Perhatian!!!

Semua cerita ini adalah hakmilik Puan Saiman dan tidak dibenarkan untuk diulang terbit oleh mana-mana pihak tanpa keizinan dari tuan empunya blog.

Wednesday, June 16, 2010

Tsk..tsk...tsk... (apa la tu)



Bah...apa khabar? Sia sihat bah...lebih sihat dari biasa...kihkihkihkih. Dari Kaamatan tu kan, hari-hari hujan. Syukur jugak Tuhan kasih turun hujan, kalau teda hujan, lama2 sayur pun teda bah. Jadi bila hujan, dapat juga tu tumbuh-tumbuhan 'minum' kan (coverline bah tu, sebenarnya jimat air bah, indak payah siram tu bunga, terutama di rumah gua la bah). Urang-urang yang tinggal di kampung pun tidak sudah susah hati, dapat jugak bah durang sambut air hujan. Sia pun heran, ada kunu tu paip masuk kampung, tapi apasal bila buka tu paip teda keluar air. Ohhh... mungkin ada air bah keluar tu, cuma mata kasar kita indak nampak bah kan <---pun ayat coverline bah ni. Kesian bah urang kampung. Kalau sia balik kampung laki sia kan. Buka paip. Ada juga bah air keluar. Tidak jugak sia mau tipu kan, nanti berdusa. Tapi tu air dia kan warna milo. Kalau cuci baju sekolah kan, terus kuning bah tu baju. Indak payah bah mau kasih taruh klorok, bikin buang duit saja beli klorok tu. Indak jugak putih tu baju tu. Kenapa tu ah ??? (sambil garu kepala) tsk...tsk...tskk.. Kesian bah urang-urang kampung ni.



Itu pasal air. Ini pulak pasal jalanraya. Kadang2 kan, tu jalanraya bah, bagus-bagus indak sakit pinggang kan, sekali limpas tu jalanraya kan trus bulih rasa macam mau putus bah pinggang.. tu jalan raya kan, bulih dapat anugerah jalanraya terbaik Camel Trophy Challenge bah....(adakah lagi ni Camel Trophy ah....) tapi bagus lagi kalau ikut tu Camel Trophy, dapat jugak hadiah kalau menang. Kalau indak menang pun dapat jugak masuk nama (peserta) di newspaper, tapi ini, sudah la teda dapat apa2, abis bah perut kereta. Macam mau putus jantung bila dengar bunyi perut kereta kena gisir lubang. Bagus kalau ada urang yang tulung bayar kalau tu kereta masuk workshop kan, ni kitaaaaa jugak yang bayar. Belum abis bayar sama abang bank, kena bayar lagi di kedai abang woksop....nah indak ka dabel trabel tu.



Itu pasal jalanraya. Ini pulak pasal harga barang. Urang yang laki bini kerja pun bising bah bila harga barang naik. Semua la bah naik. Minum air pun mau 30 sen bah sekarang. Di bandar pun sudah kita terasa betul tu harga barang. Sampai kadang2 terasa jugak kita macam mau hantuk kepala bah di supermarket (tapi nanti urang bilang kita sot sot sudah pulak kan) Bukan mau tembirang la. Sekarang ni kalau bawa 50 ringgit, bakul supermarket pun indak penuh bah (troli jangan cakap la <-- gua bawa troli juga, tapi gua kasih masuk anak gua dalam troli, supaya teda dia bulih ambil apa2 <--trick tu geng...itu nama dia trick ibu yang cantik dan baik hati <--- ini lagi statement coverline, indak cukup duit bah sebenarnya tu. Mau beli beras yang bagus sikit, tu harga dia macam mau beli ikan kelas A bah. Belum lagi beli barang2 lain kan. Indakkan kita indak beli garam sama gula kan. Indakkan kita indak beli minyak masak. Sardin dan kawan2 sardin (makanan tin bah). Ajinomoto jangan lupa ((sepa tidak makan ajinomoto, angkat tangan. Gua indak angkat tangan, sebab gua beli bah. Ini gua indak tipu). Kicap, segala adik beradik sos, yang paling penting MEGI... jangan kamurang tembirang indak beli megi ah... gua pun makan megi bah, walaupun lepas makan megi, gua sakit perut sampai guling2 di katil, ini betul, sila percaya.



Cerita pasal gula. Sepa bah pandai2 bilang kurangkan manis dalam minuman. Ini kalau kita yang bekerja. Cubalah bah kamurang bayangkan. Kalau dulu2 kamurang buat minuman 1 cawan, kamurang mimang guna gula setengah sudu saja, tapi kalau harga sudah naik, kena lagi kamurang kasih kurang, nah mau kasih kurang macam mana lagi. Oh ya... janganlah kamurang minum2 manis. Bila kurang gula dalam darah. Kamurang pengsan. Nah..jangan susah hati. Masuk ospital. Di sana gerenti kena tahan. Makan free ma.....Jadi orang2 yang buat kempen ni kan, durang bukan susah tu, durang kan hari2 makan di otel. Kita urang kampung ni, indak payahlah bah beli gula. Jaga kesihatan bah. Apa???? Takut pengsan. Indak apa bah, kita urang susah, teda juga urang peduli tu. Cuba lah bah urang kampung yang kerja nelayan tu, uang kerja tanam pagi. Macam mana lagi mau kasih kurang gula dalam mimuman durang. Kalau makin mahal gula. Ohh... gua lupa pula. Kita kan urang susah. Urang susah ada power pulak. Power ajaib. Bukan kuasa Gaban atau Ultraman 3. Tapi kuasa ajaib yang bila kita kasih masuk gula di hujung2 sudu kecil, tapi tu rasa kupi macam 2 sudu m makan..kan...kan..kan....Cuba bah kalau kita pegi mana2 perjumpaan urang kampung sama urang besar2 ni. Kalau urang kampung meluahkan perasaan, tu urang besar, cuma angguk2...lepas tu bagi janji manis bagai menanam tebu di tepi bibir <---- wah... bulih jadi cekgu ni...bagi alasan la bah tu kan. Tapi tiada tindakan tu. Paip kena kasih. Tapi tiada air. Ohhh ada pulak tangki biru kena kasih utk sambut air hujan. Tapi hujan kan jarang turun. Ohh..jangan risau, sambut saja air embun. Air embun mana dapat kumpul, matahari terbit, embun pun hilang. Tidak dapat sambut air embun. Oh jangan risau, belakang rumahkan ada telaga. Tapi tu air telaga kan kutur. Berlumpur lagi. Tapi apa bulih buat. Terpaksa juga pakai. Mau indak mau terpaksa juga guna air telaga. Macam mana mau masak, mau minum. Apa bulih buat, terpaksa juga guna. Mana urang lain tau kan kesusahan urang kampung ni. Sebabnya entahlah...tapi tunggu mau dekat meng un di.....nah..... faham2 la bah ah...


Aikkk... apa bah gua tulis ni. Jangan kamurang kasih salah gua, Sila salahkan perasaan gua. Gua syak gua kena kejutan pembayaran yang tidak masuk akal masa beli barang2 keperluan rumah hari minggu yang lepas. Nasib baik anak gua baru 2. Kalau 12.........nah...pingsan......



Tapi anak 1 ka, ada anak 2 ka, 12 ka....semua rezeki dari Tuhan bah kan. Terima la seadanya....kihkihkihkihkihkih....(teringat pula dulu2 masa gua kecil tinggal di kampung. Belakang rumah ada sungai..dalam sungai ada ikan,ada udang. Tepi rumah ada sayur lemiding, kangkung, ada jambu batu. Ada durian belanda). Tapi sekarang ni belakang rumah gua ada nangka (itupun nangka orang ramai <-- sebab ditanam di luar kawasan <--sampaikan nangka yang maid gua balut pakai karung, pun sudah hilang, bukan hilang karung saja sama buah2 nya sekali...alahai...padahal gua mau bagi sahabat gua si cik Honey...sabar yer dik, lain kali yer..) sebelah rumah gua pula... teda lemiding, tapi rumah urang....alahai....


Susah-susah begini, bagus hujung minggu ni gua laki bini sama anak2 gua pegi tangkap tokek....kahkahkahkahakhaka...TOKEK mahal owhhh (itu yang gua dengar la).... Gambar tokek di bawah diambil dari rumah Encik Google..Terima kasih Encik Google...
Kalau tangkap 1 tokek dpt 20 ribu, wah kalau dapat 10 tokek, wah....bulih beli rumah cash owhhh (nah...inilah nama dia tamak haloba) belum pun lagi pernah nampak tokek sudah angan2 macam-macam)..... isshhhhh....tsk..tsk...tsk..



Puan Saiman 'signning off'.....





7 comments:

HoneyBUZZin said...

hehehe......patutla...tunggu punya tunggu..maklumlah sister kita yang cantik dan gebu berjanji tarang bulan saja...hehe

Bah..inda apalah (mode - merajuk on..) - Sila percaya

Ni mao cakap pasal harga makanan..memang mahal makan di luar sekarang. Rm50..inda juga dapat beli banyak barang.

huhu..gitulah adanya.Huhu

Uncle Lee said...

Hello Puan Saiman, I never knew lizards are called, 'tokeks'? I thought it was 'chichaks'?
Can I join you go catch 'tokeks', ha ha.
Used to fish for toman or haruans with them, very effective too.
Have fun and keep well, Puan Saiman, Lee.

Cath J said...

fren.. sama oh teknik kita kasih masuk anak dalam troli... supaya nda pandai melarat ambil toys hahahhaha...

wah... betul bah Tokek.. harga ribu2?? byk cicak dirumah mama saya tu...mau duduk melangui lah ni...pok2 ada tokek...hahaahhahahahah

SJB said...

Anak saya begitu besar pun saya kasih masuk di troli hahah. Nakal bah kalau kasih biar sendiri sendiri jalan. Lagi pun selamat juga budak budak kan?.

Betul tu, kalau tinggal di kampung apa apa pun ada. Tidak payah pigi tamu beli sayur.

Betul kah ni? pasal tokek ni?. 1 ekor dapat 20 ribu? bah pigi lah kau cari heheh, mana lah tahu dapat 1 pun ok juga kan?.

Rosc said...

tapi jah mimang butul pasal megi tu tau aku kalau shopping groceries tu tatap tu megi mesti ada!!!! wkakakakaka harus tu untuk makanan emergency di kala karing wkakakakaka.....mimang sa stuju sumua ko punya luahan tuh...

Puan Saiman said...

Honey..

ya bah dik. Hari tu kan bukan main lagi maid kakak balut tu nangka, last2 kan ilang bah. Bila maid kakak tanya tu security belakang rumah, dia bilang tu pembersih parit yang ambil.....mau marah pun serba salah. Next time ah sis..(kakak punya mendiang Apo, suka tu lagu Janji Terang Bulan <---sila percaya..kihkihkihkihkih

Betul tu dik, skrg ni, kalau teda RM50, indak bah kakak berani bawa anak-anak kakak mkn...mahal bah.....


**************************************************

Dear Uncle Lee,

terima kasih sebab singgah. Cicak sama ni tokek is different la uncle. That I was told la. The tokek berlainan warna dan juga ada tanda atas badan. I was told that 500g the tokek weight cost abt 300k..... nah, boleh jadi kaya tu kan Uncle...

Take care Uncle......kihkihkihkihkih...

****************************************************

CJ,

ko tau la bah anak kita ni, semua pun mau durang ambil, bagus kalau kita bawa juta2 kan....hehehehhe..... jadi trick dia, kasih masuk jak dalam troli....kihkihkihkihkihkih......

Sia ada dengar bah di radio jugak, yg tokek tu mahal. Bulih buat ubat kunu, tapi bahaya kalau dia gigit. Bulih buruk kunu tu tempat dia gigit...bisa betul kan...itupun sia dengar di radio...... bah, kalau ko dpt sdh tokek, ko kol sia ah.... ari minggu kita jual sana Gaya Street....kihkihkihkihkihkih

***************************************************

Sis SJB,

nah... betul tu. Tu anak2 kita indak jugak dapat lari2 kan. Dan paling penting indak durang dapat pegi tempat mainan...kihkihkihkihkih

Ya bah sis, siok bah tinggal di kampung. Daun padan senang dapat, pisang pun belakang rumah saja, mau makan lada, pg petik jak dekat reban ayam kan. Kadang2 tidak dapat juga ambil tu lada, abis sdh ayam makan...kihkihkihkih. Tapi di kampung semua ada.....

Indak sia berani mau tangkap tokek tu sis...Sia dingar kalau kena gigit bisa kunu tu. TU tempat kena gigit bulih buruk kunu...entah la betul atau indak kan....

**************************************************

Roscy,

nah... itu lah bah tu, megi mana bulih tinggal tu. Mana2 pun urang yang beli barang dapur kan, gerenti ada megi tu dalam troli...walau berlainan brand kan, tapi nama megi juga disebut...kihkihkihkihkih....

Sia pun setuju sama ko....hehehehehehhehe

Uncle Lee said...

Hi Puan Saiman, ahhh, now I know the difference. Disini tada chichaks or tokets.
But school days was fun lepas kan dua tiga dalam the lady chegu's desk, ha ha....the one that enjoys giving us homework on Fridays.

If you never seen a woman in sarong lompat from her table, ha ha......
Have a beautiful Sunday, Lee.