Perhatian!!!

Semua cerita ini adalah hakmilik Puan Saiman dan tidak dibenarkan untuk diulang terbit oleh mana-mana pihak tanpa keizinan dari tuan empunya blog.

Thursday, October 15, 2009

Three Stooges.....3 Serangkai....

Pagi ini memang indah...aiseymen... bulih jadi penulis buku gua ni...hahahahha. Seperti biasa (masih lagi dalam bulan Syawal kan), jabatan gua ada buat 'open house'..... dan sekali lagi gua ditugaskan utk masak nasi (ini tahun kedua jabatan gua buat 'open house' secara 'pot luck', Bahagian masing2 adalah kena suruh buatkan... tapi gua ngan Kak Aniesah kena masak nasi.... ala bukan banyak pun.... beras 10 kilo jak.... itupun guna 'rice cooker' yang biasa2 jak bah, (paling besar pun ukur 9 pot susu jak)..... kalau gua kena suruh masak nasi guna periuk nasi yang besar gedabak tu, alamatnya gua 'menghilangkan' diri la.... hahahaha....




Sepatutnya 'open house' ni dibuat hari Selasa lepas, tapi ditunda ke hari ni.... gara2 'open house' yang sepatutnya diadakan hari Selasa tu la, gua terlepas konvo adik gua di UMS.... sabar jak gua tu....




Jamuan 'open house' tu diadakan jam 11 pagi. Gua datang jam 7.30 pagi.... punch card, masuk ofis, on pc, on radio, buka laci, kasih masuk beg.... lepas tu terus cari kakak Aniesah... bukan apa... kan geng masak nasi... tapi dia pegi minum... tapi ndak lama lepas tu, ada sudah dia datang, angkat beras..... Lepas tu bermulalah tugas sinderela..... jadi tukang masak nasi.... satu 'rice cooker' besar, satu lagi yang sederhana... ok la tu kan.... Sebelum 'on' rice cooker tu, gua ngan kak Aniesah masukkan daun pandan, supaya nasi tu wangi la kunun... daun pandan ni kena bagi oleh tokei cendawan... gua mau beli ngan dia, tapi dia cakap ndak payah sebab banyak di rumah dia.... ok la kan... terima kasih Sis Adeline..... thank you... kio... gambar di bawah ni la daun pandan yang dia bagi... tapi ini jak yang tinggal... dia bagi 5 dahan.. apalagi dia bagi daun pandan ni hari Isnin yang lepas, harum semerbak tempat gua...... 1 dahan, selamat diguna utk masak nasi, 2 dahan lagi bagi ngan kak Anie dan 2 dahan lagi utk gua la... gua mau simpan dalam 'kuda putih', supaya wangi kunun....... nampak cam mau kering sudah kan, tapi wangi dia.... uiyoooo.....


Lepas masak, gua kol geng gua. Ya la bah kan, sementara tunggu nasi tu masak, gua pegi minum la bah dulu.... kalau mau tunggu jam 11.00 tu, sempat lagilah perut ni masuk angin... nanti kena gastrik sepa susah... gua jugak kan.... jadi gua ngan geng gua pegi minum ringan... huh ringan apa.... kami bertiga + 1 jejaka jak order 11 biji kuih.... termasuklah karipap yang sedap.... tapi seperti biasa, gua makan inti karipap jak, kulit dia gua buang...hehehehhee..... lepas lepak ala kadar, gua balik la, sebab gua ni kan pemasak nasi yang berkaliber... mana bulih kasih tinggal nasi tu kan........

Lepas masak 2 kali.... maka masa 'makan' yang ditunggu2 telah pun tiba..... punya la banyak makanan... dari nasi putih, kolopis, nasi brani, kari, rendang....pelbagai la, ndak dilupakan makanan yang paling 'best' jeruk bambangan pun ada...... tapi gua teda ambil gambar makanan sebab gua sibuk makan..... tapi gambar 3 stooges ada gua ambil.... Inilah gambar gua bersama ngan geng gua.....

Nampak muka kami ni.... biasalah muka tukang pukul orang..... hahahahahaha... gua ditengah2 tu la. Sebelah kiri tu Se' dan sebelah kanan tu sepa lagi, Ija la... nampak senyuman kami ni.... sibuk pigawai berucap di depan,kami pun sibuk jugak bergambar di belakang...hahahahaha.... kalau ada si daling lagi ni, mesti best..... sambil makan2, cerita2 pasal lauk yang sedap.... cerita pasal anak... cerita pasal buah rambutan yang banyak di meja belakang si Se', minuman yang berlambak2... nasi dan lauk pauk yang banyak lagi.... ya la kan, namanya pun raya setahun sekali..... lepas makan2... cerita2 lagi, sampailah 'boipren' gua datang. Mau pegi lunch kunun... ada 1 kedai 'boipren' boipern gua mau introduce sama gua, sedap kunun.... jadi gua pun ikut jak la kan....... lagipun bukan senang juga mau lunch ngan 'boipren' gua tu.... sssiiiiibbuuuuukkk memanjang... jadi bila kena bawa tu, gua GERENTI IKUT... biar perut kenyang, janji ikut jugak

3 Stooges @ 3 serangkai

Kaki pukul yang amat ditakuti...hehehehe







Sampai di tempat yang 'boipren' gua cakap tu... makanan ok jgk, cuma tawar sedikit.... memang sedap.... walaupun gua makan 2 sudu jak....hahahahaha.... diet la kunun kan... padahal.... lepas makan... gua minta 'boipren' gua bawa gua sekejap pegi karamunsing... dan dengan baik hatinya 'boipren' gua cakap ok.... selalunya malar la cakap 'ndak sempat'.....'sibuk'.... gua pun terkejut jugak nasib baik gua ndak kena heart attacked.... gua apalagi.... hahahhahaa... ada la bah gua mau beli tu kan.....


Ok la, ndak sempat pula gua mau 'upload' gambar barang2 yang gua beli tadi di Karamunsing, sebab gua mau pulang sudah ni.... oh ya, gua sekarang ni tengah belajar atau berjinak2 mau menjahit kunun la... kalau berminat pegi blog CJ..... macam2 dia ajar.... cake deco pun dia ajar.... sia pun heran... si CJ ni kan mimang betul2 macam superwomen...... dari mana dia dapat begitu byk idea ah........ gua salute la CJ ni......
p/s : CJ - ko ada bertarak @ bertapa di gunung ka....... hahahahahaha... ni idea ko kan.... sangat2 bernas....

Puan Saiman ' sign out'.....

No comments: