Perhatian!!!

Semua cerita ini adalah hakmilik Puan Saiman dan tidak dibenarkan untuk diulang terbit oleh mana-mana pihak tanpa keizinan dari tuan empunya blog.

Friday, July 29, 2011

Berita terkini...

Salam Hari Jumaat.....pejam celik, pejam celik, sudah hari lima kan. Dengan rasminya, gua sudah sebulan tiada maid. Nasib baik la anak gua seorang jak, jadi ringan sikit la. Lagipun anak gua tu boleh sudah tolong2 gua rendam baju sekolah, rendam kasut. Dan paling penting kalau dia lepas mandi, bulih sudah dia usai2 sabun mandi sama berus gigi dia sendiri, kasih letak di beaks dia balik. Kalau dull...lps mandi...abis tu sabun mandi sama tu berus gigi ampai2 di lantai....sejak tiada maid ni...gua nampak bulih pulak dia berdikari.....hmmmm......

Kalau tiada aral melintang, minggu depan sudah mula berpuasa. Jadi bermakna, bulan puasa nanti, gua akan pulang awal, jam 2.30 petang gua pulang rumah sudah. Jadi bulih la gua kemas2 rumah dan masak....errrr.....masak.....Insyaallah...kalau rajin la....... tapi sejak tinggal bertiga ni, gua ngan laki gua rasa, lebih jimat lagi kalau tapau saja. Gua cuma masak nasi, beli ikan bakar ngan sup sayur. Bulan puasa ni nanti lagi la.... silap2 makan sahur cuma 2,3 sudu jak...... maklumlah baru2 puasa...tapi cuba lepas 10 hari berpuasa...lepas makan sahur, mau juga buat minuman pan as...sambil2 cecah biskut kering......warghkakakkakkaka.....orang puasa turun 3,4 kilo...gua....tatap menten....hahahhahahahahaha <---- atau gua jak begini ni.......adehhhhh.....

Semenjak ketiadaan maid dalam sebulan ni, jadual kehidupan gua lebih tersusun. Sakit2 badan juga sudah berkurangan. Dapat sudah gua kontrol tu mata tidur jam 11 malam, kalau baru2 maid gua berhenti, jam 9 sudah pengsan...warghkakakakaka....Laki sama anak gua bilang, rumah lebih bersih. Kain baju yang dicuci lebih bersih dan wangi. Dan yang paling ketara barang2 dapur gua......JIMAT....tiada lagi suara2 minta beli sabun cuci la...sabun pewangi la....telur la....dan paling tidak tahan...megi....makanan tin jgn ckp la, bila belanja di supermarket bukan main lagi gua bersemangat beli...bila mau makan....tau2 habis sudah....adehhhh......mmg jimat betul la sekarang ni....



Bisuk hari 6, gua sudah ada planning sama laki gua. Untuk menyambut puasa ni, gua malas mau pegi tamu. Jadi esok gua laki bini akan berbelanja di tamu la ni. Macam2 mau di beli. Lagipun semenjak sebulan tiada maid ni, baru sekali gua pegi tamu, kalau dulu....tiap2 minggu gua pegi....hairan betul gua. Sekarang ni bila gua beli barangan dapur, gua beli pun bukannya ban yak, tapi masih lagi tidak terhabis, kalau dulu, jangan cakap la, bayangkan 1 ekor ayam utk seminggu, sekarang ni gua beli ayam 1 ekor, mau dekat sebulan baru habis.....kadang2 masak 6 ketul pun tidak habis.....kalau dulu sekali masak setengah ekor....selesai.... masak ayam 2 kali seminggu.....itulah kadang2 tu laki gua cakap....macam seolah2 ada 5,6 orang dalam rumah makan.....adehhh <--- sambil geleng2 kepala.... Tengahari bisuk gua pegi kenduri.....malam tu pula Insyaallah mau bw anak gua tinguk wayang, sebab kegiatan malam sebulan berpuasa nanti akan terhenti seketika, sebab tu laki sama anak gua pegi sembanyang Tawarikh..... dan seperti biasa la seperti tahun2 lepas, lepas jak durang pulang sembahyang Tarawikh, singgah rumah ambil gua, terus pegi drive tru' di Teluk Likas......lagipun bulan puasa cuma sebulan dalam setahun, jadi kalau tidak pegi tinguk wayang dal am sebulan tu pun bukannya jadi apa2 pun kan 'wink'.... tapi kegiatan malam jak la....kalau hujung2 minggu tu, sementara tunggu masa berbuka tu....petang la bah tu kan...bulih jugak pegi tinguk2 wayang ka....errr......bulih 'window2 shopping' ka <---- hint2 ni utk laki.....warghkakakakakka...

Malam nanti, gua kira mau kasih keluar baju2 Melayu laki gua, maklumlah baju2 ni setahun sekali baru la keluar dari almari. Sebab mau pakai pegi sembayang Tarawikh...... ni kalau cuci ni, mau penuh jemuran gua esok pagi, oleh sebab 'part time maid' gua cakap yang dia mau datang esok pagi2 dan pulang petang sebab hari minggu dia mau buat kenduri, jadi gua pun kasih keluar dari almari dan terus cuci la ni..supaya bila kain semua kering sebelum petang esok, sempat la lagi dia strika.......<---- ketara la bah kemalasan mau strika baju kini semakin tebal dalam diri.....hahahhahahahaha Banyak2 la kerja di rumah tu kan, gua paliiing la indak suka mau lipat sama strika baju. Biar la kain menimbun mau dicuci...sanggup ni gua, tapi kalau bab2 strika sama lipat kain ni.....adehhhhh.....kurang sikit <----- bukan kurang sikit...tapi banyaaaakkkkkkkkk....... bulih2 gua tanya laki gua adakah mesin lipat baju sama strika kain.......<---- trus laki gua tinguk gua dgn pandang gua macam dalam hati dia ....'biar betul bini aku ni......ataupun dalam hati dia ' aduiiii pemalasnya bini aku yang cantik dan gebu ni.......' warghkakakakakkaa....opsssss.......

Seperti biasa oleh sebab hari ni hari 5, jadi kegembiraan gua adalah berganda, walaupun hujung minggu gua berlalu dengan cepat sekali. Buat ini, buat itu, sudah petang. Kadang2 kesian juga gua sama anak dan laki gua, terpaksa la durang tunggu gua sampai gua selesaikan kerja. lepas tu baru la dapat kami berjalan. Kadang2 tu laki lagi terpaksa tulung kasih pindah kain, takut kena hujan......<---- atau tu laki indak sabar mau jalan sudah......maklumlah orang cantik dan gebu sibuk mau pakai mekap.....warghkakkakakakaka.... Sudah 2 minggu laki gua indak lagi balik2 sebut mau ambil bibik......warghkakakakkaka....sebab mungkin dia tau sudah jawapan gua tu....

p/s : tq for sis Honey sebab tanya khabar gua melalui panggilan telefon walaupun kakakmu yang tidak sempat menyambut panggillan tersebut. Juga sms.....dan juga pesanan melalui FB...luv u sis....take care n hugs.......



p/s/s : sudah kamurang pegi tinguk Harry Potter, kalau kamurang belum tinguk, pegi la tinguk, pertama kali gua tinguk wayang, orang dalam panggung wayang bagi tepukan untuk film terakhir Harry Potter ni, Sekiranya kamurang bukan peminat cerita magik2 ni.....bah, tinguk la bah cerita lain......




Puan Saiman 'signning off'......

3 comments:

AngeL BeaR said...

bah...start shopping raya suda ni kan sis? =p

CathJ said...

ha? siap tepuk tangan lepas habis tingu harry potter?? hihihihi... boleh aku imagine oh... syok2 tepuk tgn, pada hal pelakun nya... berliur2 sudah tidur.. hahahha..

ada kurang badan kah time sendiri membersih rumah?? hihihi... aku sudah terkurang 2 kg geng..hahahahha... tapi nda juga kurus lah...

Bagus nya hubby mu rajin mengambil kain.. laki gua..uh huuu... jgn cakap lah... mcm di anggap nya aku ni full time maid ja.. cis... hihihihi...

QASEEH HATIKU QASEEH said...

hahaha..kak..
sama plk kta ah..
aku pn part lipat2 & iron2 aku mmg malas..lps tiada maid..2 sda aku pnya tmpt sidai baju2 blm iron..trpaksa tmbh tmpt kc sangkut ..klu ndak penuh jak dlm bakul kusut2..hehehe..

mmg jimat blnja dapur cince teda maid kan..

tp aku smpi skrg mo cari yg part tym dtg rmh tym ujung2 minggu bah..ndak jmpa lg..dpt c om sda tp iron & lipat baju ndak pandai..