Perhatian!!!

Semua cerita ini adalah hakmilik Puan Saiman dan tidak dibenarkan untuk diulang terbit oleh mana-mana pihak tanpa keizinan dari tuan empunya blog.

Thursday, April 7, 2011

Nujum Ayam Jantan


Oleh kerana kamurang memang rindu sama gua kan <-- bah, jangan kamurang indak mengaku ah....biasalah orang gebu...memang orang rindu jak tu....gua tau la....sebab gua sudah tilik2 sama nujum ayam jantan...nah, kalau kamurang mau tau apa tu nujum ayam jantan....abis jak kamurang baca ni, trus tau sdh kamurang tu......

Ok, sambung cerita kelmarin.... ini adalah almari tempat simpan pinggan2 gua. Gua letak di antara ruang tamu dan jalan ke dapur.... Mari kita tengok dekat.....kita start dari rak paling atas......

Inilah yang paling atas....mangkuk 3 serangkai tu adalah mangkuk tempat simpan kicap atau sos <---- sudah jugak gua guna ni.....apa guna simpan dalam almari kalau indak kena pakai kan......<---statement supaya laki gua kasih beli lagi almari baru...warghkakakakkaka..opssss...

Rak kedua....sebelah kiri tu adalah mangkuk 4 segi dan sebelah tu lagi pinggan....Pun sudah juga kena gunapakai.....termasuklah sudu dan garpu.....

Rak ke-3..... nampak kamurang cawan yang ada anak panah tu........mari kita tengok dari dekat lagi.....


Jangan kamurang cakap kamurang indak pernah minum susu Dumex....mummy gua kestau gua, dulu2 mmg ada kena bagi ni cawan seramik berserta dengan pinggan kecil ataupun ada urang panggil 'cuit' kalau beli susu dalam tin ni, tapi sedihnya gua cuma dapat 2 biji cawan dan sebiji 'cuit' sahaja. Daripada tiada kan.....


Ini pula antara pinggan dan mangkuk pemberian parents gua. Nampak mangkuk di tengah2 tu. Gambar di mangkuk tu adalah, sepasang kekasih yang berjalan berpimpinan tangan di taman.....tapi yang jadi kemusykilan gua ni, apasal gua indak terambil gambar dari dekat ah.....ishhhhh....nantilah gua ambil lagi, itupun kalau gua indak lupa...warghkakakakakkaa....... sila abaikan refleksi tukang ambil gambar tersebut...gua sememangnya gebu dan tidak berapa gemuk sebenarnya...macam anak gua bilang, gua 'sedang2' saja...warghkakkakakaa.....



Nah....inilah bah gua cakap, nujum si ayam jantan...ini juga pemberian parents gua...nampak ayam jantan ni....... kalau dalam peti ais gua tiada ayam, gua rebus jak mangkuk ni...dapat juga feeling2 makan sup ayam kan...warghkakakakakakaka....tapi gua belum cuba lagi, nantilah gua cuba kalau gua sudah kehabisan lauk dalam peti ais.......<---sila abai kenyataan gua.....

Ini pula kisah gua ngan anak gua.


Gua : Abang.....kalau main bola jangan main dalam rumah ah. Kalau abang marah2 jangan kasih pecah barang2 mama ah.....kalau abang rasa mau marah, pegi mandi, supaya badan abang sejuk sikit..... <--- gua nasihat sama anak gua konon ni....


Anak gua : Kalau abang kasih terpecah tu, macam mana la, Ma ??


Gua : Mama ambil parang, mama cincang2 tu jari bikin sup. Kalau kaki yang tendang, mama potong tu kaki, bikin sup tulang <--- gua buat2 muka serius la konon ni...... saja mau kasih takut sikit, supaya anak gua indak kasih pecah pinggan mangkuk gua.....


Lepas gua cakap begitu, anak gua diam jak....


Seminggu kemudian....adik gua kol gua....


Adik gua : Apa ko buat ??


Gua : Tengah masak, ko sihat ?


Adik gua : Sihat....ni bah ada aku mau tanya ko ni ??


Gua : Apa tu ?


Adik gua : Tadi aku hantar Izz pegi rumah ko, sebab aku ada hal, jadi aku hantar la dia awal sikit, supaya dia dapat pegi tuition sama Wawan....


Gua : Owhh...ok bah tu....


Adik gua : Bila aku ambil Izz pulang dari tuition, Izz mengadu sama aku, konon2 kalau pecah piring2 di rumah ko, ko mau cincang jari2 .......<---sambil adik gua ketawa2...


Gua : Astagafirullah'azim.....sepa kestau dia begitu...


Adik gua : Wawan yang bagitau dia, asal pecah jak tu barang2 abis la kaki sama tangan ko buat sup.....


Gua : Ya bah, aku saja2 kestau Wawan bah tu, supaya dia indak kacau, tapi aku indak sangka pula dia kestau begitu sama Izz....warghkakakakka,,


Adik gua : Ngam la gitu tu, supaya tu budak2 indak la dapat kacau...aku kestau sama Izz, nah, kalau Mak Long cincang2 tu jari, teda la sudah jari....trus Izz diam....hahahhahahahha...


Gua : Anak aku ni pun satu jugak, aku kasih takut2 dia, dia lagi pula kasih takut2 Izz.....hahahahahhaa



Nah...tinguk bah budak2 kan..kita kasih takut durang something, lepas tu durang lagi kasih takut orang lain.....


Sib baik adik gua, kalau orang lain yang anak gua kasih tau begitu...apa la urang sangka kan....



*pingsan*




Puan Saiman 'signning off'....





4 comments:

Wyne @ Mouren Mauve said...

Haha...mmg berkesan lah amaran ko ni Puan. *Like*

AngeL BeaR said...

hahahahaa....supaya kalau la lain urang terpicah tu piring...dia pun sama juga kena cincang...bukan si wawan saturang jak...hihhihihi....

QASEEH HATIKU QASEEH said...

bagus nah klu tau takut..selamat piring2 tu...hehehe..
anw bla sy tingk gbr2 tu kan..trus sy ter ingat byk nya tu piring/cuit/cawan/mangkuk gtu..yg sy kc packing d rmh lama nenek sy..masuk dlm baldi yg ada tutup..satu baldi besar lg..n satu kaban besar aka peti kayu..org dlu2 panggil itu kaban..adoina mana lah sda tu brg2 ah..syg nya sy ndak simpan..pdhl skrg sy suka tu piring gelas mcm tu..ada jua sda set2 yg sy beli..tp blm ada minat mo simpan cantik2 mcm tu..masi dlm mood pemalas..anw..ini gbr2 bkin sy semangat balik kg cari blk tu brg2 lama..heheheh

CathJ said...

hahahaha... barangkali bukan anak kau kasih takut2 tu... dia ingat betul2 lah tu, jadi dia pun serius kasih tau cousin nya...hihihi..

tapi bgs lah mcm tu..hihihihi... ada budak tidak paham2... hihihi...

and lawa2 oh ceramic kau.. :D