Perhatian!!!

Semua cerita ini adalah hakmilik Puan Saiman dan tidak dibenarkan untuk diulang terbit oleh mana-mana pihak tanpa keizinan dari tuan empunya blog.

Friday, March 11, 2011

Cabaran Hari ke-10

Wah!!! Cabaran ke-10 sudah ni...gigih dan rajin konon...padahal.....<-- bagus ko mengaku ko ni mmg pemalas kan....

Ok...ini lauk gua semalam......



Ini la dia, sayur campur + udang basah = my feveret ni....
Ayam masak kicap + segala mak nenek sos + kacang peas <--- ni kalau masak kering2 ni sedap sikit..tapi anak gua suka kuah ni lauk ayam.... jadi sebagai seorang mama yang cantik dan jelita serta paling penting GEBU....haruslah jaga hati anak...warghkakakkaka <--- sila cepat2 cari plastik dan muntah....


Ini la rupa bentuk lauk pauk dalam pinggan gua.... nyam...nyumm...nyummmm


Dan sekali lagi semalam gua buat lagi air penyejuk jiwa ni......anak sama laki gua suka minum ni...<--- ko sama bibik pun suka jugak kan...pura2 konon indak mengaku.....
Ok kepada sahabat baru gua ni...ini adalah resepi air penyejuk jiwa....warghkakakakakkaa...guling2 bah suma chef dlm dunia ni nampak nama air ni......
1) Jelly yg dibuat sendiri - gua guna agar2 cap burung layang2 (tapi masa gua buat ni, tinggal warna putih jak, jadi terpaksa la gua letak pewarna minuman yg warna merah dan gula). Gua ikut jak arahan macam dalam belakang paket. Bila selesai masak, sejukkan dulu. Bila betul2 sudah sejuk barulah masukkan dalam peti sejuk. Keluarkan dari peti sejuk dan potong2 kecil. Tapi gua tidak guna pisau utk memotong, tapi gua gua pelenyek makanan, supaya jelly tersebut dapat dihancurkan dengan saiz yang halus sedikit......warghkakakakaa <--- tanda2 orang paling rajin sebenarnya...
2) Sediakan 100+
3) Sediakan kordial sirap merah perasa ros...tapi kalau tidak suka yg ada perasa ros, beli saja Sun Valley merah...gua suka ni guna Sun Valley...tapi kalau yg ada perasa ros tu pun lagi la sedap...
4) Sirap buah2an dalam tin. Selalunya kalau mau makan eskrim <---patut la ko gebu <<---- diam...orang mau bagi resepi ni......selalunya kalau mau makan eskrim, gua suka tambah buah2an dalam tin tu.....tapi tu sirap buah2an tu..jangan dibuang, simpan dalam bekas yang lain, jangan biarkan tu buah2 atau sirap dalam tin..sebab tu tin berkarat. Banyak guna sirap buah2an ni sebenarnya.....
Cara-cara :-
Masukkan jeli dalam gelas. Kemudian masukkan sedikit kordial merah, masukkan sedikit sirap buah-buahan<--- (dalam anggaran 1 sudu makan dan tertakluk pada saiz gelas anda)..... dan akhir sekali masukkan 100+ perlahan2...bila masukkan 100+ sila tuangkan dari tepi gelas perlahan...sebab kalau tuang di tengah gelas, jeli2 akan pecah......jeli2 ni sebenarnya yang mencantikkan warna minuman <--- kalah chef ni....warghkakakakakaka
Selamat mencuba. Laki gua bilang, ni minuman lebih sedap dari mana2 'welkem drinks' yang pernah dia minum dari hotel2 yang dia pernah pergi<--- eleh puji lebih2 la tu, supaya selalu kena buat kan.....tapi mmg sedap, sebab bibik gua pun siap tengok dan siap tulis lagi......warghkakakakakkaka
p/s : lauk malam ini dan malan esok tidak akan disiarkan, bagi memberi laluan pada tukang masak untuk berehat serta dapat menghidangkan makanan tanpa sibuk2 mengambil gambar. Akan bersiaran kembali pada hari satu akan datang <--estro..sila ambil penulis blog ini, kerana penulis ini ada bakat menulis dengan penuh riak dan eskyen.....
Sekian.
Puan Saiman 'signning off'....












3 comments:

CathJ said...

hehhehe.. ada off jugak yer tukang masak kita...hihihi...

alamak... aku masih letak lebihan buah tu dalam tin... pasti berkarat ni.... eeeeee.... nda berani sudah aku makan.... buang ja lah nanti... nanti kena food poisoning lagi gua... *sigh*

AngeL BeaR said...

bah...akan sa cuba tu resepi...next week la..busy ni ujung minggu...ada pertandingan paintball di likas sports complex tengah2 antara building swimming pool dgn golf range...senang2 datang la pi jenguk2...saja kasi ramai2...Sat & Sun, 9am - 4pm.

Tia said...

terimakasih sahabat!!!! ha ha ha

nanti saya bertandang ke KK bagus lagi pergi rumah original chef nya ini supaya dapat rasa hidangan air penyejuk jiwa asli..... bolehkan?