Perhatian!!!

Semua cerita ini adalah hakmilik Puan Saiman dan tidak dibenarkan untuk diulang terbit oleh mana-mana pihak tanpa keizinan dari tuan empunya blog.

Friday, September 3, 2010

Mood Raya sudah Mari III

Antara gua sama mummy atau bapa gua. Dulu2. Masa dulu2 tu, kalau gua kena cubit. Kulit dan isi gua akan kembali ke keadaan asal. Maklumlah 'muda'. Jadi tu kulit elastik...toinggg..toinggg...tapi sekarang ke'elastik'kan itu kian menghilang....isshhh..apa gua ckp ni... ini bukan cerita yang gua mau ceritakan tapi dibawah ni. Ini namanya permulaan perenggan...

Masa minta beli baju raya......

Gua : Pak, bila beli baju raya.. <--gua kan anak kesayangan, Jadi sebagai anak kesayangan, gua tanyalah....maklumlah semangat berkobar2 utk beraya kan...

Bapa gua : Nantilah tunggu gaji, baru bapa sama mami kasih beli...

Gua : Bah...

Mau dekat2 raya, tiba2 saja, ada sudah baju raya. Isshhh..magik betul parents gua ni. Teda pun durang bawa gua sama adik2 gua pegi beli. Tiada pun cuba2 baju..tiba2 ada sudah baju baru. Ahh... indak peduli, yg penting ada baju baru. Walaupun tu baju smaa stail. Cuma saiz dan warna jak yang berlainan.

Masa minta beli kasut baru.

Mummy gua : Mari sini..... <-- mummy gua panggil gua sama adik2 gua..

Gua : Ada apa Mi...

Mummy gua : Duduk sini..mau sukat kaki <--- dan sebagai anak yang baik dan cantik, gua pun hulur la kaki gua. Gua hairan kenapa mummy gua ukur kaki gua guna tali plastik. Lepas diukur, mummy gua potong tali plastik sesuai dengan sukatan kaki. Semua adik beradik gua pun begitu.

Seminggu berlalu. Mummy sama bapa gua akan pulang bawa kasut. Kembang kuncup hati gua nampak kasut gua warna merah. Adik gua warna biru... Gua cuba... wah 'ngam2' di kaki. Gua lari sana, lari sini...sedap betul pakai kasut ni....lupa gua cakap terima kasih sama parents gua. Gua tayang kasut gua ngan sepupu gua. Mesti masa tu, keluar air liur durang bila nampak kasut gua sama kasut adik gua. Sebab kasut durang lain dari gua sama adik gua. Kasut durang ada bunga2. Kasut gua sama adik gua teda bunga2. Tapi indak apa...gua tetap gembira.

Kebetulan, raya masa tu musim hujan. Kalau ada hujan, mestilah berlumpurkan. Biasalah masa tu tinggal di kampung. Lumpur sama gua, umpama isi dan kuku. Sepupu2 gua cuma tinguk gua sama adik gua dari atas rumah. Gua sama adik gua bergembira bermain lumpur. Gua rasa masa ni, mesti hati durang gatal mau join gua main sama adik gua. Parents gua cuma senyum jak sama gua ngan adik gua main lumpur. Oh ya, kasut yang kena kasih beli untuk gua sama adik gua adalah kasut 'but'. Seakan2 kasut pua cu kang. Bezanya kasut pua cu kang, paras lutut, gua ngan adik gua paras buku lali. Jadi kasut gua kebal dari lumpur dan air. Gila ko!!! Masa ni gua rasa, gua la paling hebat di kampung..ya..seperti biasa la.

Masa mummy gua buat biskut dan kari ayam atau rendang ayam, atau kurma ayam...nyamm..nyam..nyamm....

Sebagai anak yang baik. Gua memang tolong mummy gua. Tolong makan jak la. Masa ni, gua selalu berdoa supaya biskut yang mummy gua bakar tu, semua hangus <--- masa ni gua indak tau dosa, jadi anggap jak la gua indak berdosa ah... Sebab kalau biskut tu indak hangus, sorilah kena bagi. Masa ni, gua balik2 masuk dapur, tanya2 kalau2 ada biskut hangus. Gua rasa biskut hangus ni la paling sedap yang pernah gua makan. Tapi yang paling heran tu, masa raya, tidak pulak mau makan biskut2 yang sedap dan cantik2 tu. Tapi tunggu 2 atau 3 minggu lepas raya... serdak biskut akan jadi rebutan gua adik beradik...hmmm....

Dulu2...bukan selalu dapat makan ayam..daging lagi la. Jadi bila gua tercium bau wangi masakan mummy gua, gua mesti lari pegi dapur, siap mau minta nasi sama lauk ayam. Tapi mummy gua selalu indak peduli permintaaan gua. Bukan apa, mummy gua baru tumis kari, ayam pun belum lagi masuk, gua sudah sibuk minta makan. Bukan selalu dapat makan kari kan. Sebulan sekali pun susah owh.....tapi dulu2, budak2 mana pilih makanan kan. Apa yang dihidang, itu saja yang dimakan.

Main..main dan terus main.

Masa hari raya ni la gua bulih main puas2. Sebab cuti sekolah. Kalau hari persekolahan, gua main juga, tapi tidaklah sehebat cuti hari raya. Masa ni la gua pegi main2 sama adik dan sepupu sepapat gua. Masa ni, mana kena marah. Hari raya mana boleh marah2. Kan baru minta maaf, tapi gua rasa mummy gua menahan perasaan jak sama gua. Apa indak, baju baru gua, berlubang, kena bunga api. Kasut gua kena lumpur, bukan di luar jak, siap lumpur tu memasukkan diri dalam kasut sekali. Nah... bukan salah gua, tu lumpur tu yang masuk sendiri. Mana gua tau. Nasib baik kasut but gua tu sudah cuci indak payah jemur lama2. Lepas cuci boleh bah lap pakai kain, sudah kering. Magik kan. Tapi pasal baju berlubang tu, pun bukan salah gua, tu bunga api yang bakar. Gua pegang tu bunga api, tiba2 terus berlubang baju gua <--- nah... jangan kamurang tipu ah...mesti kamurang pun pernah kasih alasan begini sama bapa mama kita kan....

Suasana Hari Raya.

Lain memang lain perasaan tu. Raya dulu lebih meriah. Apa tidak meriah. Gua mana tau nilai duit. Yang gua tau, minta jak. Dulu2, gua sangka bapa gua hari2 kena bagi gaji. Mana gua tau, gaji sebulan sekali. Mana gua tau semua barang dibeli kena bayar pakai duit. Sebab kalau gua ikut mummy gua pegi kedai, kalau mummy gua beli barang, gua cuma nampak tu Ah Sook tulis di buku. Jadi gua sangka free jak <-- gua pernah sangka yang Ah Sook ni saudara mummy gua... sebab kalau gua ikut mummy gua masuk kedai, mesti dia bagi gua gula2. Dan kalau hari raya, Ah Sook ni akan hantar kek untuk orang kampung yang 'ambil' barang dari kedai dia. Jadi bukan salah gua kan, kalau gua sangka Ah Sook ni saudara mummy gua. Tapi Ah Sook pun lama sudah 'tiada'. Rest In Peace Ah Sook.
p/s : ini adalah antara kenangan gua masa budak2 dulu. Semua cerita ini adalah benar <-- gua serius. Indak percaya, sila tinguk muka gua. Nah.. gua indak senyum kan, maknanya gua memang serius.
p/s/s : Gua kini sedang menilik nasib dalam belanga ajaib di rumah gua. Belanga itu diberikan oleh Nujum Pak Belang. Ya, betul bukan Belalang, tapi Belang. Niat utk buat perjumpaan dengan bloggers yg selalu dihati gua untuk hari raya sudah ada. Cuma masih belum lagi bayangan dalam belanga. Tapi jangan risau, hari raya sebulan. Banyak masa lagi....'wink'

Puan Saiman 'signning off'...

6 comments:

Wyne Ren @ Mauve Ocean Blue said...

Puan, pinjam periuk Nujum Pak Belang ko...hehehe...

Heeee, napa lah ko tdk dpt dtg on 25th Sept..isk isk isk!

Bah, calling2 kalu confirm mkn free di rumah ko...ngeh ngeh ngeh!

Puan Saiman said...

MK,

mau pinjam... bulih2.... sebarang pinjaman tidak dikenakan sebarang caj...hahahaaha

Mula2 tu sia sudah kestau sia dtg kan, sekali sia kestau laki sia, trus dia ckp rupanya dia sudah buking sana karambunai... sbb the next day, sia pun besday... hehehehehehe..jadi kunun2 tu laki mau kasih suprise, tapi indak sudah suprise...hahahahahhaa

Jangan risau, tatap punya, akan ku buat announce di sini jugak.... hahahaha

take care n hugs...

AngeL BeaR said...

bah...dekat suda ni...selamat hari raya in advance kio~~~ =)

Puan Saiman said...

Adikku Angel,

terima kasih. Slmt bercuti jugak utk adik....

HoneyBUZZin said...

I would like to meet u personally too...but nantilah...ramai lagi dalam list hati ni..Angelbear..Nadia..dan ramai lagi.
Anyway..Selamat Hari Raya Aidilfitri. Semoga melimpah rezeki syawal ini.

CathJ said...

aduiiii..... kalau aku sihat...nda di jemput pun aku dtg ni puan saiman...hahahahhahaha...

(para pembaca blog puan saiman, sila jgn hairan kenapa aku berani ckp mcm ni..c puan saiman ni my class mate ya... mau 5 tahun kami bersama... sama2 susah...sama2 senang..sama2 nakal...aik?? ;-p)

lucu pula aku terbaca cerita mu ni geng... itu pakai tali plastic tu...masih laku tu sampai skrg hehehehhehe..

selamat beraya ahh... (bagi mood sket.. ;-p)