Perhatian!!!

Semua cerita ini adalah hakmilik Puan Saiman dan tidak dibenarkan untuk diulang terbit oleh mana-mana pihak tanpa keizinan dari tuan empunya blog.

Thursday, April 28, 2011

Dulu dan Sekarang....

Ok...hari ni gua mau cerita pasal gua sendiri. Jadi mungkin ini mungkin ada persamaan sama kamurang la. Tapi kalau teda...nah, mungkin gua saja la tu......


Kalau dulu...<---sebelum kawin....indak kisah la, masih sekolah ataupun sudah kerja...janji belum kawin...


Pantang ada cuti.... bangun kalau indak pukul 9 indak la peduli. Walaupun tu mummy gua marah2..bising2...tapi indak juga terbangun2...kadang2 sampai mau kering sudah tu kain kena jemur, pun belum tau bangun.......kenapa tu ah....macam tu mata indak mau bangun bah kan.....


Tapi sekarang <--- terutama lepas kawin dan TERUTAMA sudah ada anak....


Cuti ka...indak cuti ka.....tu mata sudah bangun awal...kadang2 tu matahari masih lagi tidur, bulan pun belum lagi mau punch kad pulang, tapi tu mata bulat2 sudah bangun. Kasih tutup kuat2 ka...kalau brani kasih stepler ka....belum tau lagi tidur tu balik.....heran tul....

Kalau dulu......


Nampak apa jak iklan di tv...semua la mau dibeli. Berangan2 la konon mau beli coklat Ding Dang la...tora la.... beli eskrim kon la....kunun2 kalau sudah kerja, mau beli banyak2, dan berangan2 mau makan sampai muntah la kunun.....sebab kalau mama kita kasih beli, 1 indak cukup.....gondoot betul....

Tapi sekarang....


Anak mau minta makan eskrim pun mau fikir 20 juta kali. Takut anak batuk la....selesema la. Kalau pegi supermarket, indak juga beli eskrim...bukan jak indak terasa mau makan, tapi kalau limpas di tempat eskrim pun, kadang2 jeling pun tidak bah. Jangan kan eskrim, limpas di tempat keropok pun buat derkk ja tu....kalau tu anak pegang pun, trus gua cakap..'isshhh indak bagus tu...' hahahahhaha....


Kalau dulu......


Kalau jemur kain pagi....belum lagi pukul 3, sibuk sudah mama kita suruh angkat kain.....takut hujan kunun, padahal tu matahari punya la panas, kalau kita angkat kain, masuk rumah, tu rambut kita kalah2 bah kena stim di salon...sambil2 tu 'cakap2' juga dalam hati, mau lawan cakap mama indak pula kita berani kan, takut berdosa.....lagipun kita dulu2 mana la bah berani mau lawan cakap bapa mama ni.


Sekarang....


Kalau gua jemur kain <-- terutama kalau bibik cuti...pukul 7 pagi, jemur kain, pukul 7.10 rasa2 mau angkat kain sudah......lebih2 lagi kalau jemur selimut ka, balik2 la kita kasih terbalik kan, supaya cepat kering kunun.


Kalau dulu....


Masa kecil2, bila bapa baru gaji, bawa kita makan di kedai. Macam2 la di fikiran kita, mau minum ini la, minum itu la.... sampai di kedai...kena bawa minum kopi di 'cuit' cawan sama makan roti kawin pun, kenyang sudah. Kalau mau pegi 'tapau' soto ka atau sup tulang, gua ingat lagi mummy atau bapa gua bawa tin milo, bikin simpan tu sup. Makan di rumah ramai2, walau cuma dapat sikit satu urang, tapi itu la makanan paling sedap.


Sekarang....


Kadang2 sudah duduk2 di kedai makan pun indak tau mau minta apa. Last2 minta megi guring...'sigh'...


Kalau dulu....


Bilang mama kita, kalau lambaaat tidur, bah nanti bisuk laambaat la bangun tu. Memang betul...macam tu mata bayar masa pula kan. Kalau sudah pagi, biarpun tu dapur macam2 bunyi <--- pandai tul mama kita balik2 kasih jatuh baldi la, periuk la, macam2 bunyi la bah...kita tutup jak tu telinga pakai bantal kan....sebab bila kita bangun, sekejap jak tu mama marah, nanti dia diam la tu, bila nampak kita sakit kepala <--- apa indak sakit kepala kalau lebih tidur kan.....paling2 tu mama cakap, 'nah itu la kalau bangun lambat ' trus tu mama suruh la kita mandi, makan nasi, makan ubat, trus kena suruh tidur balik lagi tu....begitu la bah mama kan, sepa bah mama indak sayang anak kan.....


Tapi sekarang....<--- lebih2 lagi kalau sudah ada anak!!!!!


Biarpun tu kilat sambung menyambung berperang di langit....hujan kuat macam mau tembus tu atap sama siling rumah...masih juga kita indak terbangun...tapi cuba kalau anak batuk...terus otomatik tu kita terbangun....padahal tu anak batuk tersedak air liur jak tu...adeiiii..... apa pun mimpi datang...tengah menari sama sarukan ka, tengah naik motor berkuasa tinggi sama bred pit ka, kena kejar oleh pontianak ka....tapi sekali jak tu anak panggil, bukan lagi kita buka mata, otomatik terus terduduk bah....macam tu telinga sensitif betul suara anak....


Kalau dulu....


masa kita sakit, tu mama kita suruh kita minum banyak2 air, tu kepala kena letak daun bunga raya la, kena kasih pakai baju tebal2 la, supaya tu badan cepat berpeluh....tapi memang betul, petang demam, malam berselimut tebal, pakai lagi baju tebal sama stokin..terus berpeluh2..bisuk pagi sudah main2 di bawah rumah....


Kalau sekarang....


Bila anak demam...doktor cakap, jangan kasih pakai baju tebal, nanti tu panas badan masuk balik, nanti tu anak kena sawan. Anak kita jaga betul2. Tidak lagi guna tu daun bunga raya...beli jak kul fever...bagi anak kita makan ubat, supaya panas badan cepat turun....tapi tu demam anak 1 minggu baru baik...mau 2 botol ubat juga makan, baru baik....itupun kalau betul2 baik, Kadang2 indak sudah panas badan, tapi tu batuk sama ingus indak jugak baik2.


Kalau dulu....


Balik jak dari sekolah, tidak la peduli siapa punya rambutan atau jambu, kita pegi panjat pokok...dapat jak, terus makan. Munyit pun kalah bah.... kalau dapat petik jambu, lap2 jak di baju terus makan. Indak juga sakit perut.


Sekarang...


Apasal makan megi, perut gua sakit semacam. Padahal dulu, makan mentah2 pun teda hal.....


p/s : jangan kamurang indak ingat tu iklan Ding Dang...jangan kamurang main2 gua pernah ada tu spider macam jelly tu, kasih umban di dinding, trus pandai melekat di dinding trus pandai lagi turun tu...masa tu gua kagum betul..... sampai gua kestau bapa gua, pandai betul tu urang yang buat mainan ni...padahal kalau masa tu uncle gua Isaac Newton masih hidup, silap2 dia ketuk kepala gua.......tapi itu la urang bilang kan, perubahan zaman....


p/s/s : kepada sahabatku CJ, semoga lepas baca cerita gua ni, dapat mengubat kerinduan zaman kita budak2 dulu2. Dan kepada peminat2 gua... cerita ini dapat mengimbau masa kita budak2 kan. Walaupun tu tv tidak 'main' 24 jam macam sekarang....tapi kita dapat main guli, main getah, main timbak2 pakai bambu, main rounders.....ok..ini permainan gua cerita bisuk pula.....


p/s/s/s : kepada usop selam, atau amat idam atau uncle debit tio...sila ambil gua kalau mau buat pilem... kalau ada babak 'ingat semula' sila jemput gua.... penerimaan tawaran bukan berdasarkan 'pertama datang, dia dapat'...tapi tawaran $$ yang tertinggi akan dipertimbangkan. Sekian, harap maklum!!!




Puan Saiman 'signning off'....

3 comments:

AngeL BeaR said...

bikin sa teringat time budak2 dulu ni tau...bila time ada KFC suda..fuhyo...asal pi KK (dulu stay sana kg kan)...mcm pi KL..excited gila ni tengok bandar besar...pas tu mesti tarik my aunty pi KFC, makan ice cream..mcm2 la...sekarang...bila pusing2 cari makan...buli lagi tembirang ni cakap "KFC lagi..." ice cream?? kadang2 sampai karas...yg baling tu anjing belakang rumah sa pun pandai binjul...kalau ndada urang start mo makan, teda la tu kana makan....

time di kg, kadang2 main kaki ayam sana tanah (mana buli lumpat tali gata main 'minaponi' kalau pakai selipar!)....mana ada lumpur sana la berkubang....kerbau pun kalah...balik mesti lebam, patah kaki jatuh dari pokok, terseliuh...tu buah rambutan pun main gigit jak tu kulit mcm munyit...kena hujan lagi...tapi jarang sakit....

sihat juga ni badan...hahahahaha...haish...rasanya time budak2 dulu simple, ndak mcm sekarang sa rasa....rindu pula tau.... =)

Puan Saiman said...

my dear sis,

betul tu sis... dl2 klu pg kk kan, nampak kfc sana bandaran berjaya tu, trus kita feeling2 cam di kl kan, padahal blum pun pernah pg kl tu...hahahahhahaha.....

part eskrim sama kfc tu....hahahahhaammg betul..kdg2 bukan jak klu umban sama anjing trus binjul, silap2 kasih makan drng pun drng giling2 kepala bah indak mau...hahahhahaha

nah...klu psl berkubang tu...part paling siok....mana tempat tu karabau berendam...lari jak karabau...sana la 'port' paling sedap, keluar jak dari tu tmpt...kalah2 bah anak jin...apa tidak, dari ujung rambut sampai ujung kaki...LUMPUR bah....hahahahahhaa....lintah jgn cakap la....drng pun bertapuk bah nampak kita...silap2....tu lintah abis bah naik pg darat....hahahahhaa...

Rindu betul sama kehidupan kita yg dulu2 kan...makan simple....hidup simple.... part paling best...naik keretapi....warghkakakkakaka

take care n hugs sis...

LeeYo said...

sia paling teringat mainan sojar (askar) sia dulu2 daling yg warna ijau tu ehehe.. yg kici2 tu.. jd kumpul byk2 kan.. trus pakai getah men lastik sm adik sia ehehe.. adehhh rinduuu dgn zaman dulu2...