Perhatian!!!

Semua cerita ini adalah hakmilik Puan Saiman dan tidak dibenarkan untuk diulang terbit oleh mana-mana pihak tanpa keizinan dari tuan empunya blog.

Monday, October 11, 2010

Misteri



Cerita ini diceritakan kepada gua oleh seseorang...

Dia menceritakan tentang kelakuan 'maid'nya yang agak berlainan dan meragukan sejak2 akhir ini.
Gua : Mungkin perasaan ko jak tu geng..
Sahabat gua : Entah la...tapi semacam jak perasaan aku sama dia. Dulu, aku indak perasan sebab memikirkan aku ni selalu sakit2. Sekarang ni lepas berubat secara moden dan tradisional, syukur juga aku sihat sudah. Bukan juga ko indak tau aku dulu2 kan, seminggu sekali pegi klinik minta jarum atau makan ubat, macam ko cakap sama aku dulu, kaya sudah doktor tu oleh aku...(katanya bergurau sambil ketawa kecil)..
Gua pun ikut ketawa....
Sahabat gua : Bukan saja aku perasan, bapa sama mama aku pun perasan juga. Ko tau ka, sekarang kalau dia di rumah kan, macam dia pula tuan rumah, aku pula macam urang gaji. Kalau aku mau tegur dia kan, indak terbuka tu mulut aku mau tegur. Macam indak sampai hati aku mau marah dia. Takut sama dia pun ada jugak. Kalau di rumah tu, suka2 hati dia buat. Kalau aku atur barang2 di rumah aku, pandai2 dia tukar tu. Walaupun aku mau marah, tapi depan dia, macam 'mati kutu' aku...
Gua : Ishhhh... ko ni, biar betul....(seram sejuk badan gua bila dengar)..
Sahabat gua : Kadang2 kalau ada saudara aku atau saudara husband aku datang, macam dia indak suka tu.... lepas tu dia yang lebih2 sindir2 saudara2 aku. Tu yang sekrg ni, saudara aku sama saudara laki aku indak lagi datang rumah kami... ko tau baru2 ni, ada saudara aku kasih tau aku, yang urang gaji aku ni cakap yang dia kunu bagi kami rezeki dalam rumah kami. Kalau dia tiada, susah kunu anak2 aku, teda urang jaga. Berani lagi dia cakap sama ipar aku, dia cakap kalau dia mau cari husband, dia mau cari husband macam husband aku. Adakah cakap begitu, Ko tau la bah ipar2 kita ni, mmg durang pun susah hati la bah, kalau kena cakap begitu kan. Sampaikan durang cakap sama aku begini 'berani betul urang gaji ko tu sama ko kan, indak jugak ko marah, ko ketawa2 jak, indak salah2, macam bermadu pulak kamu ni'....nah apa la ko rasa kalau saudara2 ko cakap begitu. Tapi dulu2 kan, aku indak terfikir bah begini ni. Macam aku lebih pecaya lagi cakap urang gaji aku dari cakap saudara2 aku. Lepas tu garang lagi dia sama anak2 aku tu. Kadang2 sampai menangis tu anak2 aku oleh dia...kalah mama tiri bah..garang betul. Sudah la berkira sama aku.... cubalah ko fikir, macam ko juga, aku pun kasih beli semua barang2 dia, sampai getah rambut dia pun aku kasih beli, tapi kerja rumah berkira betul dia sama aku. Ko tau la bah, anak2 aku kan sekolah, lepas tu indak lagi pulang tengahari tu..dari sekolah terus pegi sekolah agama lagi.... kalau aku suruh dia kemas bilik dia sendiri, marung <---(masam).... betul muka dia, lepas tu berhari2 la dia indak tegur aku tu...cuba la ko fikir...
Gua : Isshhh...macam maid aku pula, tapi dari dulu ka lagi dia begini ni....
Sabahat gua : Dulu dia indak begini, tapi sejak kebelakangan ni la. Dulu aku indak perasan, sebab dulu aku asyik fikir sakit aku ni.... Syukur jugak, sejak aku sihat ni, barulah terbuka 'mata' aku... masa aku sakit dulu ada jugak saudara2 aku kasih tau, tapi aku macam kena 'tutup mata' bah..macam aku indak percaya apa yang saudara2 aku cakap, apa jak dia cakap kan, aku macam 'malas' mau marah....kalau aku ada mau tegur dia kan, macam tergagap2 aku..lepas tu, bila aku berdepan sama dia kan, apa yang aku mau cakap, terus aku lupa.....sama ko tau, dia kasih tau sama ipar aku, macam hairan kunu dia aku sudah sihat. Ipar aku cakap lagi, hairan dia macam mana aku bulih sihat, sedangkan selama ni aku sakit jak, lama betul sudah dia indak nampak aku sakit...seolah2 dia susah hati sebab aku sekrg ni indak lagi sakit....nah....cuba ko fikir ada ka kalau urang yang bagus hati sanggup nampak kita sakit, lebih2 lagi yang tinggal 1 rumah sama kita.
Gua : Ishhh... ko ni, kambang bulu2 aku dingar ko cerita begini ni...
Sabahat gua : Betul ni.... itulah, aku kira mau kasih berhenti dia kerja ni..biarlah aku penat, asal jak kami anak beranak indak apa2.
Gua : Bah, bagus jugak kalau ko kasih berhenti dia...aku pun setuju jugak..aku pun kira mau kasih berhenti maid aku juga...
Sahabat gua : Kenapa ???
Gua : Anak aku besar sudah bah. Lagipun macam rugi juga aku kasih gaji mahal2, tapi macam maid ko juga, berkira betul kalau mau buat kerja.... lagipun..... kalau kita dua sudah teda maid...tunggu 6 bulan, bulih sudah aku pakai kebaya ketat macam ko......
Dan petang itu, kami berdua berketawaan dengan kuat sambil makan2 ubi kayu diiringi dengan kopi o di rumahnya... dengan ditemani oleh anak2nya.....




p/s : dulu2 gua selalu terbaca di akhbar dan majalah2 mengenai kerenah membantu rumah yang menggunakan 'guna2' untuk majikan mereka. Tapi bila gua nampak sendiri 'kelakuan' sahabat gua ini dengan pembantu rumahnya, gua pun hairan sebenarnya. Sebagai sahabat yang rapat, gua pernah menyatakan kehairanan gua pada sahabat gua ini dulu, tapi sahabat gua ini tidak pernah mengendahkan gua..... tapi syukurlah sejak kebelakangan ini sahabat ini sudah mula 'nampak' segalanya.

p/s/s : gambar2 diambil dari rumah pakcik gugel...Terima kasih pakcik gugel.....

p/s/s/s : betul la orang2 tua cakap, rambut sama hitam tapi hati lain2 kan. Hairan kan, kenapa sesetengah orang sanggup buat orang lain dengan 'black magic' atau sihir. Tidakkah mereka2 ini takut dengan pembalasan Tuhan kelak. Lupakah mereka dengan HUKUM KARMA.....hmmmm entahlah...

seseorang yang gua kenali pernah cakap ngan gua....' ko jangan terlalu percaya sama 'maid' ko, sebab ko indak pernah kenal dia, dan siapa dia sebelum ko jumpa. Ko indak tau dia pernah berdiri di mana....samaada dia berdiri di hujung dunia, di atas dunia atau di tepi dunia....ko faham maksud sia..'

ya kakak.....sekarang gua benar2 faham...terima kasih...DAN gua juga mendoakan agar keluarga sahabat gua itu dilindungi olehNya dan semunya akan selamat.....Amin...

Puan Saiman 'signning off'....

7 comments:

Wyne Ren @ Mauve Ocean Blue said...

Jadi Puan...maid tu sudah kena kasi 'resign' lah...? *menyibuk aku ni tau* ..hehe...

AngeL BeaR said...

hrm....maid tu bujang ka? kalau bujang mungkin...SEDANG BERCINTA tu...sebab maid di ruma siaurang pun mcm ni....

anyway...sorry few days ndak menjenguk blog kakak...baru jak balik dari KL ni...terus marung muka ba, sebab ada urang2 yg ndak sa suka tinguk sini KK hahahahaaha~~

HoneyBUZZin said...

Hi Sis.....
Waaaa......very interesting ooo! I laughed when u wrote..boleh pakai baju kebaya! hahaha...

Tapi, Honey berpendapat sahabat sis patut memberhentikan orang gaji itu serta merta! Macam-macam manusia sekarang ni...rambut sama hitam...cat kuku lain-lain! Hiks!

CathJ said...

Ha.. ini lah sebab no.1 kenapa gua tidak mau ambil maid...

my neighbour di belakang... tiba2 dtg p rumah aku cerita pasal maid dia.. ini selepas dia sembuh berubat...

Dia nda dapat marah maid dia, mulut terkunci.. dia time tu bunting.. kalau lakinya dtg, siapa yg terhegeh2 p menyambut... maid nya!! dia mau p buka pintu, tapi sudah sarat...

lepas beranak.. jarang 'ah-hem2' ngan laki nya.. kenapa? hubby kurang selesa... setelah pi berubat... tau apa keluar dari 'anu' nya??? jarummmm!!!

dia cerita, sebelum itu maid di hentikan, itu maid cuci seluar dalam nya, di gantung sama2 seluar dalam laki kawan ku ni...astagaaa!!!

my fren tegur baik2... dia kata...kita org msia tidak buat begitu... tidak boleh... ha.. itu maid melenting... time2 itu maid mau di halau keluar, my fren selongkar bilik.. dia nampak apa? gambar2 dia ada dalam kotak kecil.. ui... menakut kan..

pendekkan cerita.... apa2 pun dia sudah ok sekarang... syukurrr.... dia dtg p rumah aku, berhati2 ngan maid...

sungguh menakutkan... memang tidak semua jahat... tapi... dalam 20 org, mayb 1 ja yg baik... atau memuaskan hati majikan.. -_-

sign off.. <<<aik???

Puan Saiman said...

my fren MK - rasanya sedang dalam proses mau memberhentikan la tu....

take care n hugs...

----------------------------------

Adikku angelbear,

maidnya itu j*nda.... bukan bercinta, tapi rasanya dia mau 'mengganti' tempat MRS dia...palis2..sebab kalau pegi rumah drng kan, macam tu maid yg Mrs, yg Mrs pula mcm maid. Mcm tu kawan kakak takut betul sama maid dia.....

wah!!! mesti siok sana kan...ok bah dik, kakak pun mcm rindu ni tau sama adik....

take care n hugs...
;-D

---------------------------------

adikku Honey,

nah..ini la bah ni, kakakmu ini mau tempah sudah kebaya sulam ni...pinggang 32-26-34...amacam...hahahahhahahaha

Kakak rasa pun kawan kakak tu skrg tunggu husband dia balik jak dari outstation.... balik jak, gerenti kena berhenti tu....

take care n hugs :-D

---------------------------------

my fren CJ...

yaiiiii...kin takut bah kan..

nah... time terhegeh2 buka pintu tu pun mmg betul owhh.. ni gua sendiri nampak bila gua di rumah my fren tu.... siap menyambut bakul dari tangan laki kawan gua tu. Sampai tu laki kawan gua cakap, 'indak payah, sia saja angkat sendiri'....biasalah urg ramai anak ni kan, sibuk la bah urus anak...

Aalalalala...kin takut owh kan.... yang bikin kesian tu, tu laki kawan gua selalu outstation bah. Tu laki dia pun mmg dari dulu syak bah, dia pun sendiri ada ckp sama kawan gua, tapi tu la, dulu2 kawan gua ni indak percaya bah...


Tapi mmg kena kasih berhenti jugak tu....

take care n hugs....
:-D

Just said...

Hmm.. scaryyy!! Tp mmg susah mo dpt yg maid yg baik sdh skrg.. klu mo ada maid, better psg cctv..

Puan Saiman said...

adikku Just,

ya bah dik..bikin takut jgk. Maid kakak pula lain lagi kisah... mungkin sdh mau 4 thaun sdh keja, nahh..skrg ni, mau suruh dulu baru dia buat, kalau indak...begituuu la tu....

Biasa sdh dia buat kerja harian dia, jd kalau kena suruh buat yang lain, nah..marung sudah muka dia tu...'sigh'...