Perhatian!!!

Semua cerita ini adalah hakmilik Puan Saiman dan tidak dibenarkan untuk diulang terbit oleh mana-mana pihak tanpa keizinan dari tuan empunya blog.

Wednesday, October 7, 2009

Cerita Raya yang Bangas 'Basi'.


Salam...salam......


Amacam.... lama kan gua ndak apdet.... bukan apa... sibuk bah.... maklum la raya kan. Telampau best sampai sakit2 badan. Maklumlah kan Sinderela.... kalau Se' baca ni, dia misti ketawa punya. Apa ndak sama bah nasib kami... jadi Sinderela di pagi raya.


Ok, ini cerita gua masa raya hari tu....


Malam Raya dan Awal Pagi Raya.


Gua ngan Permata Hati gua tidur di rumah parents gua. Papa pula tidur di rumah... ala rumah gua ngan rumah parents gua bukan jauh pun... Ada sebab kenapa gua tidur di rumah parents gua. Seperti biasa gua telah dilantik sebagai 'chef cook'. Gua ndak la berapa susah, sebab seperti yang gua bagitau cerita yang lepas, gua telah gunakan kekejaman 'kuku besi' gua ngan adik-adik gua.... muahahahahhaa.... sengsara bah durang gua suruh putung ini... putung itu... tapi gua ada jugak la bah tulung sikit2.


Awal pagi raya tu, gua bangun awal, itupun bapa gua suruh gua tidur balik, sebab bapa gua belum habis parut kelapa (dan itulah kali terakhir bapa gua parut kelapa guna mesin pemarut kelapa tu, sebab lepas tu, mesin tu terus rosak)..... Tengah2 gua mau bersedia mau masak rendang daging, periksa punya periksa, rempah rendang pula tiada..... tapi mummy gua cakap dia ada nampak gua bawa.... tapi bila di cari ndak jumpa la pulak... mau ndak mau... terpaksa la mummy gua ngan Ning jalan pegi pasar... cari rempah tu... nasib baik pasar tetap buka di pagi syawal dan rempah yang dicari juga dapat dibeli.


Bila durang mummy ngan Ning pegi pasar, gua tolong bapa gua kemas rumah, ala buat apa yang patut... sebab malam raya tu, hujan turun ngan lebatnya, jadi kami ndak la dapat mengemas di 'porch' tu. Dan dalam masa hujan lebat tu jugak la kami makan mee goreng, yang Adik ngan Ning pegi beli di Sadong Jaya. Habis jak berkemas, durang mummy ngan Ning pun sampai. Jadi projek memasak pun disambung..... Oh ya, lupa pulak, kelapa yang bapa gua parut tu ndak berapa 'kick' sebab kelapa tu bukan kelapa tua, tapi kelapa yang belum berapa lagi tua (bapa gua yang cakap begitu), jadi utk kali kedua, Adik terpaksa la pegi pasar beli kelapa parut... nasib baik ada Adik gua yang ensem tu...( ni mesti kena puji ni, kalau ndak lain kali dia ndak lagi mau pegi pasar ).


Prang...pung....prang....pung.... selesai masak (dan sibuk melayan Permata Hati ngan anak-anak Ning....) Tugas gua masak sup tulang ngan rendang selesai.... tugas Ning masak kari ayam selesai... ok lepas selesai semua.... mandi dan pakai cantik2. Lepas Ning mandikan anak-anak dia... gua mandikan Permata Hati gua... macam2 gua pesan ngan dia... maklum la... kan pagi raya. Lepas gua mandi, bersiap ala kadar... bapa ngan Adik, baru sampai dari masjid dan kubur. Lepas tu Papa pun sampai.... lepas bersalam dan bermaaf-maafan.... gua pun menerima 'green packet' dari Papa..... tq Pa.... muahh...... Oh ya, masa kami bersalam2 bermaafan inilah, tetamu pun sampai. Maka bermulalah kehidupan sebagai Sinderela...... Oh ya, selesai masak semua lauk pauk, barulah rempah rendang yang gua beli tu 'mengeluarkan' dirinya sendiri..... sabar jak gua tu..


Lepas beberapa rombongan datang dan pergi... gua pun minta izin ngan parents gua, gua mau pulang sekejap.... bukan apa..... gua mau pulang sekejap.... sebab gua ada tugas yang lebih CUCI KAIN BAJU.... Gua bawa Permata Hati gua pulang jgk. Mula-mula dia ndak mau, tapi gua PAKSA, biasalah kan, gua kan 'Pemerintah Kuku Besi'. Sampai di rumah gua, gua kasih makan anak gua dua ekor tu (baca : kucing gua la). Lepas tu bermulalah sesi mencuci kain baju. Gua minta anak gua buka baju dan mandi. Gua pun salin baju. Biasalah. Mau cuci kain baju baru kan. Mana la mau kasih masuk mesin cuci, gua cuci manual la (baca : guna tangan la tu). Lps cuci semua kain baju. Errr... kain basahan (baca : kain baju yang dipakai di rumah sahaja) seperti biasa masuk mesin la bah kan. Apa guna ada mesin cuci kalau ndak di pakai kan..hehehehe.... Lepas cuci, apalagi, jemur la bah kan. Selesai jadi Sinderela di rumah sendiri, gua terus panggil anak gua masuk bilik. Tutup langsir, pasang ekon. Lps tu apalagi, gua suruh anak gua tidur dulu... bukan dia jak tidur, gua pun tumpang sekaki jugak....hahahhahaa.... sekali gua terbangun, mau dekat jam 6 petang sudah. Bila gua pusing sebelah gua, alamak.. rupanya Papa pun tidur jgk.... lepas kasih bangun anak gua, mandi, trus pegi balik rumah parents gua.


Sampai jak di sana, Noi sampai sudah dari kampung hubby dia... apalagi riuh rendah rumah parents gua... sabar jak parents gua tu..... selesai makan .... pot..pet...pot..pet... ngan Noi, gua pun pulang... giliran Noi ngan Didik pulak tidur di rumah parents gua....


Hari kedua - 2 Syawal


Muahahahahahhaa...... hari kedua ini gua beraya di ONE BORNEO...... jangan tanya gua buat apa..... gua jalan2.... balas dendam..... gua ngan Papa bawa anak Noi - Is ngan Akma - Permata Hati gua, ngan parents gua...... ambik ko..... beraya di shopping complex...... satu hari kami di sana... abis 1B gua round.......


Hari ketiga - 3 Syawal


Gua pulang kampung Papa...... errr ni malas gua mau cerita... BORING.......


Hari keempat - 4 Syawal


Gua balik KK.... yesssss.... balik KK oohhh balik KK.......


Ok la gua sambung cerita lagi lain kali..... ada keja sikit mau kasih settle....


Puan Saiman 'sign off'........

2 comments:

CathJ said...

wowww... chef cookk.... caya lah... ^_^

Puan Saiman said...

'chef cook' yang masak ntah apa-apa... ini pun kena memaksa diri sendiri jadi chef cook.... klu ikut ati sia, mau jak sia beli kfc, kasih makan tetamu bapa sia tu... tapi takut pulak sia kena sumpah jadi batu...hahahahahhaa... bah bila ko pulang KK ni, sia mau jumpa ko, WJ sama MK ni, bulih la kita pegi makan2.....hahahahhaa