Perhatian!!!

Semua cerita ini adalah hakmilik Puan Saiman dan tidak dibenarkan untuk diulang terbit oleh mana-mana pihak tanpa keizinan dari tuan empunya blog.

Tuesday, September 1, 2009

Minggu Kedua - Hari ke 11 Ramadhan

Hujung minggu yang begitu memenatkan, meletihkan tapi best.... sorilah tiada gambar. Oleh sebab 'kamera' gua tu besar gedabak, dan susah sikit gua mau bawa... jadi dua tiadalah ambil gambar...... tapi inilah cerita gua...

Sabtu - 8 Ramadhan 1420H bersamaan dengan 29 Ogos 2009.

pagi tu masa bangun utk makan sahur, bibik gua bagitau yang tangki tandas rumah gua bocor..... air bukan lagi menitis-nitis tapi tahap 'mengalir terus'. Gua ndak tau sebab bilik air gua ok jak, tapi ini dalam bilik air di luar. Bibik gua bagitau sejak malam semalam lagi... bila gua check sah la memang tangki la yang bocor. Bibik sudah tolong check.. bukan 'pelampung; tangki yang rosak tapi tangki bocor dan tidak dapat diselamatkan lagi...... ya la kan, sejak 'boipren' gua beli rumah ni (sudah 12 tahun kami tinggal di sini rupanya), kami ndak pernah tukar tangki, sebab 'tuan rumah' yang dulu tu baru tukar tangki.... tapi itulah 'ajal' tangki tu sudah sampai....
'Boipre' gua terpaksa la panggil kontraktor yang buat tangki ni. Bila durang datang pagi tu, mau ndak mau durang terpaksa la buka siling bilik mandi, utk turunkan tangki yang bocor tu..... bayangkan kontraktor tu buat kerja start dari jam 9.00 pagi dan selesai jam 6.30 petang....... tension gua..... apasal gua tension..... pasal ini lah...
Dari minggu lepas, gua jemput semua adik beradik gua sama parents gua buka puasa di rumah gua....... tapi NDAK JADI.... sebabnya ialah... kontraktor tu terpaksa matikan air dari meter rumah gua... jadi paip di dapur gua tiada air..... gua ndak mau guna air dari tangki belakang rumah gua sebabnya gua masa dan cuci semua sayur2 gua gunakan air tapisan...... ok.... gua tarik nafas panjang-panjang....... gua called mummy gua.... dan bagitau gua terpaksa tukar venue dan terpaksa la gua pegi rumah parents gua..... gua kol adik beradik gua... durang ok jak.... maka petang tu gua berangkut ngan bahan2 masakan gua.... bibik gua ndak dapat ikut sebab dia kena jaga rumah, lagipun kontraktor tu belum siap kerja.
Petang tu kami buka puasa ala kadar jak, sebab yang gua angkut tu gua mau masak utk sahur, jadi kalau adik2 gua lambat balik dari rumah parents gua, ndak la kelam kabut durang mau masak lagi kan..... Oh ya, memandangkan bibik di rumah, gua ada minta tolong 'boipren' gua belikan makanan utk bibik..... Lepas buka puasa..... kira-kira jam 8.30 malam, gua pun memulakan misi memasak... malam tu gua masak sup ayam ( ayam campur ngan lobak putih sama lobak merah)....
Lepas tu gua masak sambal udang..... yummy..... lepas selesai makan, gua masukkan dalam bekas adik2 gua punya..... selesai masak...salam2 gua pun pulang jam 9.30 malam..... penat gua... oleh sebab gua mandi di rumah parents gua, sampai rumah, gua tinguk dulu bilik mandi tu...ok... gua puas hati..... tapi gua ndak tau apa yang ada dalam 'hati' 'boipren' gua sebab RMnya melayang...... banyak juga dia keluarkan RMnya tu..... bertukar tangki, bertukar siling, dan bertukar mana-mana yang perlu dalam bilik mandi tu.... sigh.... tapi ndak apa..... ini dugaan dalam bulan Ramadhan.....
Ahad - 9 Ramadhan 1420H bersamaan dengan 30 Ogos 2009.
Bangun sahur.... bibik sudah tolong hidangkan makanan..... lepas makan... gua bagitau bibik, petang nanti, gua mau bawa dia pegi 1B...... lepas makan, gua Zzzzzz balik...... gua anak beranak bangun jam 10.00 pagi.......
Walau gua bangun jam 10, sempat lagi gua pegi tamu ngan 'boipren' gua... adalah gua beli barang2 dapur sikit..... pulang dari tamu, sementara bibik gua bersihkan segala macam yang dua bawa pulang tu, gua ambil kesempatan berehat-rehat ngan Permata Hati gua. Kira2 jam 2 petang, kamipun pegi 1B.... sampai di 1B gua bagi bibik RM... gua suruh dia beli sendiri blaus ngan seluar.... memang setiap tahun, gua akan belikan bibik gua blaus ngan seluar utk hari raya, bukan ngan bibik ini jak, bibik sebelum2 ni pun memang gua akan belikan. Lepas tu gua tinggalkan bibik gua sendiri di Parkson sebab gua mau pegi PON*Y... gua mau belikan Permata Hati gua baji ngan seluar... tapi ndak banyak pilihan pula... gua cuma belikan dia 2 pasang baju... lepas tu gua pegi balik Parkson, dan seperti biasa belikan seluar ngan baju B.U.M utk Permata Hati...... lepas gua bayar.... gua pusing2 lagi, tiba2 gua ternampak di Parkson tu ada jugal 1 set comforter...... dari harga RM600.++ turun pegi RM100.++.... gua apalagi.... sambar jak.... lepas tu gua beli lagi bantal..... dari harga RM40.++ tururn pegi harga RM20.++ gua sambar lagik.... gua tanya la staff Parkson tu kalau2 durang ada jual tilam gulung tu.... dia cakap ada.... tingkat atas... gua apa lagi... gua pun main2 mata la sama 'boipren' gua..... gua jumpa jugak ahirnya.... terus gua beli 2 set.... 1 utk gua, 1 utk Permata Hati..... maklum la tahun ni gua kita mau tidur di rumah parents gua, 'boipren' gua pula tidur di rumah sebab rumah gua sama rumah parents gua bukannya jauh pun.... jadi sebab itulah gua beli tilam gulung tu, supaya ndak la mummy gua penat2 keluarkan segala tilam2 ngan bantal2 kan...... lepas gua bayar semua tu..... sekali tinguk jam sudah 5.45 petang, jadi kami pun keluar dari 1B... errr ngan bibik gua la......
Dengan baik hati, Papa bawa buka puasa di Gayang...... tapi itulah kan, gua ndak terbawa 'kamera' gua..... jadi tinggal cerita jak la kan...... ndak payah la gua kasih tau apa yang gua makan di sana ah.... tapi gua ada la jugak order ikan, udang ngan sayur mayur..... cukuplah utk kami berempat kan.....
Isnin - 10 Ramadhan 1420H bersamaan dengan 31 Ogos 2009.
Pagi tu gua seperti biasa bangun awal sikit dari hari sebelunmnya, jam 9.00 geng.... jam 9.00... tapi kiranya gua bangun lebih awal dari 'boipren' sama Permata Hati gua la... Gua sedap2 melepak di katil sampai tengahari..... tengahari tu gua mandi.... sebab gua mau pegi Wawasan Plaza... pegi Parkson... gua kira mau cari baju Melayu utk Permata Hati gua..... sebab gua ndak jumpa di Parkson di 1B ( ala di Parkson Wawasan Plaza pun teda, mana la gua mau cari ni) gua bukan apa, gua malas betul mau pegi Segama sama Sinsuran tu, sudah la panas, ramai betul lagi orang.. ndak larat gua).... Kebetulan sebelum mau jalan, datang pula orang servis ekon... ekon bilik gua ni pandai kasih keluar bunyi sudah... ndak jugak kuat la, tapi kalau malam Permata Hati ketakutan, so durang datang, gua jalan... bila gua balik petang tu, durang sudah balik. Jam 5.30 petang, gua goreng mee campur ngan udang...... itu jak la makanan kami utk berbuka puasa.... tau la kan, kalau buka puasa ni, nafsu jak lebih, tapi lepas makan kurma ngan minum air.... terus kenyang kan.
Nah kan, apa gua cakap... penat kan lu orang baca... gua lagi la..... penat ooo gua menaip ni... hehehehe... Ok la, itu jak la gua mau story sama lho orang.... Selamat Berpuasa....
Puan Saiman 'sign out'..........

2 comments:

CathJ said...

Waduh2... panjang nya cerita.... ^_^

Puan Saiman said...

CJ - itu nama dia balas dendam... asal lama ndak berblog, sekali cerita... kalah drama...hehehhee... anyway... siok oo ko jln pg negara kanggaru...