Perhatian!!!

Semua cerita ini adalah hakmilik Puan Saiman dan tidak dibenarkan untuk diulang terbit oleh mana-mana pihak tanpa keizinan dari tuan empunya blog.

Friday, August 26, 2011

Hari ke-26 Puasa...yeyyyyyy.....




Oleh kerana hari ni hari akhir gua kerja sebab minggu depan gua sudah start bercuti....gua ingin mengambil kesempatan ini mengucapkan Selamat Hari Raya, Maaf Zahir dan Batin, sekiranya ada antara anda2 pembaca blog gua ni yang pernah terguris atau terkecil hati sepanjang gua tulis cerita2 dalam blog gua ni, percayalah gua tidak pernah berniat untuk menguris perasaan sesiapa pun. <--- yeii...bagus kalau ada urang baca kan...warghkakakakakaa...perasan...oh ok, baru minta maaf kan...STOP.




Lama betul gua indak kasih tunjuk apa yang gua masak di rumah kan. Oleh kerana sudah beberapa lama gua tidak tunjukkan maka hari ni gua tunjukkan la apa lauk pauk yang gua masak tadi pagi untuk makan sahur kami.....antaranya adalah.....





Ikut arah jam : di atas sekali adalah sotong manis/hitam+ ikan masak mangga, ikan bakar dan sayur kangkung tumis belacan dan udang kering. Oh indak berapa nampak kan...mari kita tinguk dekat sikit....

Sotong + ikan, rebus sama mangga, letak serai, halia sebesar ibu jari dan lada merah besar........menitik2 air liur geng.....lebih sedap kalau ada bambangan mentah......adehhhh....puasa2 bah gua aplod gambar....



Ikan bakar....bayangkan gua bakar ikan ni, jam 3.30 pagi dalam kuali ajaib...kali kedua buat ikan bakar...memang sedap..... nanti gua tunjukkan kuali yang gua guna tu ah....

Sayur kangkung masak belacan, tumis bersama udang kering yang ditumbuk kasar....wah!!!!!...


Selain daripada gua anak beranak makan sahur...kami ada peneman setia....setiap pagi menemankan kami makan...siap duduk depan gua lagi....nampak tu ada sesuatu di atas meja...ala yang ada mata 2 tu.... makin ditenung makin pula macam 'dia' senyum sama gua...bikin gua 'malu2' mau makan.....


Gua pun indak tau, 'dia' tu tinguk gua ka atau tinguk ikan bakar gua.....bukan jak si 'dia' yang tunguk gua...atas badan dia pun ada juga yang kecik....jadi ada 4 mata la yang memandang gua....malu ai....kamu ada....teda kan....nah...gua ada ni...gua perkenalkan inilah antara 'bestfren' anak gua...si kura2 ijau.....kalau teda ni, ada la orang tu indak dapat tidur....warghkakakakakaka.....


Inilah kuali yang gua guna untuk bakar ikan tu. Indak payah guna minyak, kasih panas jak atas gas....panas jak kuali ni, terus la letak ikan.... lepas tu bakar la ikan tu macam biasa. Kuali ni gua beli di Parkson. Tapi bukan la beli sebenarnya, tapi 'redeem' biasalah kan Parkson selalu ada buat 'stamps' bonuslink tu, dapat jak 1o stamps dapat sudah beli ni dengan harga 99 ringgit, kalau gua indak silap, harga sebenar mau 2 atau 3 ratus jugak. Mula2 gua indak juga berminat mau beli ni, tapi 2 minggu lepas, masa gua pegi Parkson 1B, ada sepasang suami isteri ni, sampai 4 dia ambil...jadi gua ni dengan ringan mulut, pegi la tanya, tu wife cakap begini...


'banyak bagus ini kuali, bulih bakar ikan ka, daging ka, ayam ka...tidak payah susah2 mau cari arang...lu try beli satu la...'


Memang betul, memang bagus.....gua sudah 'pok2' laki gua ni, gua kira mau beli lagi 1....untuk simpan bah...lagipun gua masih lagi ada stamps parkson tu....kalau ada kad bonuslink lagi bagus...cuma kumpul 10 stamps jak, kalau teda kena kumpul sampai 12 stamps.

Inilah ada belakang kuali tu....



Dan ini adalah keadaan kuali selepas gua bakar ikan....menurut arahan dalam kad semasa gua beli kuali ni, kuali mestilah dicuci bila kuali dalam berkeadaan sejuk. Jangan susah, nampak jak melekat betul kan, tapi senang jak mau cuci kuali ni. Dan jangan risau, keadaan ikan bila dibakar atas kali ni, nampak ikan yang gua bakar diatas tu....gua sengaja tidak bagi 2...gua bakar seekor2.....tapi dalam ikan tu...masak betul.....isi ikan tidak kering dan tidak mentah....SEDAP gua cakap lu.....hari tu gua belah tengah ikan tu, takut2 indak masak kan...rupanya, indak payah belah tengah pun masak juga, dan paling penting sedap!!!!!!!


Pesanan dibawa oleh Puan Saiman....warghkakakakakakka


Beginilah keadaan kuali selepas dicuci.......memang senang mau cuci, indak payah la mau cari sabut kelapa mau kikis tu bekas ikan bakar...

Akhir sekali, gua persembahkan bunga 'daun' untuk 'menyegarkan' mata anda..... <--- ayat kaver...tapi apa yang gua mau bagitau adalah...nampak dalam pasu tu, ala yang warna pink tu...itu namanya adalah colour crystal ball....dan pagi ni suratkhabar ni memaparkan bahawa penjualan kristal ni dilarang penjualannya kerana membahayakan kanak2. Anda boleh baca di sini. Memang bahaya, sebenarnya bukan jak gua ada benda ni di rumah tapi di ofis juga. Kalau gua cuti dan tiada di ofis selama seminggu, gerenti bunga2 gua tidak mati, sebab walaupun air dalam pasu kering tapi kristal ni masih 'basah' jadi akar bunga tu tidak la mati.


Ok, panjangkan gua cerita ni kali, ini bermakna gua tidak akan bersiaran selama 9 hari mulai esok <---- konon kan, padahal selalu juga tidak apdet blog bah.....


p/s : mau minta maaf lagi balik sebab menayangkan makanan di waktu2 belum buka puasa ni....


Puan Saiman 'signning off'....




2 comments:

SJB AKA SUE J-B. said...

Berabis bah anak kau makan hehe.

CathJ said...

aduii... yg nda puasa pun tergoda sampai gila bayang tingu tu makanan... sebut lagi sup mangga..bambangan... nah... siap laporan... kembang pipi ku..hihihi..

tapunnnnnnnnn.........

eh eh... aku pun baru membelog pasal pan grill aku.. hihihi... tapi aku beli di ikea lah..

lastly... selamat hari raya to you my fren... 9 hari?? adui rindu nya.. hihihi..

bila lah dapat pi beraya di rumah you ni.. (ah-hemmm... aik... nda malu ni hahahhahaha)