Perhatian!!!

Semua cerita ini adalah hakmilik Puan Saiman dan tidak dibenarkan untuk diulang terbit oleh mana-mana pihak tanpa keizinan dari tuan empunya blog.

Wednesday, August 19, 2009

Budi Bahasa Budaya Kita...

Lepas ambil Permata Hati dari sekolah tadi..... gua terus pulang rumah... mau antar Permata Hati..... dan seperti biasa, lebih kurang jam 11.55 pagi, gua akan sampai rumah. Bibik gua pulak jam 11.45 pagi, akan buka gate utk gua masuk.....
Bila gua sampai rumah, gua nampak 2 mamat dalam porch kereta gua..... dan gua nampak ada 1 mamat lagi di rumah jiran gua... depan gate gua pulak ada kereta Honda Biru Turquoise.....
Apasal pulak mamat ni parking depan rumah gua kan... so gua hon la..... mamat ke 3 tu masuk kereta lepas tu maju sikit supaya gua bulih masuk.... Bibik gua pulak masih dalam rumah.... gril pintu masih berkunci.
Bila gua sama Permata hati turun kereta, gua nampak bibik gua baru buka kunci gril.....
Mamat 1 : Assalamualaikum kak....
Gua : Waalaikumsalam... ada apa??
Mamat 1 : Kakak ada terima apa-apa ka kak....
Gua : Apa-apa tu apa??!!!
Mamat 1 : ...(dia pandang mamat 2, terus mamat ni cakap ngan kawan dia).... nah kan kakak ni teda terima .....
Dalam hati gua, kalau mamat ni kasih gua duit satu karung ok gak.....
Mamat 2 : Ndak apa kak.... nanti saya ambil dari kereta.....
Masa ni gua suruh bibik bawa Permata Hati gua masuk.... tutup gril... tapi bibik gua cuma kasih masuk Permata Hati dalam rumah dan kunci pintu gril... gua nampak bibik gua suruh Permata Hati simpan kunci... (Permata Hati tau kalau kena suruh simpan kunci, maknanya dia ndak bulih buka pintu walaupun mummy gua yang datang)....lepas tu bibik gua berdiri sebelah gua
Mamat 1 ngan Mamat 2 datang balik..... Mamat 3 tunggu di kereta.... Mamat 1 bawa kotak..... ada gambar diluar.... macam peralatan rumah.....

Gua : Apa tu dik...??

Mamat 1 : Inilah yang saya mau kasih tunjuk sama kakak ni... mari kita cerita dalam rumah kak....

Aikk... apasal pula mau cerita dalam rumah kan..... ndak ka dia nampak kerusi di porch tu....

Mamat 2 : Kita cerita dalam rumah la kak... senang sikit....

Gua : Ndak apa la dik... kakak ndak berminat... terima kasih jak la.....

Itu ertinya gua ndak mau la bah kan.... gua cakap gini ni supaya mamat-mamat tu sedar diri la....

Mamat 1 : Apasal pulak kakak ndak mau..... kakak belum lagi tau apa yang saya mau kasih terang ni....

Gua : Ndak apa la dik... teirma kasih....

Mamat 2 : Ala kak..... kita cerita jak la sekejap.....

Masa ni gua mau jadi Ultraman..... gua fire karang......

Gua : Ndak apa la dik.....

Mamat 1 : Ala kak.... kita masuk la dalam rumah, senang kita cerita...


Masa ni... mamat 1 ngan mamat 2 ni, macam mau berdiri dekat ngan gua sudah... ini ndak bulih jadi... gua mesti menjarakkan diri dari durang ni


Gua : Ndak apa la dik... boleh tolong keluar dari kawasan rumah kakak.....

Mamat 1 ngan Mamat 2 : Ala kak... apasal pulak kakak mau halau kami ni... Kakak ni teda budi bahasa langsung la....
Hah!!!! Terlanjur dia cakap begitu..... trus gua cakap...... 'terima kasih la faham bahasa' ...... bila durang keluar jak dari gate gua, gua terus tutup gate... sempat lagi gua dengar, mamat-mamat ni cakap gua tiada budi bahasa...... terpulang la sama durang kan.... kadang-kadang salesmen ni memang ndak faham bahasa... makin kita cakap ndak mau, makin pulak durang memaksa...
Gua peduli apa, ndak kawan sama durang pun ndak apa... gua lagi ramai kawan, dan kawan-kawan gua malah lebih baik dari durang kan.... ' you know who you are' ..... yang gua pelik tu...apasal pulak beriya-iya mamat-mamat ni mau masuk rumah gua kan...... lagipun gua bukan kenal durang tu sepa kan... lain la kalau durang tu gua kenal.. kalau gua kenal, bukan jak gua jemput masuk dalam rumah, kalau bulih masak-masak bah....
Bibik gua cakap, sebelum gua sampai... mamat-mamat ni.... mati-matian mau masuk dalam rumah.. cehh.... masa tu bibik gua ndak berani buka pintu gril... sebab gua sudah pesan... jangan bagi sepa-sepa masuk tumah gua atau 'boipren' gua teda..... walaupun dia kenal... kecualilah orang tu... adik beradik gua... dan ipar2 gua kan....
Orang sekarang ni macam-macam.... ntah betul atau tidak durang tu salesman.... silap2 penyangak..... mana kita tau kan.... lagipun pencuri sekarang bukan macam pencuri dulu2... Pencuri dulu2 setakat ambil RM ngan barangan berharga.... tapi PENCURI sekarang ni.... ngan nyawa-nyawa sekali durang ambil......
Biarlah durang cakap gua ni ndak berbudi bahasa..... yang penting gua ngan keluarga gua selamat..... jadi kepada lho-lho di luar sana.... berhati-hati ok.....
p/s : bila dia cakap gua ndak berbudi bahasa.... tersenyum gua... bukan apa.... dia cakap gua teda budi bahasa... yang durang mau masuk rumah gua tu apasal......
p/s/s: cara percakapan mamat-mamat ni.... bukan dari kalangan orang kita.... tapi dari Ma*a*a...... 'jauh juga durang datang sini, jadi salesman pulak tu' .... sigh.....
p/s/s/s : gua memang marah juga, sebab mamat-mamat ni seagama ngan gua, tapi durang ndak tau ka, kalau teda suami dalam rumah dan tanpa kebenaran suami , ndak bulih masuk dalam rumah orang yang bukan muhrim....sigh.....
p/s/s/s/s : gua bukan jugak mau menuduh kan, tapi cara mamat2 ni, membuatkan gua ndak sedap hati...... tapi ada satu perkara yang membuatkan gua bertindak begini.... gua suka tinguk 3R di tv3.... banyak perkara yang diajar dalam rancangan tu..... kalau ada masa tinguk la.....
p/s/s/s/s/s: adakah gua rasa bersalah??? Langsung tidak..... gua rasa lega dan gua rasa tindakan gua tu memang betul dan tepat...... kalau pun mamat-mamat tu memang ikhlas menjual peralatan tu.... gua TIDAK akan MINTA MAAF sebab gua rasa durang tu patut masuk kelas sivik dan kelas AGAMA balik..... dan kalau mamat-mamat berniat yang ndak bagus, gua harapkan jangan la ada urang yang terkena ngan durang ni.... sebab mamat-mamat ni 'good looking'.... kalau anak-anak remaja memang bulih 'cair' nampak durang ni..... lagipun mamat yang ke 3 tu, tunggu dalam kereta... apasal ah.....???? Musykil gua....
Ok la, malas gua mau fikir lagi.....

4 comments:

Mouren said...

Jah, kalu aku di tempat ko...abis mamat2 tu..buduh betul!!!

Puan Saiman said...

Moren - ya bah... sudah la bikin panas... bikin takut lagi tu....

Ika said...

Ngam tu kak..
jangan kasi durang masuk.. bahaya tu...

Puan Saiman said...

Ya bah dik... bikin takut ni... macam2 cara orang sekarang ni mau 'menipu' kan