Perhatian!!!

Semua cerita ini adalah hakmilik Puan Saiman dan tidak dibenarkan untuk diulang terbit oleh mana-mana pihak tanpa keizinan dari tuan empunya blog.

Tuesday, March 9, 2010

Apa ko rasa......


Apa yang gua mau cakap ni adalah dari pemerhatian gua sendiri. Entahlah kalau urang lain ada nampak ataupun perasan.... Banyak bah sebenarnya kejadian berlaku di sekeliling kita kan, setiap hari , tanpa kita sedari...
Kalau kita sedang memandu. Kita nampak ada petugas yang menjalankan undang2 negara, drive sebelah kita. Kita pakai tali pinggang (safety belt) tapi kawan sebelah tu selamba rock jak.... TIDAK PAKAI TALI PINGGANG...APA kamurang rasa.....???
Kalau kita berhenti apabila lampu isyarat merah. Orang di kereta depan, selamba buka cermin buang tisu la, buang putung rokok la, buang kulit gula2 la... APA kamurang rasa....???
Kalau kita drive pagi2 kan, kita betul2 ikut peraturan, tiba2 ada kereta tu sedap2 jak masuk depan kita. Sudahlah putung jalan kita, lampu signal pun indak bagi, apalagi angkat tangan...APA kamurang rasa....???
Kalau lampu sudah bertukar hijau, dan giliran kita jalan, tiba2 muncul kereta dari depan (kereta tu langgar lampu merah)... Apa kamurang rasa...???
Kalau kita di bulatan (roundabout), bayangkan di bulatan tu ada 4 lorong (kira dari sebelah kanan la) Lorong kanan pertama untuk pusingan sebelah kanan. Lorong kedua dan ketiga jalan terus dan lorong terakhir ialah JALAN TERUS ATAU JALAN MASUK SEBELAH KIRI... kamurang di lorong terakhir tu. Tiba2 kereta yang berada di lorong ketiga (utk jalan terus) tiada signal terus masuk sebelah kiri... dan kebetulan kamrang mau JALAN TERUS...BANG!!!! berlanggar.... si kawan turun kereta marah2...padahal salah dia...APA kamurang rasa...??
Kalau kamu sedang memandu di hujung minggu... bawa anak bini jalan... tiba2 kereta di depan tu cuma berjalan 20 km sejak, dan orang di dalam kereta depan tu sedang berasmaradana... anak kamurang tanya apa yang urang di depan tu buat...APA kamurang rasa...???
Kalau kamu drive di jalan besar (highway) malam minggu, bawa anak bini makan angin. Tiba2 ada dua atau tiga kereta berlumba... putung2 kereta lain, dorang putung kereta kita pun, bergagar bah kereta kita, kena angin kelajuan durang tu, dan macam semua kita ni ada 8 nyawa...APA kamurang rasa...???
Kalau kita pegi mana2 la kan. Kita dapat satu parking yang cantik. Kita parking kereta la bah bagus2 kan. Kasih naik wiper la. Double check kereta la, takut lupa kunci. Bila kita mau balik kereta dalam kelam kabut. Kereta kita pula kena double parking. Orang yang block kita tu langsung indak kasih tinggal no telefon pun. Kita tidak kenal pun (kalau kita kenal, senang bah, kol jak dia kan). Kita berabis honk, pun indak datang2. Lepas setengah jam baru muncul. Sudahlah block kereta kita, tinguk kita pun macam mau bergaduh. Jangankan minta maaf, angkat tangan jauh sekali. Siap menjeling lagi tu...APA kamurang rasa...???
Kalau di kedai makan. Kamurang order la bah nasi campur. Sayur, kuah kari saja sama ayam masak kicap seketul... oh ya sup kusung satu.. Makan nasi campu kuah kari sama sayur saja dulu. Ayam makan nanti saja..makan penghabisan. Nasi habis, sayur habis, sup habis. Kini makan ayam. Atas ayam sudah habis kita makan, bila kasih terbalik ayam.... bersama ayam free lipas mati.... APA kamurang rasa....
Di kedai makan jugak... Minta nasi campur jugak. Ambil nasi, sayur, sama telur masin...sup kusung jangan tinggal. Makan nasi sama sayur... dalam sayur ada rambut @ bulu.. telur masin bau semacam..sup pun tawar...harga semua RM4.50 belum masuk minuman...APA kamurang rasa...???
Di kedai makan... Minta nasi campur.. ambil ikan, ambil sayur ambil ayam..sup kusung jugak.. minta air sirap.. semuanya RM6.50 semua sedap, TAPI nasi mentah.... makan nasi macam makan kerupuk...krupp..krapp..krupp...krappp... APA kamurang rasa..???
Di kedai makan... Minta nasi campur... ambil ayam, ambil sayur dan ambil ayam...sup kusung mana bulih tinggal kan... minum kopi o... semua sedap.. berbaloi bayar RM6.50, tapi sampai rumah, muntah2, sakit perut cirit birit...Jumpa doktor, doktor cakap keracunan makanan, bayar doktor RM45.00.....APA kamurang rasa...???
bersambung..........
Puan Saiman 'signning off'...

8 comments:

Uncle Greg said...

sia kasi kira satu kali la ah ... bikin panas hehehe

ni la masalah kita semua sekarangkan, kalu kita diam durang pijak kepala kalu kita komplen durang bilang kita cerewet ... payah-payah

Ratnariz said...

aku rasa bengang..mmg tatap bengang..tiap pagi mesti aku bengang time antar anak p skul..byk bah munyit driver time pagi tu..isssh

Puan Saiman said...

Ello Uncle Gren, tq sbb singgah....

betul tu uncle. Kita mau komplen nnt kena cakap mau mkn free la, indak mau byr la..macam2... btul uncle ckp tu.. bikin panas..hehehehe

Puan Saiman said...

Salam Ratna, apa kabar? Hrp sihat, err amcm rmh baru..hehehhee...

Ya bah, tiap pagi la bah kita ni tahan hati kan, petang lagi la... kalau ujan lagi teruk... kadang2 kan masa di roundabout tu la problem, kadang2 ada driver indak tau turn siapa jalan dulu kan...apa indak setiap minggu aku kena migraine...lol..

Anonymous said...

hampirrrr suma insiden tu daling penah sia lalui..mentang2 la kita ni women driver.. pas tu MEN punya mentaliti lg women driver kunu the worst driver..tp durg lagi la yg bikin panassssss!! pas tu ada yg sedap2 putung kita.. teda signal teda angkat tangan.. sedap2 laaa pulaa betelepon...@#$%^&* tul ooo ekekek.. marahhhhh pula sia kaaannn...

Puan Saiman said...

darlingg...betul tu... cam uncle greg ckp....bikin panas...Mimang bah bikin panas kan....hhehhehe

Lee said...

Hello Puan Saiman, very interesting about car drivers.
Canada accepts 250,000 new immigrants every year, and you can imagine the crazy drivers we get from wherever.

We drive on the left, a lot come from countries drive on the right, like Malaysia...and they just pass their Canadian driving test, beli kereta besar, as cars are cheap....and drive like where they come from

Berapa kali buat saya lintang pukang as they cut in and out, masuk no entry roads, masuk wrong lane...
But they learn very fast as our cops here don't take prisoners. And fines are heavy.

Puan Saiman, I bacha about your mentioned of perut sakit after makan those nasi champor, whatever.
Bila you senang, and in town, go to a Drugstore and ask for 'Ultracarbon Tablets' made by Merck.
Its not expensive.

Actually it is charcoal tablets.
And as you know charcoal takes away bad smells and poison....put small piece in fridge or car, it absorbs the smells.

Anyway, what you experienced was food poisoning.
The next time bila makan apa2 kena perut sakit, chabut to bathroom dua kali in 10 minutes, itu la dia!
Swallow dua tablets with ayer. If lari lagi bathroom, makan satu tablet lagi.

And Puan Saimam, I assure you, within stengah jam, you will be okay.
My wife and I never travel without a packet in her handbag. Very good for emergencies. As it works very fast.

And old days saya kerjah masuk hutan mana2, makan kedai ta'berseh, selalu kena perut sakit...terus saya swallow 2 or tiga tablets...no problemos.
Buy a box, Puan Saiman...anak2 pun boleh, makan stengah tablet
You keep well, best regards, Lee.

Puan Saiman said...

Elloo Uncle Lee,

terima kasih sebab singgah. Saya sungguh berbesar hati. Cerita pasal orang driving ni kan, macam2 perangai boleh kita nampak, setiap hari. Kadang2 boleh buat kita sakit jantung pun ada...sigh...

Tq, for the info pasal tablet tu. Memang berguna betul untuk saya yang 'kadang' travel sama anak and hubby. Saya jugak akan bagitau kawan2 saya pasal this tablet. Thank you again.