Perhatian!!!

Semua cerita ini adalah hakmilik Puan Saiman dan tidak dibenarkan untuk diulang terbit oleh mana-mana pihak tanpa keizinan dari tuan empunya blog.

Friday, April 8, 2011

Mangkuk, gula dan kutin.

Sementara mood tengah rajin mau apdet blog ni, jadi marilah kita manfaatkan perasaan itu ok......

Seperti yang gua janjikan kelmarin, inilah mangkuk yang ada gambar 'sepasang merpati sejoli sedang menari', barangkali la bah tu kan......

Ini gambar yang diambil secara dekat.....nah... kamurang tinguk drng ni sedang menari ka atau berjalan2...tapi kalau berjalan2 indakkan tu tangan bersilangkan....jadi gua rasa durang ni sedang menari la ni....cuba tengok baju durang pakai tu...macam dutch kan.....dalam banyak2 ni mangkuk, mangkuk inilah jadi kesayangan gua....bukan apa, jarang bah nampak mangkuk ada gambar 'orang' kan, kalau bunga2 tu biasa la kan.....

Ini pula cawan dari 'hadiah' dumex tu. Mummy gua cakap, dia indak pernah guna cawan ni...'sayang' dia bilang....begitu juga sama mangkuk di atas tu, pun mummy gua indak pernah pakai...itu yang nampak ini cawan sama mangkuk tu nampak baru.....<--- apa tidak nampak baru, kalau kena simpan dalam kaban.....hehehehehe......

Selain dari suka kumpul2 pinggan mangkuk seramik ni, gua juga suka mengumpul kutin-kutin ni...... asal jak gua nampak...gua beli.... itupun kalau ada lebih $$ la, kalau indak, telan air liur jak la...... gua suka beli kutin2 ni bukan apa sebenarnya....gua suka letak gula2 la, biskut2 la....maklumlah kan, sekarang ni biskut2 yg kita beli sekali buka, bagus kalau ada plastik sebiji2...ini sekeping2 durang susun dalam plastik biskut tu, jadi daripada masuk angin, bagus simpan dalam tin....selamat dari semut dan kena masuk angin kan.....tapi kalau masuk angin bulih letak minyak angin ka tu ah, supaya keluar tu angin....lps tu makan.....<----sila abaikan kenyataan yang berbaur kebiskutan ini....warghkakakakakkaaka.....

Ini lagi tin2..... tempat letak kacang, kuaci....macam2 ada.....


Tin ni pula, gua buat letak gula2.....banyak lagi gula2 ni....selalunya kalau gua bawa anak gua bermain2 di tempat permainan dalam kompleks membeli dan gua blah..... anak gua suka main gula2 tu...walaupun dia pegi bermain permainan yang dia suka, mesti dia ingat gua.....jadi setiap kali balik dari tempat tu, poket mesti penuh sama gula2.....



Ok...gula2 ni saja anak gua dapat dari tempat permainan di Suria hari Jumaat yang lepas.....hampir penuh tin ni......


Ini antara gula2 yang anak gua dapat.... dan kerana gula2 ini jugalah anak gua tercekik....



gua bersyukur kepada Allah kerana masih lagi memanjangkan umur anak gua. Dan memberikan gua peluang sekali lagi untuk mencurahkan kasih sayang gua sama anak gua. Selama ni, anak gua makan gula2 tidak pernah pula tertelan gula. Tapi entah kenapa, malam tu, tertelan pula dia gula2 di atas ni.....apalagi....gua terasa macam kaki gua indak pijak lantai bah..... sudah gua tepuk2 belakang indak juga tu gula2 mau keluar, nasib baik adik gua kebetulan ada di rumah gua. Maka adik gua tu la jadi hero malam tu. Nasib baik gula2 tu terkeluar dari tekak anak gua. Gua nampak anak gua sudahlah indak dapat bernafas, naik hitam sudah bibir.....nangis2 gua bila nampak anak gua <---- ini la konon mau cincang2 jari......warghkakakkakakaka...opssss...ok serius balik la....


Lepas terkeluar jak gula2 tu, terus gua peluk anak gua....bukan main2 peluk lagi...peluk kuat2...macam rasa2 gua indak mau kasih lepas anak gua bah...<--- ni karang indak lemas sebab tertelan gula2 tapi lemas pasal kena peluk pulak...jadi daripada jadi lain kes, gua pun lepaskan anak gua...tapi..walau lepas, tangan pegang juga ni......


Dan malam tu....gua paksa anak gua tidur sama gua...laki gua pulak tidur di katil anak gua...... kena jeling pun jeling la.....ini nama dia mengubat kekejutan si mama nampak anak tertelan gula2.....'sigh'... 1 malam gua tidur sambil peluk anak gua....kalau gua terbangun terus gua cium...terbangun lagi...cium balik.....lepas tu peluk lagi kuat2....


Pagi tu.......gua dengar komplen....


'Papa tau ka semalam, susah betul abang mau tidur. Sekejap2 mama cium...sekejap2 mama cium. Tidur pun peluk abang kuat2....Susah betul abang mau pusing badan.....ni malam papa tidur la sama mama balik....'


Terus laki gua pusing senyum2 tengok gua.....


Apa senyum2......!!!!! <---- ohhh... itu jawapan dalam hati jak tu....warghkakakakakakaka


p/s : kepada kawan2 yang meninggalkan komen, gua tidak dapat membalas komen kawan2...entah apasal tu.... gua indak dapat komen....terima kasih atas komen kawan2.....


take care n hugs my dearest friend.....




Puan Saiman 'signning off'.....






4 comments:

AngeL BeaR said...

alahai..kena komplen...hhehehehehe...rimas ba tu....hehehehehe....tapi nasib ndada apa2 juga kan....mangkali isap2 itu gula2 tiba2 'tergelincir' masuk anak tekak...haih...syukur semua selamat...

CathJ said...

eeeeeeee.... bahaya betullll... itu lah sebab kalau anak gua mau makan apa2... gula kah atau anggur terutama nya... saya marah betul dia kalau dia simpan2 di mulut.... saya paling takut ni kalau bab2 tercekik...

SYUKURRRRRR terkeluar oh geng... saya yg sesak nafas dengar oh... aduiii...

(mcm saya mau p buang semua makanan2 yg bulat2 di dapur sekarang... saya pula fobia..)

Puan Saiman said...

adikku Angelbear,

hahahahahhaa.....

ya bah, syukur jugak kan, btul tu dik, tergelincit bah tu, sib baik dpt jgk terkeluar tu gula2...adehh...tarbang owh semangat kakak.....mau kasih pulang2 semangat balik ni tau ;-D

take care n hugs sis....

----------------------------------


CJ my dearest fren,

betul tu my fren, brabis ni kita marah2 kan, indak bah durang peduli, siap menjawab lagi tu, bilang sudah besar ka, kita telampau risau la...Nah...sekali kena, sepa susah, kita ni la kan....

Gua pun bersyukur betul bah tu gula2 terkeluar...ishhhh...betul2 gua trauma sudah bah...

Sekarang ni jangan kan gula2, kalau dia mau makan anggur pun, gua risau betul sudah....last2, bibik gua belah 2 jak tu anggur kasih dia makan...hahahhahahaha


take care n hugs my fren...

SJB AKA SUE J-B. said...

Nasib juga dia tidak apa apa kah. Takut pulak saya coz si AB buka betul mahu mana gula gula. Tapi saya selalu kasih dia yang kecil kecil (sisah sisah gitu).