Perhatian!!!

Semua cerita ini adalah hakmilik Puan Saiman dan tidak dibenarkan untuk diulang terbit oleh mana-mana pihak tanpa keizinan dari tuan empunya blog.

Tuesday, March 8, 2011

7 - is my lucky number


Semalam.... sekali lagi gua masak sup ikan <--- sekali lagi konon, padahal balik2 sudah bah masak sup ikan ni....warghkakakkaa....ok tidak lucu....

Gua suka masak sup...senang dan mudah bagi gua yang 'rajin' ni. Lagipun di rumah, gua anak beranak memang suka makan nasi sama sup2 ni. Tidak kisah la sup ikan ka, sup ayam ka, sup sayur ka.....semua gua belasah.....paling2 'rajin' pun masak sup telur...abis cerita... hari minggu tu gua ada beli ikan dan kebetulan gua beli la ikan putih ni.....tidak juga besar, cuma sebesar tapak tangan budak2...tapi ikan2 begini yang suka beli sebab rasanya lebih manis dan isinya yang lebih lembut <----guling2 nangis chef 1 nampak ayat ni.....

Jadi, gua pun masaklah sup ikan.....macam biasa lebihkan halia....selain rasa sup yang pedas2 sikit, halia juga dapat mengeluarkan angin dari badan ya kawan2.....<---amacam ada bakat jadi bidan kampung ka....warghkakakakkaa....sori la gambar kurang memuaskan, maklumla, gambar diambil ketika asap2 kepanasan keluar dari sup.... selain daripada ikan, gua juga campurkan telur2 ikan yang gua beli....nampak tu ada telur ikan.....sepa indak nampak, kena pakai cermin mata sudah tu.....

Gua memang suka makan ikan....jadi selain dari masak sup ikan, gua juga masak ikan campur tomato. Gua gorengkan dulu ikan tu garing2... lepas tu goreng bawang merah dan bawang putih di kuali lain...masukkan tomato yang betul2 merah ataupun tomato yang betul2 masak....masukkan sedikit sos cili...pastikan tomato tu lembut, kemudian, masukkan ikan dan sedikit air. Sebelum letak garam dan perasa, rasa dulu, sebab kadang2 hanya rasa masin, pedas dan masam sudah ada pada sos, garam yang ada pada ikan goreng dan juga tomato <--- apasal blog gua ni sudah macam blog masakan sudah ni....wah...amcam, terliur kan nampak ikan yang rasanya masam2 ni....

Dan sayur.... gua pun indak tau apa nama sayur ni, tapi gua panggil kobis panjang <--- ada ka nama sayur kobis panjang...hahahahaha....hentam saja la..yg penting, sayur ni sudah selamat masuk di perut gua anak beranak....

Dan tidak dilupai juga air asam ataupun air asam dari limau kasturi yang dibuang biji, diletakkan sedikit kicap dan lada padi yang dipotong halus.....yummy........nyum....nyum....

Inilah rupa piring gua...ada ikan, dan sayur...dan disimbahi bersama air asam....lepas gua ambil gambar piring gua, barulah gua letak air asam kicap tu, kalau tidak, mana nampak kan...sebab 'gelap' jak piring gua...warghkakakakakkaa.....


Dan...semalam...gua buat...errr....entah la apa nama dia ni..... gua letak...jeli atau agar2 merah yang gua buat sendiri di bawah tu.... kemudian gua letak buah2 campur ditengah kemudian di atas sekali gua letak buah longan....kemudian last sekali gua letak 100+ dalam gelas tu...dan rasanya yummy..... cubalah......mmg sedap sebab anak gua minta 2 kali.....

Alamak......baru gua perasan, gua tidak terambil pula gambar pinggan lepas gua makan...tapi indak apa, yang penting habis...lagipun, lepas ni gua indak mau lagi menayangkan pinggan gua lepas abis gua makan.....sekian.
p/s : malam ni mau masak tomyam la......
Puan Saiman ' signning off'.....





7 comments:

CathJ said...

wah wah wah... geng... itu ikan maak sos.. gua punya faveret tu... silap2 habis 4 piring... ya dgn piring2 sekali habis...

nyumm nyummm.....

CathJ said...

maak= masak bah tu... kurang huruf... ;-p

Tia said...

wah wah..... dessert itu sudah standard makan di hotel itu...

AngeL BeaR said...

lapar.....*menyesal buka ni page sebelum makan*

Puan Saiman said...

CJ my fren,

sama la pulak kita ni my fren, gua pun suka makan ikan masak sos ni..lebih2 lagi kasih byk tu tomato....ilang bah telinga makan ni ikan...ada lagi tu kicap pedas2....huh.....trus indak peduli tu lemak2 di badan...warghkakakakaka...


take care n hugs my fren....


---------------------------------

hello my dear big momma...tq 4 reading my humble blog <--- yg kadang2 sunyi sepi....hahahahahaa

itu la bah ni...takut jgk kalau2 ada hotel tutup sebab nampak gua punya desert ni...warghkakakakakaka

take care n hugs my new fren....


-----------------------------------

My dear sis Angelbear,

alamak....<---trus pura2 rasa bersalah ni.....hehehehehee...


take care n hugs sis....

HoneyBUZZin said...

hehehe...
"apasal blog gua ni sudah macam blog masakan sudah ni...."

........benda yg dihajat..dah dapatpun...iya tidak?? haha

Puan Saiman said...

adikku Honeybuzz,

warghkakakakakkaa......aik...adik nampak yang dihajatkan...<---alamak kedapatan sudah ni tau....hahahahhaa



take care n hugs sis...