Perhatian!!!

Semua cerita ini adalah hakmilik Puan Saiman dan tidak dibenarkan untuk diulang terbit oleh mana-mana pihak tanpa keizinan dari tuan empunya blog.

Friday, September 11, 2009

Minggu ke-3, Hari ke 21 Ramadhan - Shoulder To Cry On -


Kelmarin best friend gua, ada hantar satu poem utk gua......

Sekarang ni gua mau cerita satu benda ngan korang semua...... tapi gua rasa sepa-sepa yang ada best friend ni, akan tahu la, perasaan kita ngan best friend kita...
1) Kenapa kami memanggil sesama sendiri dengan panggilan Daling....
Sebabnya - walaupun kami kerja di jabatan yang sama , tapi kami ditempatkan di kaunter yang berlainan.... masa kerja di kaunter ni la, ramai betul penjual ins*ran akan mencuba menjual pelbagai 'plam' kepada kami.... mereka tidak menjual secara terus, tapi membuat panggilan ke kaunter.... jadi untuk mengelakkan kejadian tersebut terus berlaku, kami pun mula la memanggil sesama sendiri dengan panggilan daling... bukan gua ngan best friend gua ni jak, tapi ada tiga empat orang lagi.... hehehehehe (mesti korang heran macam mana penjual ins*ran tu tau nama kami, selalunya penjual2 ni kerap berlegar2 di kaunter tempat kami bertugas, jadi bila kami memanggil sesama sendiri, kan panggil nama, begitulah durang tau nama kami...)
2) Dalam jabatan gua ni, ada 2 orang yang sama nama ngan gua, jadi untuk tidak menimbulkan kekeliruan, ramai yang memanggil gua ngan panggilan daling .... terutama staff dari bahagian lain dan mereka ini tidak berapa rapat ngan gua....
3) Kadang2 kalau orang sebut nama gua, mesti orang lain akan tanya, 'kakak yang mana satu... si daling ka.... ? Sebab kalau orang yang sama nama ni, mesti orang tanya begini kan...'ala kakak yang 'cute' tu... tapi masalahnya kami sama-sama 'cute', jadi selalunya mimang begini... ' ala kakak ******** (* ini nama gua la ni) si daling tu bah...' nah satu jabatan tau errr maksud gua, di bangunan ni jak... hahahahaha
Selalunya... best friend kita ni la yang menjadi -shoulder to cry on-........ kenapa... sebab apa....macam mana tu ah....
1) Kenapa - sebab bila kita ada sesuatu masalah, best friend kita ni lah tempat kita mencurahkan rasa hati.... ada kalanya masalah kita tu kita ndak dapat ceritakan dengan keluarga kita... jadi kita mencurahkan rasa kita kepada kawan kita tu kan....
2) Sebab - sebabnya kita percayakan best friend kita tu untuk menyimpan rahsia kita... begitu juga dengan kita kan... rahsia dia, kita simpan dalam hari, kunci mulut ngan kunci 'mangga', lepas tu anak kunci tu buang dalam laut dekat Pulau Gaya... nah.. dalam bah jugak laut di sana tu.. ndak caya cuba beranang di sana.... mana kaki sampai di dasar pasir tu.... betul ni gua cakap lu...
3) Macam mana - macam mana hubungan tu... masing-masing pandai-pandai la jaga perasaan best friend kita tu.... kalau setakat kawan-kawan biasa jak, kadang2 ada kalau di gigi tu melekat lada... kita ndak la mau kasih tau kawan kita tu kan, takut dia kecik ati. Tapi gua ngan daling gua ni, selalu 'direct' punya. Tapi kami ndak la cakap secara kasar..... kita pun kena jaga ati kawan kita juga kan... kan daling kan.....
Kenapa gua bulih rapat ngan daling gua ni.... sebabnya adalah - kebanyakkan cerita kami masa kecil-kecil banyak persamaan..... cerita pasal saudara2 kami pun kebanyakkannya adalah sama... kami makan semua benda... dan yang paling best tu... daling gua ni faham... halal haram makanan gua.... .. kalau masa kami sama2 satu jabatan dulu, breakfast, lunch.... dan kadang2 tea time pun, mesti kami order makan yang sama, kalau lain pun, mesti tu garpu kami pandai melintas meja... warghkahkahkah.... maksudnya kami merasa makanan satu sama lain la....
Dan ini yang paling 'boipren' gua tau... gua sama best friend gua ni masih satu jabatan dulu, kalau 'boipren' gua bawa pegi lunch, balik jak pegi ofis, mesti gua kasih tapau best friend gua ni.... dan begitu juga sebaliknya.... KECUALI kalau best friend gua ni makan di tempat gua ndak BULIH makan, dia ndak la dapat kasih tapau..... see betapa eratnya persahabatan kami....
Sepanjang gua berkawan ngan best friend gua ni, teda sekali pun gua berkecil hati ngan dia... sepa yang kenal dia, tau la dia ni macam mana orangnya..... dulu2 gua sangka bapa gua selalu cakap ngan gua begini... ' ko ni, badan jak besar, ati tu kecil betul'... maksudnya gua ni cepat terasa..... rupa-rupanya bapa best friend gua ni pun cakap begitu juga sama dia.... muahahahaha....
Macam tahun lepas..... masa hari raya..... ini perbualan gua ngan 'boifren' gua...
Boipren gua : Eh... kenapa si daling ndak datang....?
Gua : Mana la dia dapat datang, kan dia masih lagi dalam pantang.... (masa ni si daling baru lepas melahirkan Denden..)
Nah kan, boipren gua pun terikut panggil daling bah..... betul ni gua ndak tipu... begitu juga ngan 'boipren' daling gua tu.... 'boipren' dia pun lebih kenal gua ngan nama panggilan gua....
Jadi, biasalah kan bila kita merindui best friend kita ni kan, kita merindui untuk bercerita ngan dia... walaupun masing-masing ada 'blog' tapi ndak la se'best' kita berjumpa secara 'live' kan.
Kami juga kalau bercerita, bulih nangis kalau cerita tu sedih, bulih ketawa kalau bercerita pasal cerita tu lucu dan kami akan serius bila kami ada hal yang serius...
Memang kami berdua ni 'klik' betul... percaya atau tidak, kadang2 kalau kami bertinguan mata.. kami bulih tau sudah apa mau cakap ... kadang2, 85% memang betul... kuat betul aura kami dua orang....
Dan bila kami bercerita pasal 'Keluarga'.... mesti salah seorang dari kami akan cakap begini
'aikkkk cam sama jak cerita kita ni daling, kami pun begitu'......
Daling I miss you too.... ndak sabar mau kasih kenal chenta ati ko sama chenta ati sia....
p/s : chenta ati ni, kami gelar utk anak kami....
Puan Saiman 'sign out'.....

2 comments:

Anonymous said...

daling nda bagus post ko ni kali daling..ekekeke nangis2 sia baca..aiyaa..sia miss masa2 kita dulu daling..nda siok klu cerita nda tingu muka ko daling..ni thn chenta ati kita berkenalan la daling ekekek...miss u so much daling muaahhhh...pstt daling olmen tanya..bila kita p rmh c daling?? ekekeke...

Puan Saiman said...

daling- ya bah... kamceng punya kan...muahahaha... besa la bah daling, kita ni kan urg cute, jd klu ndak bercerita bertinguan tu ndak asi bah urang cakap...

hehehhe... kestau sama olmen, daling ko ni besa la, kalau ndak mau dekat2 abis Syawal ndak la mau buat, ko tau la daling, jauh tul kampung olmen sia tu, jadi 2 minggu pertama tu berabis la kami mansau2 dl.. lps selesai, barulah sia buat. Jgn susah, sia koling2 ko jgk tu..muahahahaha