Perhatian!!!

Semua cerita ini adalah hakmilik Puan Saiman dan tidak dibenarkan untuk diulang terbit oleh mana-mana pihak tanpa keizinan dari tuan empunya blog.

Monday, September 6, 2010

Menjelang Hari Raya

Selamat Hari Raya..
Kepada Saudara serta Saudari..
Setahun Hanya Sekali..
Merayakan Hari Yang Mulia ini..

chewahh.... kalau kamurang dengar suara gua nyanyi lagu ni... gua percaya, konfem kamurang nangis guling2 sambil tutup telinga.. bukan..bukan suara gua tidak sedap..tapi telampau sedap, sampai indak sanggup kamurang dengar suara gua yang merdu ni... lebih lagi penyanyi nombor 1 negara dengar suara gua...huh...gua gerenti..pengsan bangun balik, lepas tu pengsan lagi... biasalah suara sedap ni, memang begitu tu... alaaa.... dengki la tu kan........muahahahahahaha

Ok... ini mood raya, anak gua punya stail... ketika di pasaraya membeli belah....

Gua : Abang, mari try baju ni...

Anak gua : No need la mama beli baju tu..banyak sudah baju abang kan..

Gua : Ya la, tapi itu baju rumah, ini baju raya..

Anak gua : Jangan la beli, Ma. Nanti abang pakai jak baju 'transformer' abang..

Ya kawan2..anak gua ni memang penjimat. Tapi baju 'transfomer' tu sudah lusuh Dan....... siap koyak di ketiak.... (sib baik maid gua sdh jahit) itu la baju dia pakai pegi tuition, pakai pegi jalan2, pakai pegi tamu, pakai pegi mana2 saja la.... jadi bulih kamurang rasa apa perasaan gua kalau baju 'transformer' ni la kena pakai di pagi raya...*pengsan*

Di kala beli kasut....

Gua : Abang mari try dulu kasut ni...

Anak gua : Abang tidak mau kasut ni Ma... abang mau yang ini (sambil dia kasih tunjuk sama gua)

Gua : Jangan la, tidak cantik tu... yang ini lagi cantik....

Anak gua : Mama ni kan, abang suka yang ini la... abang indak suka yang mama pilih tu...

Gua terus tinguk anak gua masa tu..sekejap kecil..sekejap besar jak dia...geram pun ada,bukan apa la kan, gua pernah dengar jugak ada seorang pakar motivasi cakap...utk perkembangan kanak2, apa yang kanak2 tu pilih, ibu bapa kalau boleh ikutkan saja, sebab itu baik utk perkembangan minda kanak2...TAPI apa kes, kalau tu warna, kamurang bayangkan la bah... baju Melayu biru...warna kasut KUNING...... apa kamurang rasa kalau kamurang di tempat gua ....*pengsan* (tapi seperti biasa, gua menggunakan kuasa Gaban tahap Ultraman Taro..gua mesti menang punya.... ;-)

Ketika dibawa main bunga api..

Gua : Abang mau main bunga api ka...

Anak gua : Indak mau..abang mau main psp ni sama papa...

Gua : Ala..marilah bah...

Anak gua : Pegi la mama main sama kakak......'sigh'...

Ya kawan2... di sana ada niat mau main bunga api, jadi anak gua boleh kaver gua, tapi apa kes, dia suruh gua main bunga api pula sama bibik gua... tiada semangat adventerous langsung anak gua ni <--- ayat kaver diri sendiri...sila percaya...

Kisah semalam. Ketika keluar dari kawasan rumah parents gua..

Gua : Abang.... mau pusing (KK) ka..

Anak gua : Indak..abang mau pulang..

Gua : Ala.. abang indak mau pusing ka..mau jugak pulang terus...<--- ada unsur2 paksaan)

Anak gua : Ya...

Huh!! Punah harapan gua mau pusing2 KK.... bila gua tinguk laki gua...ya kawan2... ada sinar gembira di mata laki gua..... geram betul....
Pusing KK...jangan harap...terus kami pulang.... punah harapan gua....betul2 punah.... Tapi2..... ada sesuatu yang menggembirakan hati gua.....

Masa buka puasa...

Gua : Best owhh abang...

Anak gua : Best ngapa Ma...

Gua : Ya la... hari2 dapat 5 ringgit. Mama teda dapat apa2... <-- sebenarnya gua hint2 laki gua tu...(laki gua bagi setiap hari kalau anak gua puasa 1 hari. Kalau puasa setengah hari, tiada dapat apa2) Wah!!! bulih tahan jgk psiko laki gua utk anak gua ni...hahahahahhaa

Anak gua : Nah Pa..(terus dia tinguk papa dia) Kesian mama...lama betul sudah mama minta beli gelang..kesian betul mama...dia teda gelang....

Terus bah laki gua tinguk gua... lepas tu dia pandang anak gua...

Anak gua : Kasih beli la bah Pa, mama gelang....kesian betul mama....

Kamurang tau apa laki gua jawab....

Laki gua : Hmmmm....... (lps tu terus teda bunyi...punah harapan gua)

Jadi kawan2...kamurang fikir la sendiri apa maksud hmmm tu.....adakah hmmm tu erti dia 'Ok.. nanti papa kasih beli mama gelang besar'...... atau ertinya 'JANGAN HARAP'..... indak ko makan hati tu...tapi sebagai seorang isteri dan mama yang cantik jelita..gua selalu berfikiran positif..... hmmm tu ertinya...'Ok, nanti papa kasih beli mama gelang emas sama kedai2 tu sekali, supaya dapat pakai gelang ganti2 setiap hari...' . Kalau la jawapan laki gua begitu, silap2 gua terus pengsan indak bangun2 lagi...hahahahhahahahaha <---- sila jangan percaya... keaktifan otak gua kini adalah berpunca akibat mendengar lagu raya secara berlebihan...hahahhahahaa

Dan untuk membuktikan gua kini mendengar lagu2 raya secara aktif, gua sertakan lagu dari Aisyah.... Pulanglah...






Sila jangan peduli perasaan gua di atas. Semangat gua berkobar2 mau bercuti sudah ni. Jadi kalau gua indak sudah apdet blog gua ni, gua sudah berada di luar negara....gua mau pegi Paris <---ini lagi la..jangan la kamurang percaya..sebenarnya gua indak mau kalah sama Q Haidel sama Landi Jismane..drng pegi US..pegi bulan madu <-- ini gua baca di surat kabar...jadi gua mana mau kalah..mana gua mau sebut dalam negeri...gua sebutlah Paris, sikit lagi gua mau pegi Macau.... gua mau main 'daun', tapi oleh sebab gua takut pahala puasa gua berkurang, jadi gua pegi Paris jak la..sebab itu jak terlintas di kepala gua tadi.....
Puan Saiman 'signning off'.....

12 comments:

Wyne Ren @ Mauve Ocean Blue said...

Hahahahaha...siok baca post ko Puan...

Budak-budak sekarang memang pintar...talampau pintar lah katakan..

Geng, ko belum bercuti lagi kaini?

SELAMAT HARI RAYA sahabat ku...

Puan Saiman said...

MK,

hehehehhehehe.... itulah cerita seharian dlm hidup sia...

Klu dulu2, baru mama kita jeling, mcm tekeluar sdh tu hati kita, belum lagi tu mama cakap2 apa2 kan, dl punyalah kita takut mau menjawab. Tapi anak2 skrg ni...menjawabbbbbbbbb betull.... tp kalau ingat2 balik tu gaya anak2 kan, bikin ketawa jugak

Nah... ini la bah ni..blum lagi sia cuti ni...nnt lps raya baru sia cuti, balik kampung....

Selamat Hari Raya jugak...dan selamat bercuti....

take care n hugs...

AngeL BeaR said...

ahahahahaha.....adei..budak2 sekarang pandai memilih sendiri suda...bagus sis beli baju transformer baru yg sama tu sama dia...ndak la nampak lusuh banar...hihihihihi...

bah...harap2 tu maksud 'Hrrrrmmmmmm' tu ertinya "betul juga anak sa cakap ni, kesian mama ndada gelang..." hahahaha~

anyway, selamat hari raya sis...hati2 di jalanraya~ =)

*hugs*

CathJ said...

aduhhhhhhhhhh... terlepas gelanggggg hehehehhehe... tapi harap2 dapat juga tu kan... hihihihihi...

Puan Saiman said...

Adikku Angel,

ini la bah ni, sbnarnya kakak mau kasih beli dia tu baju transfomer, tapi dia mau warna dan gambar yg sama...mana kakak mau cari adik oiii...<--tambah la putih rambut kakak ni....oppsss...hehheehehhee...

Nah... mudah2an la bah, dlm hati laki kakak begitu kan...apa urg ckp...mudah2an masin mulut adik...hehehehehe

tq dik, slmt hari raya jgk...dan slmt bercuti di hujung minggu...

Puan Saiman said...

Adikku Angel,

nyaris kakak lupa... take care n hugs too my sister...

Puan Saiman said...

CJ my dear fren,

mudah2an la bah kan CJ...hehehehhee...ini la nama dia berharap dan terus berharap..hahahahhahaa

take care n hugs

HoneyBUZZin said...

hahahaha...............sis ni kelakar la....
Anyway, Selamat Hari Raya untuk sis sekeluarga. Happy Holidays....
(dapat gelang ker tak..?)

Shirley S Wong said...

hahahaha..puan..seperti biasa sia mesti ketawa terbahak2 baca entry puan yg cantik jelita ni hehehe...

Ya bah,budak2 skrg ni terlebih pandai kan..pandai memilih2 pula tu...sama lah anak sia tu walaupun baru 3 tahun...tapi bikin sia paning kapala hari2..hahaha

Puan Saiman said...

Adikku Honey,

hehehehe.... terima kasih dik..

Selamat Hari Raya dan Selamat bercuti jugak..

Gelang..... entah la ni dik... tapi kalau indak dapat.... kakak bawa lagi cerita ni hingga ke tahun depan....hahahahaha

take care n hugs..

Puan Saiman said...

Shirley,

ala geng... part ko ckp yang cantik jelita...naik lagi berat gua.... semua kambang balik ni..hahahahaha....

Betul bah budak2 skrg ni... adaaaa saja yg dulu2 kita indak berani buat kan, ada jak akal durang mau buat mcm2.... tapi itulah... jgnkan bilang drng kena bawa jln oleh bapa drng, drng tidur pun, sunyi sdh rumah kan... ;-D

take care n hugs mu fren...

Rosc said...

selamat hari raya to you and family fren...bila baca dialog you ngan anak you mencuit hati juga. Ragam anak2 sekarang. Bah, kalau dapat galas amas tu jan lupa di blog