Perhatian!!!

Semua cerita ini adalah hakmilik Puan Saiman dan tidak dibenarkan untuk diulang terbit oleh mana-mana pihak tanpa keizinan dari tuan empunya blog.

Monday, June 27, 2011

Bibikless

Hari ni hari satu, dan hari ni jugak hari terakhir gua ada bibik.



Sedih - memang la sedih. 4 tahun tinggal sebumbung kan, mustahil la tidak sedih. Tapi kesedihan tu 30% jak la....70% lagi lebih kepada kelegaan. Sebab bukan gua yang buka mulut mau berhentikan dia, tapi dia sendiri yang minta berhenti.



Gembira - ada jugak la, sebab safe la duit laki gua<--- peluang mau minta beli gelang semakin cerah....warghkakakakkaa...aikkk...apasal bulih tersebut gelang lagi balik ni ah.....



Bermula hujung minggu ni, ada la orang yang tolong bersihkan rumah. Macam gua bagitau dulu, bekas bibik gua jugak la yang tolong bersihkan rumah gua nanti. Tapi baju sekolah tetap jugak gua cuci...indakkan mau tunggu seminggu sekali cuci kan, kalau la cuci seminggu sekali, masuk minggu kedua, gerenti anak gua pegi sekolah berbaju baru. Bukan baru beli dari kedai, tapi paten baru...baju putih berbintik2 tahi lalat...warghkakakakaa...jadi untuk mengelakkan baju putih anak gua tu jadi paten baru, maka terpaksa la jugak gua cuci ni.


Sejak 2 minggu lepas, gua ajar anak gua rendam baju dalam baldi. Gua sediakan 2 baldi, 1 baldi air sabun untuk rendam vest sama seluar biru. 1 baldi lagi untuk air sabun + cecair pemutih baju, untuk baju putih sahaja. Jadi selama 2 minggu tu la anak gua menjalankan tugas mengikut arahan. Harap2 sampai hujung tahun la, kalau dia malas buat, akhir2nya...gua jugak la yang buat ni.


Petang ni, balik dari ofis, menyinggah la gua di rumah cikgu tuisyen anak gua tu, sebab mulai dari bisuk, anak gua akan gua ambil lepas waktu pejabat. Bukan macam sekarang, hantar jam 2, ambil jam 4. Bisuk, hantar jam 2, balik jam 5. Tuisyen dari hari 1-4, jadi maknanya setiap hari 5, gua kena bawa dia pegi ofis la ni. Tapi beriya2 dia minta, supaya setiap hari 5, dia kena hantar pegi rumah parents gua. Gua tinguk la dulu, mungkin berselang seli. Nasib baik la tempat keja gua ni, orang ramai bulih guna kemudahan yang disediakan. Tapi apa kes, anak gua indak juga mau guna kemudahan2 yang ada. Mauuuuu jugak dia duduk2 dekat sarang gua ni...adehhhhhh....


Tadi gua lunch sama laki gua. Entah kenapa hari ni terasa pulak gua mau lunch sama dia. Jadi gua cuba2 la nasib, kalau2 bulih pegi lunch. 99% mesti laki gua balas sms gua begini 'can't make it. I've appnmt with.......Nxt tme. Tq. Jadi gua pun indak la berharap sangat....tiba2 tu laki said ok...apa lagi gua kelam kabut pakai mekap......warghkakakakakaa.... bukan pakai mekap, tapi turun pegi bawah ofis. Kesian juga kalau tu laki menunggu, anak gua pun ada dalam kereta tu. Jadi lepas hantar anak gua pulang <--- sebab masih ada bibik kan, jadi gua ambil kesempatan la.....warghkakakaka.... Lepas makan, gua cakap la sama laki gua, nanti2 gua mau ajar lagi anak gua cuci piring....tau apa respon laki gua.....teda....jawab apa pun teda....gua tunggu2 jak, apa tu laki gua mau cakap kan..... tapi teda...barangkali berfikir kali laki gua tu....'abis la anak aku kena suruh2'..... bukan apa....gua sengaja mau ajar anak gua buat kerja yang ringan2 juga...mana tau sudah bujang nanti... bulih tulung2 bini cuci2 piring ka, masak nasi ka...bukan jak bini sayang tapi jadi kesayangan mentua juga nanti tu kan......jadi amacam, bukan ka gua ni akan jadi mentua yang baik jugak kan....warghkakakakkaa......


Kalau anak gua bulih2 sudah cuci2 piring dengan bersih dan dapat mengikut kualiti yang ditetapkan...gua akan ajar anak gua cuci baju sekolah pula. Kalau tu baju sekolah dicuci seputih2nya...jangan jak tu seluar biru sama tu vest tukar warna pegi putih sudah la kan..... kalau ok sdh, bulih la pulak cuci kasut sekolah sendiri. Gua harap2 anak gua ni pandai la buat ni sebelum akhir tahun ni. Kalau sudah ok..tahun depan naik darjah 3, bulih sudah gua ajar masak nasi. Masak lauk, sapu rumah...kasih hidang makanan.....wah!!!! kalau la betul2 jimat tenaga dan $$ gua.


Jangan kamurang...kalau budak2 kena buat macam sindirella atau kena layan macam 'salji putih' bila besar nanti jadi apa....kawin sama anak raja kan...trus 'happily ever after'...... nah!!!! jadi sekarang tau kenapa gua buat begitu...niat gua baik sebenarnya kan!!!!


Laki gua pula.....gua mau minta laki gua tulung gua lipat kain, siram bunga, kemas dapur, cuci periuk belanga, dll.


Amacam...apa pendapat kamurang, kalau gua buat begini....oh mesti kamurang tertanya2 apa la gua buat kan.... oh, gua sebenarnya jaga badan...badan yang gebu dan untuk menjaga agar tangan sentiasa halus, gua hanya akan bermain game di ipad 2 gua. Dan gua hanya akan berbaring2 bersuka ria di atas katil sehinggalah waktu makan dihidangkan, barulah gua akan ke dapur.


p/s : sila jangan peduli perasaan gua ini. Ini disebabkan gua kini tidak lagi berniat mau ambil maid dan tidak lagi mempunyai bibik secara sah mulai malam ini, sehinggalah diberitahu kelak, mana tau tiba2 ada balik kan. Gua syak, ini la yang ditakuti oleh laki gua ni. Kerana imaginasi laki gua adalah takut di dera oleh gua. Itu la sebabnya kenapa laki gua, beriya2 mau ambil maid. Tapi gua tetap indak mau ambil sudah. Kalau dpt yg ok, bagus jugak. Tapi kalau dapat yang tutttt....bulih bikin sakit jiwa owhh... Lagipun ada juga yang datang2 hujung minggu kasih bersih rumah.


p/s/s : sebelum tidur ni malam gua mau kasih keluar tu mesin penimbang..... tunggu dalam seminggu ni kalau ada2 perubahan, kalau tiada, gua syak mesin penimbang tu rosak dan perlu di beli baru....


p/s/s/s : oh ya, kalau tiada jugak perubahan, maka cerita di atas ada kaitan....


{{{{{{{{{{Warghkakakakakakkakakaa}}}}}}}}




Puan Saiman 'signning off'....

4 comments:

Shirley S Wong said...

bagus puan saiman....ngam idea tu...:) hahahahahahaha...

LeeYo said...

ekekke daling terus sia teringat time ko balik2 emergency duuulu psl maid ni.. smpi yg ke 10 ka ni baru ok hihihi...

Puan Saiman said...

my dearest sis Shirley,

nah...bagus kan idea kakakmu ini.... terima kasih atas sokongan....hahahahahaha


take care n hugs sis...


--------------------------------

dalingggggg......

warghkakakakaka....alalalala, ingat jgk ko ah daling....tp skrg ni daling, siok pula teda urg gaji ni, sbb wawan besar sdh bah daling, bulih sdh kena suruh rendam kain ni....hahahahhahaa

take care n hugs my dear fren....

CathJ said...

hahahha... aku tersengih baca part mau bawa hubby lunch ke apa.. saya selalu ajak dinner pula... selalu saya sms.. r u late?? let's dinner? nah.. jawapan dia 99% 'ada meeting' lah tu... sudah lali lah... hihihi...

and bab2 mencari maid ni.. sejak menjak my mom di sini, semua kerja2 rumah terurus.. semua teratur dgn baik tiada cacat celah.. dari dalam rumah sampai ke halaman rumah... bunga2 bermekaran... kena hias2 semua kebun... hari 6 dia sudah mau pulang... laki ku bingung mau mencari maid... takut lah tu di dera... kena minta tolong ini itu... hihihihi..

tapi aku masih nda sanggup eh... cukup lah pening2 layan karenah anak2... takut melayan karenah maid lagi..uh huuuu... hihihihi..

semoga kita cepat kurus ya dgn kerja2 ni... ;-p ;-p