Perhatian!!!

Semua cerita ini adalah hakmilik Puan Saiman dan tidak dibenarkan untuk diulang terbit oleh mana-mana pihak tanpa keizinan dari tuan empunya blog.

Monday, August 8, 2011

Hari ke- 8 Puasa

Hari ni sudah 8 hari berpuasa....gua anak beranak masih lagi dalam masa2 meng'adjust'kan masa. Tapi setakat ni masih 'alive n kicking' la. Penurunan kegebuan pun semakin rancak <--- apa indak rancak, kalau buat kerja rumah macam kuli batak....tolak indak cari kayu api sama angkat air jak....semua gua buat kecuali lipat kain sama strika baju jak.... setakat ni sejak gua teda maid ni sampailah ke hari ni gua sudah 'kehilangan' 5 kilo.....bangga....tidak jugak sebab maklumlah orang gebu ni kan, kurang atau tidak tu kegebuan di badan, macam tiada perubahan juga.....Jadi kepada pusat2 peng'kurus'an badan....ataupun tokei2 yang jual jamu di luar sana, sila la ambil gua jadi 'model' kalau gua sudah kurus macam pasa senda....ataupun macam wadina sapia..... jadi bulih la tipu urang ramai lagi.... <---- adakah drng ambil model yg mmg kurus2 jadi model, klu berani ambil bah adeeba nor jadi model, syani indak bulih sdh sebab dia buat pembedahan kasih 'kecil' perut, jadi indak adil mau ambil dia jadi model.....


Isshhhhh.... apa bah gua cerita ni...lain hal bah sebenarnya gua mau cerita ni....sori la melalut2 pula gua ni.....Gua mau cerita pasal beza puasa gua dulu2 ataupun masa gua budak2 dulu, berbanding puasa anak gua sekarang ni....


Puasa gua dulu2...sebarang permintaan tidak akan dilayan. Maksudnya...apa jak disediakan dan dihidangkan mesti di makan. Kalau indak mau makan, jangan makan. Tiada pilihan. Tiada lagi kena tanya mau makan apa utk buka puasa. Untuk sahur mau lauk apa...tapi dulu2 mana la pandai mau minta apa2 kan....apa jak kena masak, itu la bah paling sedap....baca : maklumla budak2 dulu inisen, dlm bahasa kasar...dulu2 buduh sikit....warghkakakakakakak...bukan ada estro...paling2 tv1 sama tv2, itu pun pukul 5 petang baru ada gambar...katun pun kurang masa tu...paling2 yg ada pun gaban, satria baja hitam dan iklan paling popular ding dang......hahahahahaha.....


Kalau masa bangun sahur tu, sekali jak mami atau bapa gua bersuara, kelam kabut bangun, kalau indak bangun kena cubit...silap2 kena siram air.....jadi sebelum kena siram air, bangun terus.... kalau masa makan, indak berani mau makan sambil tutup mata, kalau mami atau bapa gua nampak, silap2 kena suruh tidur balik....jadi siapa yang rugi indak makan...gua jugak kan.....hahahahahhaha....nostalgia ni....


Puasa stail anak gua... setiap hari ni laki gua tanya anak gua mau makan apa utk buka puasa. Lepas buka puasa terus kena bagi RM5 sebagai upah berpuasa. Bila gua cakap bagilah nanti utk duit hari raya, tu laki gua jawab 'biarlah, utk semangat supaya puasa 1 hari...'. Tapi yang gua musykil tu, kenapa gua indak dapat, gua pun puasa 1 hari juga. Siap masak lagi ??? ...'Ini tidak adil...tidak adilll <---- sila ikut intonasi Yuna menyanyi yer.....


Sebelum gua masak untuk sahur, siap gua tanya lagi ni, makan sahur nanti mau makan apa....minum apa....Kalau bangun sahur, laki gua siap cium anak gua tu, kasih basah muka dia gua saputangan....masa makan sahur, walaupun anak gua makan sambil tutup2 mata, abislah kena 'puji' segala kata2 manis, janji2 manis segala2nya manis la....pujuk anak supaya makan, walaupun sikit, supaya indak haus dan lapar...janji segala bintang dan bulan.....padahal gua tahan hati jak tu......


Yang gua paling indak tahan tu, bila papa dia ikutttt jak kemahuan dia....siap bagitau lagi tu minggu lepas...'this friday we eat outside...abang mau buka puasa di mana????'.... nampak tu...anak gua yang kena tanya...nasib baik la anak gua tu dapat baca fikiran gua...trus anak gua tanya gua...'mama mau buka puasa di mana'.... wah!!! gua ni pantang ni...pantang kena tanya.....gua pun dengan selamba sambil kaver2 kunun, trus jawab..'kita buka puasa dekat2 jak la...di *pekan lama* <--- sila translate ke bahasa kulit putih yer kawan2.... terus anak gua jawab...'ok, friday we eat there, saturday di Gayang ok...' nah!!!! nampak kamurang tu, permintaan anak gua......yang bikin gua indak tahan lagi tu...bulih2 tu laki jawab 'ok, no problem...'


Nampak perbezaan gua dulu2 berpuasa sama anak gua.....tapi itulah berubahan zaman kan. Kalau dulu2 mau minta beli mainan pun punyalah takut, tapi sekarang ni anak2 kita minta beli mainan, bukan main lagi...siap pilih sendiri. Sudah la pilih sendiri, tidak lagi durang tinguk berapa harga....terpaksa juga kasih beli kan. Bukan pasal telampau sayang anak. Tapi kalau tidak dapat kasih beli yang mahal, dari kedai 2 ringgit pun ok. Cuma beli tu memang kena kasih jugak la. Sebab dulu2 kita bukannya dapat minta beli. Sebab nangis guling2 pun gerenti indak dapat la. Kalau kena kasih beli pun, mungkin sebab ada lebih2 sikit tu duit bapa ataupun mungkin masa tu sendiri besday. Tapi dulu2 mana la bernafsu mau sambut besday kan. Masa tu besday sendiri pun indak tau. Tapi anak2 sekarang, lagi bulan mau besday, dalam masa 6 bulan tu la, hari2 kasih hint2 mau minta beli apa....adehhhhhh..


bersambung......




p/s : mode gua sekarang : sedang mendengar lagu2 raya yang lama2....syahdunya......




Puan Saiman 'signning off...'

5 comments:

AngeL BeaR said...

hehehehe...sabar jak la sis. ada kebaikan juga ndada maid nih..teda lama lagi bole beraya ala2 artis gitu...hehehehe~

Puan Saiman said...

warghkakakaka...ala2 artis ah dik...psstt dik, bulih pakai baju kebaya ala2 saloma ka tu ah....




warghkakakakakakaka <----perasan tul kakakmu ini...


take care n hugs sis...

QASEEH HATIKU QASEEH said...

iya bah kak..trus kurus kan teda maid...klu aku kan..dr size xl skrg buli pakai size m sda..klu dlu p kedai blaus..misti kna tunjuk area size xl..tp skrg bla sy p area size bsr2..salegurl nya siap kc tau lg..kak cni bsr2..sna size kecik2..hehehe..aku kc tau tu laki kan..laki blang bangga la kunu aku sda ...kompom lah bah kan..ada ka pompuan mau d blang gumuk...wukakakaka...

tp kan kak..aku wlpn ada maid part tym yg dtg ari 1-ari 5..tp dia ndak pandai iron baju...hampeh kan..tp buli lah asal dia buli mop2 berus2 gusuk2..kemas2 tiap ptg lps sungkai smpi jam 8 lebi..kira krg la bebanan..klu teda..lg la stress...heran kan urg2 yg tahan jak slama nie wit out maid..aku ndak thn bah..smpi blk2 demam & flu...

anak2 pompuan aku 8 yrs ol jgk..posa bkn main lg kta pujuk2 brabis..mau mkn apa..mau sahur apa..siap kc sedia nenen lg..masi bah menenen...klu kta dlu2..doi bah..kna masak apa jak itu la d mkn..

yg 2nd boy plk 5 yrs ol..bikin stress klu jmpa kadai mainan..klu jln tu kompom mintak beli mainan..ndak beli nangis2..urg tingk doi bah sian mak bapak dia teda duit..pdhl sakit hati jak indak..d rmh mainan anak mcm kadai mainan sda..klu buli jual blk..ada pekdah lg..siap dia kc remind lg..transfomer apa lg dia blm ada..kc beli yg kadai 2 rgt..igt kan buli stop..rupa2 tau jak..mana yg murah mn yg mahal...sakit jiwa raga klu jln sm yg boy tu...kdg2 tu sengaja aku ndak kc limpas yg ada display mainan tu..tau lg tu klu d 1B tu d mn ada jual mainan..klu dlu2 tym aku budak2..doi bah..mcm ndak berani mo mintak beli mainan...

CathJ said...

Nah jeles aku ging... 5 kilo??? uiii syukurrr... hihihihi

Nah begitu lah anak2 sekarang... heran kan kenapa kaum bapa2 ni begitu... okkkk saja.... kita ja yg mendidih2 di sanubari... hahahahha....

kena siram air ah.... bah jaga... mungkin buli diguna pakai balik tu utk kasih bgn anak gua p sekolah... ;-p ;-p

Puan Saiman said...

adikku Qaseeh,

ada kebaikkan juga teda maid ni kan, baju semua sdh longgar2...kain baju kurung kakak siap ada pin sudah ni...<--(trus feeling2 mo pakai kebaya ala2 saloma...warghkakakaka)...tapi sebaik2nya kalau ada maid pun best juga kan.... lebih2 lagi kalau tiba2 indak sihat tu bah...itu yg bikin tambah lagi bersemangat mau ambil maid ni. Betul adik bilang tu, kadang2 heran jgk ada urg indak la pernah ada maid kan, tapi nmpk relaks jak....

Klu part time maid adik indak pandai iron baju, maid kakak pula, masa posa ni dtg ari minggu jak, itupun jam 8 baru dtg. Kakak sudah siap jemur kain baju lepas sahur. Dia sampai jak, terus kasih bersih rumah, strika sama lipat baju. Itu jak...nanti jam 4 sudah dia balik...adehhhh...klu dia buat kerja tu 'slow' jak kan, jadi kakak juga kena tlg dia, kalau kakakmu ini balik dari pasar, nah... sendiri la cuci ikan sama ayam...klu mo minta tlg dia, alamat, indak abis la kerja yg lain tu.

Anak kakak skrg ni pula, kakak betul2 suruh puasa. Sampai nangis2 tu bilang indak tahan, bukan kakak indak suruh dia buka posa, tapi apa kes, jam 4 ptg baru nangis2...brapa jam lagi mau buka sudah kan.. siap janji la bah, mo bw tinguk wayang la, mo minta beli baju warna apa, mo makan apa, mcm2 lagi bah, ibarat urg ckp kan, cicak pun ketawa sampai jatuh lantai bah dari siling dengar janji2 terang bulan...warghkakakaka.. sib baik skrg ni kurang2 sdh beli mainan, sbb kalau dia mau beli, kakak suruh dia guna duit sendiri...bah mana dia mau.....abis la duit yg dia kumpul2 tu... kecuali ada yg dia mau beli tu, barulah dia beli....nanti klu umur anak adik masuk 8 thun tu, kurang2 sdh tu...sbb mana lagi dia mau beli, semua ada d rumh kan...hehehehhe. Ya bah dik, dl2 mana kita berani mau minta beli, dengar bapa batuk pun sdh bergagar kaki, baru tu mama menjeling sdh mau terkencing, cuba buat sama anak2 kita skrg, ada lagi kita kena tanya knp ksih besar mata, kan...hahahahhaha


take care n hugs sis...


----------------------------------

my dear fren CJ,

uiinnaaa ging...mau kasih turun 5 kg tu, macam pegi perang bah...tu badan sakit macam guling2 bekas bubut kerbau...jgn ko jeles ging, mcm ko bulih lagi tahan2 tinguk makanan, macam gua ni, apa pun gua simbat....hahahahahahhaa...apa indak turun ging, penat bah....

Begitu la bah laki2 kita kan, asal jak tu anak indak nangis....masa anak batuk pun di kasih beli eskrim....tapi nnt bila tu anak indak lagi drng dpt 'handle', last2 mesti kena ckp begini sama tu anak..'watch out....I'll tell mama what have you done..' nah!! last2 kita jgk kena suruh kasih settle tu kan...adehhh...pengalaman ging....hahahahahhaa

Ya bah, klu dulu2 kan, teda ampun bah..... skrg ni, kita lebih bertolak ansur sama anak kan...



take care n hugs my dear fren