, kerja mati2an di bengkel...yang kaya tokei, gaji pun berapa jak kena bagi, padahal kereta berlambak mau dibaiki...kalau ada pengalaman, lebih2 lagi kalau ada sijil dari sekolah...sekurang2nya, bulih la minta gaji 2k sebulan....berbaloi la kan....ada jugak la yang gaji 2k sebulan, itupun sudah 15 tahun di bengkel yg sama...... bayangkan kalau anak2 kita tukang kasih baik enjin kapal selam.....berapa la gaji tu.....*terus tinguk siling ofis*...oh lupa pula, masa tu indak kena panggil mekanik, tapi kena panggil jurutera jugak...sekian, terima kasih!!!!




Puan Saiman 'signning off'



Monday, August 27, 2012

Raya d ofis......sakit ati tau....

Hari ni hari ke-9 hari raya..... setakat ni kamurang sudah beraya di mana...berapa rumah sdh kamurang pegi..... Walaupun teda urang mau tanya gua, gua pegi mana, mau jugak gua kasih cerita ni....




Hari 6 (hari ke-7 raya) gua pegi jemputan orang kawin. Kelmarin (hari ke-8 raya) gua pegi open house bestfren laki gua, sana kingfisher...sib baik la gua ni kenal sama bini tu bestfren laki gua tu, bah namanya pun bestfren kan, kalau indak kenal mustahil jugak kan..... kalau indak, sori la gua mau pegi. Bukan bah, bukan gua sumbung, tapi kan gua ni pemalu sebenarnya. Kalau urang yang gua baru jumpa, jenis pendiam...nah!!! Gua lagi la, sekadar angguk2...geleng2.... senyum2.... jeling2...... tapi kalau orang tu kuat bercerita....gua lagi la..... terus gua bercerita ni, macam lama kenal, padahal baru jumpa tu...kan...kan.... Qaseeh... kan...kan... Angelbear.... hahahahahaha.....




Jadi hari ni, secara rasmilah gua sudah mula kerja, tapi badan jak di ofis, fikiran masih di rumah... gua boleh bayangkan yang gua ni tengah baring2 di katil sambil tekan2 channel astro...kalau lapar, pegi dapur, ambil makanan lepas tu duduk di atas katil...makan..... <--- patut la bilik gua kadang2 banyak semut.... tapi ada semut ka, teda semut ka...gua indak peduli, yang penting gua senang hati....peduli apa orang cakap, rumah aku, suka aku la <---- aikkk...apasal ni, tiba2 emosi pulak....




Yang paling best lagi tu, bila radio balik2 pasang lagu raya....balik2 putar lagu raya...tension tau.....bukan radio yang tension, gua la.... <--- oh!!! alangkan indahnya hidup kalau dapat baring2 di rumah ni, sambil makan2 biskut raya.... sambil minum nescafe..... lepas kenyang..tidur...bangun balik....makan lagi...lepas tu tekan lagi channel tv..... lepas tu tidur lagi, biar la tu estro tinguk gua...sambil tarik selimut, jangan la alang2 ubah tahap kesejukan ekon tu... kasih biar jak terus 16 darjah celcius...kalau bulih ubah tahap beku lagi bagus.....kenapa la berkurung jak dalam bilik, pakai stokin, pakai baju tebal.... sepa mau marah kan.... oh kalau tu laki jeling2 jak...biarkan....abaikan saja...buat indak tau.....kalau kena tegur nanti..... bah!!!! ada la urang makan megi sampai raya depan.......<---- sebulan raya kan, jd sebelum abis syawal, minta ampun la lagi.....kan...kan sayang 'wink'.... maklum la bini kesayangan kan......




'sigh'.....<--- bunyi keluhan orang kerja.




Kalau la gua banyak cuti....sebulan gua cuti ni....




Kalau la gua ada berpuluh2 buah kilang, masih lagi gua cuti ni <---- patut la teda kilang, belum ada pun, sudah angan2 bukan2 ni...




Kalau la gua tokei 1B, gua berjoli sakan ni...... hari2 gua jalan pegi sana, lawat kedai..... <--- ni lagi la, indak masuk akal....




Kalau la semua bank yang ada dalam dunia ni, sumaaaa tu duit gua, lama sdh gua berhenti kerja......<--- ni lagi la, ada 1 bank pun, mati2 mau kasih keluar baki 10 henggit tu.....ehh... bulih keluar ka, kalau bulih, sekarang ni jugak gua pegi kurik......




Kalau la......kalau la kena bagi cuti sebulan kan....gua mau cuti berabis ni.....<----- pagi lambat bangun, malam lewat tidur..... keja gua makan, tidur...tidur...makan..... jangan la mandi...jangan la buat apa2.....makan tidur jak la....<---- lepas 1 bulan, terus gua masuk Guinness World Record.... dalam sebulan dari dugong bertukar jadi ikan paus biru.... amacam .... terkedu kan..... apa indak terkedu.... ikan paus biru, ikan species terancam tu......




Kalau la, gua masih banyak cuti... gua apply la....jadi di ruangan sebab2 bercuti tu, gua letak la... 'Menghabiskan biskut di rumah sambil menenangkan perasaan agar tidak terdengar lagu2 raya ketika berada di pejabat'.... <----melampau jugak la bah kan kalau bagi alasan begini...tapi kalau gua, gua belasah jak ni...
Jadeeyyyy....kamurang apa cerita d hari raya ni....mcm gua jgk ka...jaga opis....senasib la kita yaaanggg oiii....


Puan Saiman 'signning off'....

Friday, August 24, 2012

Selamat Hari Raya


Selamat Hari Raya, maaf zahir dan batin....... Raya ke-6 sudah hari ni kan....sib baik....klu ikutkan ati dan menurut tahap kemalasan utk apdet blog ni...nasib baik bulan raya ni sebulan, kalau 3 hari jak, limpas sdh raya, baru apdet blog....hmmm...bini sepa la ni.....

Raya gua tahun ni memang berbeza dr tahun2 yg lepas......yang pasti, buat pertama kalinya....gua indak ikut si laki balik kampung...gua beraya dan 'bertapa' di rumah parents gua jak.....dan buat pertama kalinya dalam hidup gua, tahun ni gua langsung teda pegi mana2.....oh ada juga....gua beraya di 'Suria' sama di 1B......kelas kan gua.........

Entah la.....kenapa gua ni tahun langsung indak bersemangat mau beraya, mungkin juga sebab keadaan kesihatan yg indak mengizinkan.....ataupun umur yabg semakin meningkat remaja ni..... Masa puasa tu bukan main lg gua mau sambut raya....bila masuk syawal..... Hancur lebur semangat mau raya......<~~~gua syak hantu belaan gua telepas sdh....ataupun antu belaan gua tu, teda mood beraya.....hmmmm......kali la kan.... TAPIIIII.......Tapiiiii.....wlupun mood raya teda....... Abis jgk biskut gua d rumah....heran tul....terutama sekali biskut d rumah parents gua, asal duduk jak, gerenti gua mengunyah....asal gua mengunyah biskut, mesti d rumah parents gua pulak tu.....entah la, gua pun indak tau, samaada parents gua tu bosan sdh kali nampak muka gua, tp saja jak kali drng indak mau ckp kan.....nanti la, bisuk2 la gua tanya drng, bukan gua mau tanya drng, kalau2 drng bosan sdh hari2 nampak muka gua, tapi gua mau tanya, kalau2 ada lg biskut raya drng....mana tau kan drng tapuk bawah katil, asal nmpk gua dtg, trus drng tapuk tu biskut....ishhh...isshhhh....ishhhh.....anak sepa la nie.....



Ehemmm....gua faham tu perasaan urg2 yang menyambut Hari Raya nie..... Bosan kan, hari2 makan ayam...hari2 makan daging....naik rumah ini mkn ayam...naik rumah itu, makan daging.....<~~~~ amcm gua tau ni.....oh....org yg datang rumah parents gua yg bagitau pulak....jadi gua persembahkan makanan yang menjadi rebutan suma urg sekarang nie......taaadaaaaa...... Sila la jamu mata sendiri yer.....

SELAMAT HARI RAYA.......maaf zahir dan batin.....

P/s: pertapaan gua akan berakhir pada esok hari....gua pegi rumah org kawin la......tapi bukan pegi beraya...jadi kira belum beraya la tu kan......'sigh'.......

Puan Saiman signning off....

Wednesday, August 15, 2012

Puasa Hari ke-26

Gua punya slogan hidup. Slogan hidup gua adalah 'kalau sesuatu itu ditetapkan menjadi rezeki kita yang ditentukan oleh Allah, maka itu la rezeki kita, tapi kalau sebaliknya, gua redha'....Inilah konsep yang gua amalkan <--- bukan orang2 'besar' jak ada slogan, hari kemerdekaan pun ada slogan...gua pun indak mau kalah ni, kalau bulih, mau buat sepanduk ni, lepas tu letak di pagar rumah...amacam...




Tapi kalau bukan rezeki kita, walaupun makanan sudah dimulut, akan tersembur jugak kalau bukan rezeki kita kan..........




Dan sebab inilah maka blog ini diapdet dengan gembiranya...




Jam 7.20 pagi...




Pagi ni, bila gua masuk ke parking kereta di kawasan ofis, gua nampak 'geng keras' gua yang parking sebelah kereta gua, jadi gua pun kelam kabut la parking, off engin kereta terus keluar la dari kereta, sebab gua nampak geng gua ni lambai gua. Oleh sebab kami ni berlainan tingkat, tu yang gua keluar cepat2 tu.




Gua ambil la kesempatan bersalaman dan berpelukan, maklum la mau dekat sudah Hari Raya kan.... sampai la di ofis.... bila gua mau masuk di ofis, baru gua perasan kad kerja gua tertinggal dalam kereta, dan kebetulan pintu masuk tu indak tertutup rapat, jadi niat gua bila masa gua free nanti baru gua turun ambil kad gua tu. Sebab kalau gua ada urusan di Bahagian lain, gua perlu 'smart' kad tu utk masuk ofis <--- tapi hari ni tiada pula urusan gua, selalunya ada....hmmmm....




Jam 10.00 pagi...




Laki gua telefon, dia minta gua ambil anak pulang sekolah <--- dalam bulan puasa ni, ini la kali kedua gua ambil anak....sebab tu laki ada 'inspection'...ok, gua ok jak, yang penting bagitau jak awal2, supaya kalau tiba2 ada kerja, gua bulih adjust masa gua.....Oleh sebab hari ni hari tiga, bermakna, anak gua habis sekolah jam 12 tengahari, dan gua kena ada di kawasan sekolah dia paling lambat pun setengah jam sebelum waktu pulang, kalau lambat, alamat la dapat parking jauh...indak sanggup la gua mau jalan kaki...oh bukan pasal puasa yer...tapi indak sanggup la gua jalan kaki pakai 'kasut tinggi' , kesian tumit kasut gua.....hmmm....




Jam 11.30 gua keluar la dari ofis, berlenggang2 kangkung pegi kereta...sampai jak kereta, punya la gua terkejut!!!!!!!!!




Apa gua indak terkejut, ampai2 bah 'smart card' gua ni di sebelah kereta gua...di parking kereta tu...bayangkan, berapa lama dia ni ampai2 di lantai.....betul2 gua bersyukur....


Kalau penyangkut kad ni hilang, ada rezeki bulih la beli balik, tapi isi dalam ni....


i) 'smart card' ni kalau hilang, kena bayar untuk kad yang baru. Ok, kalau ada rezeki dari langit...bulih la bayar kan...setel...


ii) Kalau la hilang, gua indak dapat masuk pegi parking....sebab parking tu 'auto gate'..... bermakna gua kena parking diluar...tapi kalau parking di luar pun ok juga, teda masalah....cuma parking di luar tu sepa datang dulu, dapatlah berbumbung, kalau indak, berpanas berhujan la kereta...ok, ini setel....


iii) Ini masalah besar ni, kalau la hilang kad tu, memang la seksa mau pegi 'Bahagian2' di ofis gua ni. Azab la kalau mau berurusan. Kena kasih tebal muka la pinjam kad sama kawan2..... sib baik gua ada geng keras.... gua aras 3, dia aras 4...sakit lutut owhhh naik tangga, mau minta pinjam kad....apa kamurang bilang, 'naik la lif'...ini lagi masalah, di ofis gua ni, mau pegi lif pun, semua pintu guna smart card.....jadi amacam la hidup gua di ofis kalau teda kad ni...PORAK PERANDA, OK!!!!


iv) Ni yang paling sadis kalau hilang...dalam penyangkut kad ni, gua ada sisipkan duit untuk gua bayar biskut2 yang gua order...bayangkan kalau hilang....huh!!! indak terbayang gua....


Tapi itu la, sudah rezeki gua, tiada satu pun hilang....Syukur Alhamdulillah (sambil menadah tangan) kalau la hilang, habis la gua, macam mana gua mau keluar dari parking....Lagipun yang bikin gua betul2 bersyukur, sebabnya, ofis gua ni tempat orang awam...jadi orang awam memang pegi sini..... Gua nampak juga ada 2 kertas yang disisipkan di 'wiper' kereta gua.... bermakna tukang sisip kertas di wiper kereta tu indak nampak kad gua yang tercicir tu.....


Sampai sekarang masih terbayang2 lagi di mata gua, kad gua yang tercicir tu....Nasib baik la, jumpa balik...SYUKUR ALHAMDULILLAH...




Puan Saiman 'signning off'....







Monday, August 6, 2012

Puasa Hari ke-17

Macam-macam hal yang berlaku kelmarin...hmmm... tapi masalahnya gua indak tahan, mau jugak gua cakap...mau jugak gua kasih cerita...


Kisah 1...


Kelmarin tengahari, tu laki bawa gua anak beranak pegi Suria, dengan lebih tepat lagi di Metrojaya Bahagian Lelaki dewasa... tu laki mau beli baju keja, sebab laaaaammaaaa betul sudah dia indak beli baju kerja, 90 peratus sudah baju dia kaler pun 'suram' jak, kalau disuruh beli, dia bilang dia selesa pakai baju 'lama', 'sejuk' dia bilang..... gua ok jak, dia beli ka, indak beli ka...yang penting gua setahun sekali mesti beli...maklum la baju kurung kan selalu indak muat pudar jugak, sebab selalu pakai pegi kerja kan....<--- sepa berani ketawa..AWAS!!!!


Maka dijadikan cerita, gua kalau jalan sama anak gua, gua wajib pastikan anak gua duduk dekat gua, yang penting gua nampak dia...indak kisah la duduk di lantai ka, duduk di kerusi ka, yang penting gua nampak dia.... Gua pesan sama anak gua, walau apa pun jadi, selagi gua indak panggil jangan pegi mana2....walaupun pakcik polis datang bawa dia, dia mesti tunggu gua atau papa dia....kecuali kalau atuk sama nenek dia yang ambil, tapi itu lain cerita ya.....


Gua nampak satu kerusi yang agak besar jugak, untuk orang duduk 'try' kasut yang mau dibeli, jadi gua sama anak gua pun duduk la disana, gua 'umpan' anak gua sama ipad.... tapi indak lama, tu laki panggil pula gua, maklum la bini lawa, cam artis gua kan perunding imej....muahahahhaa...apa la laki gua tu, mau beli seluar sama baju keja pun minta gua tinguk, bagus kalau gua ni perunding hutang imej..... jadi gua pun pesan la suruh anak gua duduk sana...JANGAN pegi mana2.....walaupun dengar bunyi siren kecemasan....


Indak sampai 10 minit gua sama laki gua berdongdang sayang tiba2 gua terdengar ada budak, teriak2...panggil 'ayahhh.....ayahhh...' punya la budak tu panik, dari tempat gua berdiri, gua bulih nampak budak tu berlari2....mula2 dia teriak2 jak memanggil....lepas tu dia teriak punyala kuat, sambil berlari2 lagi tu....semua urang terberhenti buat apa2 jak la...indak salah2 macam di wayang tu macam tu time kena 'freeze' bah...sampai tu laki gua tanya, anak siapa yang teriak2 tu.... <--- gua syak, laki gua sangka gua ni cucu nujum pak belalang kali....mana la gua tau kan...tapi gua cuma jawab 'entah'..... indak lama begitu, ada la 1 budak, mungkin umur dalam 12 tahun pegi peluk dia, rupanya abang dia... hmmmm....


Kisah 2....


Petang kelmarin, tu laki bawa la berbuka puasa di salah satu hotel di Sutera..... dipendekkan cerita, ada la dua keluarga ni kebetulan masing2 bawa 3 orang anak di bawah umur 8 tahun kebawah...dan durang pun duduk berlainan meja, ya la bukan pun durang berkenal kan, dan yang paling 'bestnya' meja kami ni di apit oleh 2 keluarga ni.....


Dijadikan cerita 'sebenar'....keluarga yang meja di sebelah kiri gua...bayangkan dari mula si bapa ni duduk sampai la durang balik, indak berhenti la si bapa ni berteriak marah2 anak, tapi teriak jak, tiada tapi tiada tindakan....siap si anak tu berlari2 dari dalam restoran pegi lobi....tapi yang paling best lagi keluarga yang duduk di sebelah kanan gua.... sia anak, siap berlari2 dalam restoran DAN yang paling best...hampir semua 'pencuci mulut' yang dia sampai ikut ketinggian dia, dia pegi 'rasa' jilat2 lepas tu letak balik.....hebat kan...si mama sama si maid...sedap jak makan..... lepas dia berlari2 sana sini...start sudah batuk...dari batuk pelan2 sampai la batuk 'kuat'.... orang kulit 'putih' pun balik2 menjeling sudah ni.... tapi si mama bulih2 buat indak tau....lari punya lari...indak sampai 2 meter dari tempat duduk durang si anak muntah...sambil berlari lagi tu.....PALING BEST, bila si anak sambung lagi muntah dalam piring.....mula2 drng sampai tu staff bulih senyum2 lagi, tapi bila part lari2 tu, tu staff sana start sudah menegur tu budak2 jangan lari2...tapi bila sudah muntah, terus tidak lagi senyuman...tu muka drng trus 'marung2' bah.... Apa tidak bah, cuba la bah, kalau si mama tu menegur ataupun pegi marah, paling tidak pun cubit sikit, gerenti si anak ti diam...ini indak si anak2 berlari2, bulih2 dia sedap2 makan..... sampai gua cakap sama laki gua...'kalau si abang buat begini..'...belum habis gua cakap, trus anak gua sambung...'bukan jak kena cubit di paha, bagus kalau di rumah, ni di sini la tu, sdh la gitu, belum sampai rumah, di kereta sudah mama belasah...' <--- hah!!!!!...tau takut.....


Kadang2 gua hairan betul la ada sesetengah ibu bapa ni.... kasih biar saja anak2 buat sesuka hati....nanti dicakap, orang bilang, 'kau bagus, anak kau urg jak, kau tunggu la, kalau anak ko 3, 4 urang....' , itu mimang betul, rezeki masing2 kan, berapa Allah mau bagi kita rezeki kan, semua tu di tangan DIA, tapi gua rasa didikan tu penting. Dari kecil la patut kita bagitau tu anak, dimana tempat yang bulih main, mana tempat yang indak bulih main...DO and DON'Ts tu sangat penting.... ajar la bah kasih pesan tu anak...kalau sudah disuruh duduk di satu tempat tu...duduk la di sana....biarapa pun jadi...sebab kalau ada apa2 terjadi, kita sebagai ibu bapa tau dimana mau cari tu anak.....gua terus terang, gua ajar anak gua bila dia start pandai terima arahan masa dia masih kecil lagi. Kalau gua cakap duduk di satu tempat tu....sana la dia duduk...memang mula2 tu susah jugak dia mau ikut sebab di masih kecil kan...tapi setiap kali anak gua indak ikut arahan, anak gua tu akan terima la 'hukuman'...tapi hukuman masa dia kecil tu lain la....macam gua indak bagi dia tinguk tv dalam 1 jam....kalau dia mau minta buat 'susu botol' gua akan buat panas2, lepas tu sudah suam baru dia dapat....sebab 'denda' untuk dia, indak ikut arahan...jadi lama2 dia ikut arahan la....sebab takut kena denda...


Tapi gua tenguk situasi jugak la, kalau ada masa terlampau ramai orang, gua bawa jugak dia duduk di tempat yang gua sama laki gua cari baju...lagipun sekrang ni hampir semua shopping complex ada sediakan kerusi tempat duduk..... jadi gua akan suruh anak gua duduk di sana...biarpun gua 'menghilangkan' diri sejam, bila gua balik, anak gua tetap akan duduk di sana, walaupun tu muka anak gua masam...cuka pun indak masam macam muka dia....SEKIAN...




Nasihat Percuma ini ditaja oleh Kurma cap Usup Taiyup....



Puan Saiman 'signning off'....

Friday, August 3, 2012

Puasa Hari ke-14


thank god it's friday

Gambar di atas menceritakan segala2nya.....pejam celik..pejam celik, sudah ari 5..... jadi apalagi...... banyak kan la amalan <--- macam indak percaya gua bulih tulis begini....hmmmm.....terus kagum sama diri sendiri.....



Sekian, terima kasih.....



p/s: gambar di atas di ambil dr pacik gugel...tq pacik....



Puan Saiman 'signning off'....


Monday, July 30, 2012

Puasa Hari ke-10

Hari ni sudah masuk hari ke-10 puasa, setakat ni belum ada lagi gua pegi bazar Ramadhan..... bukan gua indak suka pegi bazar ni, taaaaapiii......... gua ni ada penyakit.... macam biasa la, penyakit membeli belah indak sedar diri, kalau ikutkan hati setiap gerai tu gua singgah mau beli, tinguk kiri mau beli, tinguk kanan pun mau beli.... kalau penjual ensem sikit, nah, apa dia jual, suuuuumaaa gua mau beli.....muahahahahahhaa.....<-- indak padan sama pembeli..sori la, kadang2 pembeli ni indak sedar diri sikit.....


Tapi, kalau bilang indak membeli langsung, menipu la jugak kan, jadi untuk mengelakkan diri dari termengurat penjual membeli belah sampai lupa diri, maka setakat ini yang jadi mangsa keadaan adalah laki gua sama adik gua yang bungsu.....kahkahkahkahkah.....jadi, kalau gua mau makan apa2...gua kol jak durang.... gua kan gila kuasa .


Tapi, bukan itu yang gua mau ceritakan, gua mau ceritakan pasal masak untuk sahur ataupun masak untuk makan sahur. Ini yang jadi masalah sama gua...tapi bukan pasal masak, tapi pasal gua indak tau mau masak apa..... asal sungkai jak, di kepala gua sudah memikir mau masak apa untuk sahur.... kadang-kadang hari2 gua tanya laki gua, dia mau makan apa....jawapan laki gua tu standard la...'apa2 jak pun bulih'...ya, dia jawab selamba jak, yang memikir ni sepa...gua jugak kan.... biar la gua terus terang, bukan baru2 ni gua ada masalah pasal mau masak apa.....setiap bulan puasa la bah begini... macam tahun lepas pula, oh ya, ini gua indak ingat kalau gua pernah kasih cerita ka atau tidak.....


Tahun lepas, oleh sebab malas mau masak untuk sahur dan disebabkan kfc ada buka4 jam, maka si laki pun meng'offer' la kunu, mau makan kfc masa sahur...makan di kedai ok, bukan tapau2..... jadi gua anak beranak pun bersemangat la ni kunu mau makan di luar....tapi gua anak beranak mengalami satu 'trauma', sekarang ni pun kalau sebut jak mau makan kfc di luar untuk bersahur, gerenti awal2 lagi anak gua indak mau....Sebabnya....kalau yang tinggal di KK tu, memang tau la jalan kan....masa gua anak beranak berhenti di lampu merah berdekatan dengan pejabat pos, KK tu, berpuluh2 mat2 rempit di hadapan kami ni. Jadi kami pun buat indak tau saja la. Bila lampu hijau, kamurang tau apa durang buat, siap buat wheelie lagi depan kami, lepas tu kereta kami dikerumuni lagi...seolah2 meng'olok2'..... laki gua terus cakap sama gua,


'kalau tiba2 durang ni berhenti di tengah jalan ni, lepas tu turun dari motor, terus durang pg tmpt kita, papa langgar jak durang ni, terus kita pegi balai...'


masa ni gua pun ketakutan, anak gua apa lagi, siap minta duduk sama gua di depan......tapi syukur Alhamdulillah, bila kami masuk selekoh kfc di Segama, durang pun terus jalan, padahal bila kami berhenti betul2 depan kfc tu durang siap berhenti lagi, tinguk kami lagi tu...nah, indak ko bikin takut tu.... Masa makan tu, dapat la gua anak beranak tinguk acara lumba motor dan wheelie secara percuma.... kalau tanya samaada gua takut atau tidak masa dalam kfc tu, indak sudah gua takut, sebab kebetulan ada 3 orang polis, pun bersahut jugak, macam mana gua tau, sebab walaupun durang pakai jaket, tapi seluar dan kasut hitam berkilat menggambarkan semuanya <---- aiseehhh...... dan disebalik jaket tu ada senjata...gua nampak bah......hahahahahhaaha......gua kan ada mata bionik......asal bling2 mmg mata gua ni terang jak...... jadi kalau ada apa2, gua pinjam jak apa yang ada di pinggang durang tu....hahahaha...


Oleh sebab kejadian tu la, gua sudah bagitau laki gua, yang gua indak lagi mau makan di luar masa sahur...keselamatan indak terjamin...Malaysia selamat kunun.....sekarang ni mau pg pasar KK pun gua takut......kalau pegi pasar pun gua rasa macam gua di luar negara, di Inan*m lagi la......opppssss tersebut pula....


Jadi, walaupun gua sudah menaip panjang berjela, yang penting setakat ni gua indak la tau mau masak apa ni untuk bisuk pagi....hmmmmm......



p/s : tq pacik gugel sebab kasih pinjam gambar di atas...


p/s/s : macam biasa la, asal gua tanya laki gua bila balik kampung, dia jawab 'belum tau lagi'....karang kalau gua indak mau ikut balik kampung........baru dia tau.....



Puan Saiman 'signning off'...

Tuesday, July 24, 2012

Puasa Hari ke- 4



Lebih kurang begini la gaya2 sama muka gua sekarang ni.... tapi!!!! ini musim kerja jak, cuba kalau musim hujung minggu..... indak ni begini....heran tul gua.....hmmmm....


Hari ni, hari ke-4 puasa. Gua laki bini sudah berpuasa selama 4 hari, tapi anak gua baru berpuasa 2 hari, hari pertama sama hari ni, 2 lari yang tidak dinyatakan, ada sebab2 yang tertentu <--- kagum lecturer yang ajar law, kalau gua buat jawapan begini...senang2 dapat 2 markah...kahkahkahkahkah....ok, back to the future story..


Masa puasa pertama tu, bukan main lagi anak gua minta gua masak sup tulang....siap cakap 'mama punya sup tulang la paling sedap, kan pa kan'..apa lagi si bapa, siap tunjuk2 ibu jari lagi lagi ni....oleh kerana semangatan gua, sebab kena puji kan, apa lagi, gua masak juga ni. Bila anak gua cakap mau minum air kelapa, sanggup ni si bapa kasih cari buah kelapa....janji si anak puasa.... dan berbuka puasa di rumah ibu bapa adalah yang paling di tunggu2 oleh gua adik beradik. Punya la 'ingar' aka bising.... masing2 mengurus keluarga masing2.... tapi bila buka puasa anak gua makan sikit jak...minum air pun sikit....lepas makan terus baring..... bila bapa dia bawa sembahyang Tarawikh...ikuuttt jugak.... gua pun macam indak sedap hati sudah nampak anak gua ni... ya la urg yang kuat makan, bila indak makan, mestilah kita suspek samting kan...Malam tu, lepas jak balik dari Tarawikh, singgah rumah parents gua terus anak gua bawa pulang...nah, lagi la gua hairan...tapi gua memang suspek sumting wrong ni....


Pagi hari minggu, masa sahur, setengah jam lepas anak gua makan, terus muntah2 indak berhenti...kalau bilang keracunan makanan, mustahil jugak, sebab makanan semua gua masak, gua laki bini, ok jak pun. Indak sampai jam 6 pagi, anak gua terus kestau gua 'mama, abang indak tahan ni, abang rasa macam panas betul badan abang...' nah, bila gua pegang kepala, gerenti memang panas. Terus gua bagitau la indak payah puasa, gua kasih makan ubat demam sama suruh dia minum banyak2 air. Lepas bagi makan ubat, terus tidur. Dipendekkan cerita, petang tu, gua nampak dia sihat sudah, badan pun sudah indak panas, cuma anak gua komplen 'sakit kepala' sama kaki dia sebelah kiri tiba2 sakit... gua tanya jugak kalau dia ada jatuh, dia jawab la 'mana ada abang jatuh, Ma'....... jadi petang tu, sebab badan dia sudah indak panas, gua pun kasih mandi la sama air suam. Lepas maghrib tu, anak gua panggil gua, mau minta urut kepala, badan pun panas balik. Gua pun bagitau la, kalau masih indak sihat, indak payah puasa sama pegi sekolah, sebab gua mau bawa pegi klinik pagi hari satu.


Tengah malam tu, badan anak gua panas balik, maka dengan penuh rasa tanggungjawab <--- ayat puji di sendiri nie....(sila ambil perhatian yer)...maka bertungkus lumus la si mama ni, ambil tuala basah letak di dahi....kepuasan letak tuala basah, terus ambil cool fever, letak terus...selamat...indak sampai 1 jan, kering tu cool fever, tukar lagi, gua buka baju, oiiii!!!! bukan baju gua, tapi baju anak gua...uiisshhhh....wah kamurang...fikir apa tu ah...... gua kasih lap2 badan anak gua.... indak lama lepas tu, baru la panas badan anak gua turun... pagi hari satu tu, terus gua bawa dia pegi klinik... sebab bapa dia ada miting, kalau teda...maka bapa dia la jadi mangsa.....kahkahkahkahkah....Astagafirullah.....ok...bulan puasa, kena kuatkan iman....


Masa di klinik tu, doktor cakap la, anak gua ni demam jak biasa jak, tapi yang gua hairan tu, kalau masa siang dia ok jak, tapi lepas maghrib sampai la pagi, badan bukan main lagi panas. Bila gua tanya kenapa kepala sama kaki pun sakit, doktor tu jawab, 'biasa la, dia demam kan'...


Lepas balik dari klinik, gua hantar anak gua pulang (sebab gua ada part time maid) gua pun pegi la ofis. Kejap2 gua kol rumah, tanya anak gua.... lepas makan ubat tu, anak gua tidur... tidur dari jam 1 sampai jam 6...itupun punya la susah mau kasih bangun...<-- ni kalau gua indak dapat tidur, gerenti gua makan ubat demam anak gua ni.....


Bangun jak anak gua dari tidur, gua bagi dia minum air suam, terus la gua bawa dia makan, sebab buka puasa sudah kan... sambil makan, anak gua komplen sama gua, yang kepala dia sama kaki dia sakit balik bayangkan, minuman kegemaran dia, air sama buah longan pun dia indak layan, dia cuma makan 2 biji jak buah longan tu, padahal, kalau selalu, mau 1 tin dia satu urg makan.... ini indak bulih jadi ni......


Kebetulan kakak angkat gua tumpang tidur di rumah gua, dan kakak angkat gua ni boleh la jugak 'sikit2' 'menawar anak2 yang keteguran. Jadi gua pun ambil la kesempatan minta 'tawar' anak gua sambil2 minta picit kaki, yang anak gua bilang sakit tu. Bila gua nampak kakak tu picit2 'manja' kepala anak gua, teriak2 jugak anak gua tu kesakitan, padahal kakak tu picit pelan2 jak pun, indak sampai 5 minit pun kena picit kepala, terus anak gua cakap sama gua..'ok, sudah kepala abang ma, indak sudah abang sakit kepala..'. Gua pun minta la tolong sama kakak tu urut2 manja kaki anak gua, indak lama tu, ok sudah anak gua jalan, indak sudah tempang2... Syukur Alhamdulillah..... kakak tu cakap, anak gua 'keteguran' tu yang sakit kepala tu.


Pagi ni, bila gua kasih bangun anak gua, senang jak dia bangun. Selera makan pun mau 'balik' sudah. Walaupun nasi indak habis, tapi sekurang2nya separuh juga nasi tu habis...Pagi ni, semangat jak dia pegi sekolah....padahal doktor bagi 2 hari cuti tu...semangat semacam jak anak gua pegi sekolah... ni yang gua musykil ni..... gua laki bini bagi jak la dia pegi sekolahm sebab sihat sudah kan....Alhamdulillah.....Anak gua pernah sakit yang gua sendiri pun susah mau terangkan.... bila buat medical check up, anak gua indak sakit, doktor bilang 'sihat'....tapi anak gua kena sakit kepala, cirit birit, muntah2....bayangkan masa tu, masih lagi sekolah tadika 2.... balik2 indak pegi sekolah.... jadi gua bawalah berubat dengan alternatif lain. Jumpa ustaz Ku di Likas.... gua kena bawa anak gua jumpa Ustaz Ku, 3 bulan berturut2.... dan berpantang makan, sayuran yang bergantung cth : petola, terung, dilarang makan telur dan daging selama 3 bulan. Alhamdulillah, selama 'berubat' dengan ustaz tu, anak gua kembali sihat.... masa tu punya la gua susah hati. Apa indak susah hati...dari berbadan 'berisi' sampai kurus anak gua...bayangkan seluar sekolah tadika pun terpaksa di beli baru....alahai, kesian betul anak gua tu.....tapi itu cerita 4 tahun lepas.....


Sebagai parents kan, bila nampak anak2 sakit, kalau bulih biarlah kita jak yang ganti tempat anak2 tu kan...... Biar la kita yang menanggung sakit daripada anak2 yang sakit.....Kepada adikku Qaseeh...kakak faham tu apa yang adik lalui... bersabar ya...semoga Allah sentiasa bersama orang yang bersabar...dan semoga semuanya dipermudahkan, dan kakak mendoakan juga semoga si Adik sihat seperti sediakala, Amin....



Selamat Berpuasa dan Selamat Berbuka Puasa....hmmm..... tengahari pun belum lagi, sudah ucap Selamat berbuka






p/s: gambar diperolehi dari rumah pacik gugel...terima kasih pacik....



Puan Saiman 'signning off'....





Friday, July 20, 2012

Selamat Berpuasa 1433H

Selamat Berpuasa........




Sekiranya gua pernah terlanjur kata, mengecilkan hati kamurang...gua mau minta maaf ya.....


Update jugak kan....kahkahkahkahkahkah....




Puan Saiman 'signning off'....

Tuesday, July 17, 2012

Rindu kan!!!!

Ellloooooo.....


Missed me...?? Muahahahahaha.....kini gua kembali dengan semagat yang baru. Kamurang tau ka kenapa gua indak berblog selama beberapa minggu tu <--- minggu kunu...padahal...kalau urg tunggu hari, beranak sudah owwhhhh..... bukan apa ba, entah apa tu gua buat sama blog gua tu, kali terakhir gua apdet blog yang lepas tu, tiba2 bila gua mau apdet blog, terus tertukar 'interface' dia. Terus macam indak friendly user bah.... ataupun bukan indak 'friendly user' bah tu kan, gua kali yang sakai indak pandai guna...jadi sebab tu la, gua malas mau apdet blog...sekian, harap maklum alasan gua....


Alasan kedua ialah..selama beberapa bulan ni gua kena gastrik yang teruk, sampaikan gua bulih hilang 8 kilo....motif sebenarnya adalah gua mau kasih tau yang gua kurus sudah sebenarnya....muahahahahaha.... tapi adalah lebih baik gua gebu daripada gua kurus disebabkan oleh gastrik....sengsara owh...sudah la buat 'teropong' dari mulut ke perut. Sampailah kena jarum di perut.... ko ada.... teda kan.... jadi jangan la kamurang minta2 mau sakit macam gua ni....tapi walaupun gua kena gastrik teruk ni, makan tetap makan.....sakit ada ubat kann.....<-- sila jgn ikut ajaran yang indak berguna ini yer.....


Disebabkan ada la seorang dua tu kan...ehem...ehemm...yang suruh apdet blog, maka gua pun apdet la...sepa la tu ah..lalalalalalala....


OK gua mau bagi satu cerita baik punya..... gua sudah sebulan kasih sedia la kain sama baju contoh utk dihantar, naik kapal terbang la ni kunu, ceritanya. Mau la minta tulung sama si laki. Si laki bilang, 'bulih bah'. Jadi si bini ni senang la bah hati kunun. Tau2 sebulan bah tu kain2 berperap di ofis dia. Kalau buat jeruk bambangan, silap ari bulan, abis sudah kena makan... bulih2 tu laki bilang 'sibuk bah sia'.... ya la, sibuk kan mau pindah ofis, jadi kain si bini pun baru la kena hantar tadi tengahari, itu pun sebab si bini kasih kurang kain. Buka la balik tu kotak, kasih keluar kain, lepas tu bungkus lagi.....hmmmm...mau marah susah jugak, bagus lagi kena tulung, kalau indak, nah, putih mata lain kain indak lagi di tulung kan....


Ini la bah kain yang sudah di bungkus tempoh hari. Terlupa pula, mau ambil gambar masa kasih keluar dari kotak tu. Indak apa la, susun lagi tu atas katil, mau di kasih kurang kan....<--- rasa bersalah ni sama si tukang jahit...padahal sempat lagi tukang jahit tu balik sini lepas tu balik pg tempat tinggal dia sana Kihil....muahahahahhaha...minta ampun....


Ok, ini yang sudah di bungkus balik...nampak bungkusan tu.....abis kotak kasut si anak sama si laki kena ambil...ahhhh..indak peduli, yang penting kain selamat dikirim.....



Nah.....ini la yang tinggal...next time baru hantar la ni...... kan CJ kan....kahkahkahkahakha....minta ampun....... tapi jangan kelam kabut...pelan2 la jahit yer fren.... lepas raya pun tak aper...sebab tu laki yang bersalah...indak dia kasih beli baju raya, siap.... lps raya, sila tidur di sofa dan sila la makan dikedai 'kaling' 1 bulan....raya tahun depan baru minta ampun balik.....muahahahahhahaha....


Sekian, apdet kali ini, kepada CJ dan Qaseeh...nah apdet sudah ni.... Kpd CJ aka pembanci blog, ampun puan pembanci ...kahkahkahkahkahkah...... kepad Qaseeh, bah bila la kita mau berjumpa ni, kan puasa sudah ni.....


Puan Saiman signning off.....




Friday, May 4, 2012

Pesanan sorg ibu...

Dulu2 masa gua masih lagi muda remaja, masih shanteq, halus mulus, badan mcm saloma....skrg ni apa yang kamurang baca tu mmg masih ada lagi terutama badan macam saloma jak sudah indak macam saloma....sikit2 lg mcm bdn kim kadasian sdh ni...... <~~~kaki sebelah atas kerusi, sigupan d mulut, muka berparut...sepa kasih ketawa.... indak kamurg takut samsing tu...jd sila gerun.....

Sbgi anak yg sulung aka anak pertama, secara otomatik gua jd urg kanan mami gua.... penolong chef...gua, penolong tukang cuci...gua, apa jak yg berkaitan sm kerja2 rmh mmg teda urg lain lg la......guaaaaa la saja....tp paling best, tukang buli adik2...gua la raja....muahahahaha......tapi yg indak best klu.....time mami gua bebel aka marahkan gua...maklum la gua kan kaki eskep buat keja rumah....ini adalah leteren mama gua...

1) kalau malas msk tinggal lg sm mentua, adalah kena siram air panas....ok, terus terang...gua indak sempat pun jumpa mentua....jadi gua teda mentua....(tangan menadah sambil menutup mata.....berdoa)....kira setel la ni.....

2) klu indak tau msk, nnt kawin, kunun2 hari2 la tu laki mkn megi...ok, kedai byk, jd sila mkn d kedai.....oh jgn lupa, bawa gua sama ank skali... <~~~pesanan utk laki....setel...

3) Kalau indak sekolah pandai2, nnt jd urg gaji adik2 gua......sib baik gua lulus penilaian darjah 5....<~~~~ sambil lap peluh.... setel

4) Kalau malas tlg jaga adik, nnt klu ada anak sendiri susah mau urus sbb indak pandai jaga anak......ok...gua ada anak 1 urg jak, adik gua ada 5 urg.....gua kena dera secara emosi ok....anak 1 urg.....ok....pagi pg skolah, ptg pg tuisyen, mlm mengaji...wiken trainning boling, setel problem.......hahahahahahaahahaa.......

5) Klu indak cari urg bagus2 (maksud mami gua tu, boipren la bah) nnt dpt urg yg teda keja la.....ini la itu la......ok...ini no komen.......hahahahaahahaha......<~~~~ kpd lakimgua, sila beri perhatian ya......

Tapi.......walau apapun mami gua ckp..... `she makes me WHO I am`....thank you mami...semoga Allah pnjngkan umur, sentiasa sihat dan gembira d smping bapa, anak2 dan cucu....Amin...



Happy Mother's day in advanve....

Yesss........ada crita utk apdet, sekian, terima kasih...



Puan Saiman 'signning off...'

Friday, April 27, 2012

ok......gambar di atas sudah di ubah...jadi kira apdet la sudah tu kan....hahahahahahahaha......

Kamurang perasan ka sekarang ni kan....kejap2 habis sudah hari....macam baru jugak hari 1, tiba2 sdh ari 5.... kalau duuuuuuuuulu, dari pagi mau tunggu ptg pun punya la sengsara....balik2 tguk matahari....macam tu matahari indak pandai bergerak.....dari satu jam ke satu jam...punya la lama......tp skrg ni......bangun pagi, mandi, sisir rambut di cermin, skali pagi bsuk tiba2 ada pula uban....bukan 1 taaaaaapi..... baaaanyaksss lagi tu...opppssssss....tersebut pulak ubanssss......hahahahahahahaha....sib baik pakai tudung, klu indak, mesti urg sangka gua pinjam rambut palsu Cher yg warna platinum tu.....warghkakaka.......
sejak ada fb ni kan, melekat jak gua sama fb...jd kdg2 terlupa jgk sama blog.....ok...itu alasan...tp apa kes...sdh ni buka....lps tu terkebil2 ni mata...indak tau mau taip apa...last2 log out balik...kamurang indak begitu ka..... tapi gua rasa kamurang indak begitu kan...sbb blog kamurang slalu apdet.....hahahaha....

Ok..ini cuma mencukupkan syarat apdet blog....sekian, terima kasih....








Puan Saiman 'signning off'

Tuesday, April 10, 2012

Keteguran

Tahukah anda maksud 'keteguran' <-- -- sila kagum dengan ayat gua...Ni kalau duduk SPM balik, senang2 di hujung jari bulih dapat score A ni....hakktuiii...amboii bukan main temberang lagi kan....warghkakakakakaka...ok, mari serius balik...


Selalunya 'keteguran' ni bolehlah dimaksudkan dengan 'ditegur' oleh benda2 yang kita tidak nampak..... maksudnya bukan macam pencuri yang masuk pegi rumah kita, lepas tu abis barang2 kita dikebas...sungguh kurang ajar itu pencuri..... maksud benda2 yang kita tidak nampak adalah benda2 yang 'ghaib' yang suka kita 'menegur' kita....dan akibat dari itu, kita akan 'sakit'..... pegi jumpa doktor, makan la ubat, walau 1 karung, indak jugak baik tu......... kena juga pegi jumpa ustaz2 ataupun orang2 tua yang pandai 'menawar'.... baru la ok tu....


Ini la terjadi sama gua sejak 3 minggu lepas.... walaupun gua ok, tapi setiap malam gua muntah.... makan sikit pun muntah, indak makan pun muntah, apatah lagi kalau makan banyak, lagi banyak la gua muntah.... badan terasa lemah2 jak.... sudah la badan lemah, indak selera mau makan, muntah indak tentu masa, malam pun susah mau tidur..... apa indak berat badan turun mendadak.....ehem... ni mau kestau jugak la bah ni, tu berat sudah turun sikit... sikiiitt lagi macam mau jadi badan Kim Kadasian ni......ya...ya.... terus kan mimpi sampai ke bintang Puan Saiman.....


Oleh sebab gua indak tahan sudah sakit2 ni....padahal sudah pegi hospital kerajaan, pegi klinik swasta, buat ujian darah.... semua ok jak, sampaikan doktor tu cakap gua ok ni, teda sakit..... mungkin kurang rehat..... uissshhh... kurang rehat apa!!!! Gua ambil cuti sampai seminggu, keja gua tidur, bangun, tidur balik.... makan pun memilih ni, tapi apasal badan masih indak sedap.... asal jak mau malam, sana la badan tu panas..... sudah la indak bulih tidur, muntah lagi...tapi asal jak mau subuh baru dapat tidur..... jadi apa keja gua..... berFB tengah2 malam...pantang ni nmpk urg post 'sumting' tengah malam...trus gua komen ni..... amcam indak komen, teda kawan gua cerita2, tu laki sama anak gua bukan main lagi drg tidur, siap suruh gua kasih mati ekon la, pasang ekon la, durang ingat gua ni sikuriti kali jaga drng...tapi gua indak peduli permintaan drng tu.....gua buat dengar inda dngr jak ni.......mau tguk tv pun, kadang2 astro kasih tayang movie yang dulu duuuuulu......sdh la dulu duuuuuuuulu, balik baaaaaalik lagi tu, nah, indak ko tu......


Dipendekkan cerita, minggu lepas, bapa gua kasih bawa la gua air dari masjid, kebetulan malam jumaat tu, masjid negeri buat bacaan Surah Yaasin... bapa gua pun bawa la air yang dibacakan Yaasin tu utk gua...dan kebetulan jugak, hari 5 tu, ada satu makcik tu, pandai menawar..... lepas jak gua minum air yang bapa gua bagi, sama air yang makcik tu bagi, barulah gua rasa ok.... baru la gua rasa badan gua ringan, tidur pun sedap jak... makan jangan cakap la..... seperti biasa...


Oleh sebab itulah, masa lunch tadi, tu laki gua bawa gua pegi makan.....tq daling..... kena belanja makan kena la panggil daling kan....hahahahahahaha....maka, gua persembahkan........



Lamb chop....



Asparagus soup & Hot Chocolate.....



Memang sedap ni.... gua bagi 4.5 bintang dari 5 bintang..... berbaloi2... lagipun bukan gua bayar... tu laki.... gua sudah kestau tu laki, next week makan sini lagi ah.... belum sempat tu laki jawab, anak gua jawab..'ok, Ma...' hahahahahahahaha.... bagus kalau dia yg bayar.....



p/s : sesiapa yang ada carita pasal keteguran ni, bulih la share2 ya...


Puan Saiman 'signning off...'

Friday, March 30, 2012

Satu malam yang panjang....

Seperti yang diceritakan 2 minggu lepas melalui FB.... maka hari ni barulah gua mau ceritakan di blog pulak....



Satu malam yang panjang menceritakan bagaimana seorang wanita yang cantik dan gebu telah mengalami sakit perut dan muntah yang teruk.... sebelum baca adegan seterusnya pastikan anda tidak makan atau tidak minum...kalau mau makan atau minum, pegi la dulu, kemudian barulah sambung baca cerita ini. Tapi sesiapa yang tahan anak tekak dari sebarang ancaman...sila la baca sambil makan dan minum.....hahahahaha.....ok, serius balik....




Masa cuti sekolah yang baru ni, kebetulan gua demam...tapi demam2 pun bawa juga pegi kerja ni... maklum la, niat di hati mau apply cuti 15/3 (hari khamis), ambil sehari jak pun, maklum la kalau malar la ambil cuti, alamatnya belum raya, cuti sudah tiada, jadi masa raya, urang lain masih sibuk makan ketupat, gua makan hati, sebab kena kerja....ok, mari sambung cerita balik...




Oleh sebab mau bawa anak2 rebina pegi 1B, maka gua gagahi juga badan yang demam2 ni..... nasib baik la, tu laki sanggup hantar, itupun tengahari la, lebih kurang jam 1... konon2 mau tinguk wayang....ntah apa tajuk wayang tu, yang pasal ikan kerung sama anak ikan tu...keluaran Malaysia tu...huh!!!! indak lawan juga la sama cerita upin ipin.... tapi ikutkan jak la budak2 punya permintaan....




Lepas bawa tinguk wayang, minta lagi bawa pegi main 'memanah' tu....lepas tu pegi lagi tempat permainan di tingkat 2 sama 3 tu....masa ni la, badan sudah indak sedap ni...padahal memang demam pun.... lepas main di sana, terus la bawa budak2 ni pegi



antara gambar yang sempat ditangkap....hehehehe.....



Laki gua sampai di 1B mau ambil kami lebih kurang jam 8 malam... bermakna gua di dalam bangunan 1B tu dekat2 7 jam.....bayangkan 7 jam....kalau naik kapal terbang, berapa kali sudah ulang alik pg KL tu....motif sebut KL.....sampai jak tu laki, kami pun pegi la makan di salah satu restoren di 1B tu...semua kami minta nasi goreng spesel.... minum...tu dua budak masing2 minta minuman dalam tin, tu laki pula minta jus oren, gua minta air putih jak pun....lepas makan...kami pun balik...sampai rumah jam 10 mlm...


Dekat jam 12 tengah malam...start sudah sakit perut...muntah indak berhenti...jadi gua laki bini pun pegi klinik....budak2 tinggal di rumah sendirian, sebab tidur.... sampai klinik, gua dengan penuh minta puji, indak ni minta jarum.... minta ubat jak...sampai rumah terus makan ubat..... bayangkan setengah jam lepas makan ubat tu, muntah indak berhenti.... badan macam mau meletup...muka merah.... cuba tahan2 sampai la jam 2 pagi...


Jam 2 pagi, tu laki terus bawa pegi emergency hospital, sebab start muntah hijau sudah.... langsung indak bulih bangun ni.... nasib baik tu laki 'tagap' bulih jugak la dia pegang... bukan dukung ah...kalau dukung, dua2 la kami pulak masuk ospital, 1 sebab muntah2, 1 lagi sebab sakit pinggang....warghkakakakaka.....ok, indak lucu...


Gua betul2 respek la sama staff kecemasan QEH ni.... register jak, indak sampai 10 minit terus kena check..mula2 kena bagi makan ubat terus sebab badan panas..... indak gua ingat...tapi yang gua dengar, panas badan gua masa tu sudah mencecah 39. sumting.....bila lepas makan ubat, terus kena suruh pegi 'green zone' untuk rawatan selanjutnya.... tunggu la, indak sampai 10 minit, terus gua kena panggil dan terus kena bagi rawatan selanjutnya.....


Akibatnya, 2 jarum di masukkan di tangan kanan, dan satu jarum di tangan kiri...gara2 mau cari urat...maklum la gebu...jadi sengsara jugak doktor cari...tapi di tangan kanan juga la....dapat jak urat...darah kena ambil untuk ujian... lepas tu terus kena jarum untuk masukkan ubat..... lepas masuk ubat terus masuk air 1 botol....


3 kali kena periksa tekanan darah....kali pertama sebelum kena kena ambil darah, kali kedua semasa air masih lagi dimasukkan di tangan dan ketiga apabila selesai 1 botol air dimasukkan..... dan 10 minit lepas ubat dimasukkan di tangan, kena bagi lagi makan ubat gastrik.....punya power ni ubat...lepas makan, indak sampai 2 minit terus perut berhenti sakit....Kali ketiga tekanan darah diperiksa sebelum keluar dari 'green zone'.


Doktor ensem : Puan....puan ok sudah...


Gua : Ok, sudah doktor. Terima kasih. Baru la sia bulih senyum ni, tadi jangan kan senyum, buka mata pun indak larat ni...


Doktor ensem: Ya, memang begitu tu puan. Sudah la puan demam, kena keracunan makanan lagi, lepas tu gastrik lagi...itu la puan rasa teruk tu..


Gua : Terima kasih ah doktor.... sambil pakai lipstik <--- errr pakai lipstik ni imaginasi gua jak.....aiyaaa...itu doktor ah, betul2 ensem bah...tapi kan....uissshhhh...nanti la gua kestau....


Doktor ensem : Puan masih pening kan...


Gua : Tidak sidah doktor...


Doktor ensem : Oh ya ka...sebab saya nampak, tekanan darah puan kurang ni, sebab terlampau muntah kan....


Terus gua tersipu2 malu, sebab kedapatan..... tapi gua gagahkan jugak bangun.... sebab mau sambung tidur di rumah bah...


Doktor ensem : Ok, puan rehat la dulu, nanti boleh ambil ubat la....


Gua : Ok doktor... (gua terus bangun)


Doktor ensem : Ehh puan rehat la dulu...


Gua : Oh..saya tunggu di luar la doktor, saya boleh bangun sudah ni...


Sambil keluar dari wad tu, gua jumpa staff nurse sama doktor perempuan yang juga merawat gua....gua ucapkan terima kasih...Doktor ensem tadi tu entah pg mana....


Indak sampai 10 minit, ada doktor ensem datang balik, bawa preskripsi ubat sama surat sakit untuk hari Jumaat.... lepas gua ambil ubat di farmasi, tu laki gua pegi ambil kereta....dan gua pun naik kereta di kala alunan azan Subuh berkumandang di Masjid Negeri......


Gua bersama doktor yang ensem...gambar ini sempat ditangkap oleh laki gua...bila gua tanya kenapa indak ambil gambar doktor ensem masa pegang tangan gua... tu laki gua bilang 'sakit2 pun sempat lagi ko mau mengurat ka'...aiyaaaa...tu laki ah.....warghkakakakaka.....


p/s : nasib baik tu doktor panggil gua puan....kalau jumpa di luar, mau kena panggil auntie kali gua ni...warghkakakaka....tu doktor punya la muda....baru bah 20an...gua ni berapa sudah....adididhhhhh...indak sedar diri bah.....hahahahhaa


p/s/s : walaupun sudah 2 minggu berlalu, tapi perut gua sampai sekarang masih lagi belum baik betul....masih lagi pedas2...kalau gua silap makan sikit, start la sudah muntah.....jadi gua harap, kamurang semua, jaga2 la ah.... lagipun sekarang ni macam musim sakit perut sudah....demam lagi....


take care.....


Puan Saiman 'signning off...'


Monday, March 26, 2012

Kepochi auntie & Kepochi uncle



Ok, gua ada mau kasih cerita satu kejadian...gua rasa kemungkinan semua orang pernah mengalami situasi ni. Indak kira la di mana, samaada di kenduri2 ka.... dan kemungkinan juga masa makan formal ataupun sebaliknya....


Dijadikan cerita....


Malam minggu lepas, gua ikut laki gua pegi dinner...dan dinner ni macam biasa la dihadiri oleh mereka2 yang ada 'nama'.... daripada 10 meja, 2 meja diduduki oleh mereka2, yang ada pangkal nama datuk2 la ni (baca : no offence ya). Motif mau kestau dinner sama datuk2 ni apasal la kunu..


Tapi meja yang gua laki bini duduk ni teda datuk2 la....cuma di pandangan mata gua, gua laki bini jak yang lebih muda dari durang ni la.... bukan apa, ada diantara durang tu sendiri yang kestau sama gua, dia ckp...'both of u still young, you don't look like us, ada cucu sudah lo...' ok, itu gua setuju...sebab gua kan baru 24 tahun...<--- yeahhh..right!!!!!...oh dan 1 meja tu kami ada 11 orang, semua bw bini masing2 kecuali uncle yg duduk sebelah gua....lone ranger si kawan....


Biasa la kalau namanya makan di hotel kan...lebih2 lagi kalau ada buffet... diselangi oleh muzik2 yang beralun dengan sedap...makanan yang disediakan adalah Japanese food dan western food....dessert lagi la.... semua pun sedap.....


Tapi yang betul2 bikin spoil ni bila masa gua mau sedap2 makan, tiba2 kepochi auntie cakap pasal kolesterol la, lemak la, heart attack la....dan tiba2 kepochi uncle yang betul2 duduk sebelah gua kasih cerita yang dia nyaris mati bukan sekali tapi 2 kali....aiyyaaaa...this two ah.....apalah malangnya nasib gua duduk semeja sama drng ni....tu laki gua balik2 kuis kaki gua di bawah meja... bukan apa, gua terus berhenti makan bah....padahal...punya la sedap tu makanan....terus tu makanan macam pahit bah di mulut.....aiyaaaaa.......


Once again no offence ya...tapi gua rasa auntie kepochi ni bukan saja ada dlm bangsa sendir tapi bangsa lain pun ada...... yang bikin panas tu, durang indak sedar ka drng kasih sakit hati urang lain tu ah..... kalau kenal, tau la kita kasih balik cakapan kan, tapi kalau indak kenal, indak payah la bah kita cakap2...lagipun ko bukan kena sia, sia pun bukan kenal ko siapa, jadi...please la.....jaga la tepi kain sendiri.....


p/s : bukan gua 1 urang jak yang indak berapa makan malam tu, tapi ada 3 lagi auntie pun terus kurang makan ataupun terus kasih kuis2 jak tu makanan..... nasib baik la makan di meja yang sudah disediakan, kalau la makan di restoren, sudah gua pindah meja......


p/s/s/ : gua kestau sama laki gua, next year kalau gua ikut, gua akan pakai baju kebaya, sebab badan gua macam saloma atau pun kurang2 pun macam kim kadasian....<---- yeahh right..keep on dreaming Puan Saiman....


p/s/s/s: oh ya, kepochi auntie dna kepochi uncle tu punya badan macam tiang lampu...sekian terima kasih!!!!




Puan Saiman signning off...









Tuesday, March 13, 2012

Cuti sekolah kembali lagi...

Sebenarnya sejak kebelakangan ni, ya...ya...sibuk berFB la katakan.... blog ni macam jadi 'anak tiri' sudah....tapi indak jugak cakap macam anak tiri atau anak angkat, sebab sekarang ni pun , ibu bapa tiri/angkat, sayangkan anak tiri/angkat lebih2 lagi kan. Ataupun, mungkin lebih sesuai kalau dikatakan begini...


'sayangkan blog ditinggal2kan..sayangkan FB diuar2kan..' hahahahaha..


Hari sabtu aka hari enam tu, tu laki pegi la ambil 'anak' gua yang sorang tu dari kampung, padahal bulan 12 tu, gua sudah bagitau yang gua indak dapat ambil dia..sebab yang pertama :cuti sekolah ni indak panjang dan yang kedua : susah bah teda maid ni kan..... indak kan hari2 kita mengangkut durang pegi ofis kan..... kalau la gua ada kampung macam adikku Qaseeh.... mesti best.... ni parents gua pun tinggal dekat jak sama gua, lagipun, parents gua tu 'kaki' jalan, jadi malas la mau kacau durang berjalan2kan....parents gua pun ada juga bagitau, kasih tinggal jak tempat durang...tapi gua malas la mau kacau daun.... uisssss....daun, gua ni keturunan ulat bulu ka....warghkakakakaka.....


Ok, oleh kerana ada urang merindui gua....ehemmmm 'wink' bagus2 ada urang mengaku.......klu tinguk pintu rumah balik2 tu, bah, rindu la bah tu kan....warghkakakakaka....maka, posting kali ni dikhususkan kepada adikku Qaseeh la..... Sebenarnya kakakmu sihat, tapi maklum la semenjak dua menjak ketiadaan maid ni, adik faham jugak kan..... ni pinggang2 pun macam kadang2 merajuk...kalau keluar merajuk durang tu, abis la segala pergerakan terbatas.....kadang2 jalan pun macam jalan itik sudah.....masak pun ala kadar jugak....kadang2 kalau rajin masak jugak la, kadang2 errrrr selalunya meng'kaya'kan tokei kedai makan pun tidak dapat dielakkan....


Maka dengan itu, kakak ingin memperkenalkan salah satu makanan kegemaran kakak sekarang ni.....tadaaaaaaaaaaaaaaa.......



Nampak menggiurkan dan menyelerakan....kan....... ntah apa nama nasi ni, kakak pun indak tau...tapi memang sedap..... nasi ni berwarna hijau2 sedikit dan ada perasa pandan.... disebelah kanan nasi tu adalah kerisik kelapa dan sebelah kiri tu beberapa kepingan keropok.... dan atas keropok tu adalah ayam madu.... memang sedap....dan kalau tidak suka ayam, boleh ditukar samaada ikan goreng (salmon) itu yang penjual tu cakap la, ataupun grill lamb...oleh kerana kakakmu yang cantik dan gebu ini tidak makan lamb, maka ambil la ayam.....yang bulat2 di tengah2 tu adalah telur ayam, yang digorang dan yang terakhir yang sebelah telur tu adalah pecal.... errr kuah pecal dia kurang ummphhh sikit, sebab indak pedas, kalau pedas sikit, mmg mengancam.....


Kalau indak silap, harga ni RM12 ka atau RM16...indak sudah kakak teringat sebab....makan telampau sedap, tapi mmg berbaloi la..... Oh sebelum terlupa, ini boleh di dapati di Grace Point, Sembulan, dan Indonsian 'port'...... jadi kalau mau bertukar selera, sila la ke sana..... hahahahahhaha....promo ni.... bagus kalau sendiri punya kan, ni urang punya bah.....


Ok... lain pula cerita...memandangkan sekarang ni cuaca sekejap panaaass...sekejap hujaaan, maka gua pun macam mau demam2 sudah ni, tekak buat hal, badan sudah mau panas semacam ni...maka selera gua pun sudah berkurangan...tapi apasal badan menten gebus jak ni ah...heran tul.....



p/s : kenapa tiba2 kunu kasih keluar gambar makanan ni, sebab gua lapar sebenarnya ni...sedap jugak ni makan megi kari campur telur sama sayur sawi kan....slrrruuuppppppp.....nyummm...nyummm...nyummm...


p/s/s : aduhhhh.... ni tekak perit betul la pulak...


p/s/s/s: tajuk di atas tiada kena mengena sama post kali ni, mau letak tajuk pasal makanan.....malu la pulak...*tiba2* malu kunu...





Puan Saiman 'signning off'....