Perhatian!!!

Semua cerita ini adalah hakmilik Puan Saiman dan tidak dibenarkan untuk diulang terbit oleh mana-mana pihak tanpa keizinan dari tuan empunya blog.

Tuesday, October 19, 2010

Kaya nangka

Apa kabar kawan2?...Gua sihat, cantik, lemah lembut dan gebu seperti biasa <--- capat kamurang ambil plastik, gua takut, indak sempat kamurang ambil nanti sebab termuntah, sbb tuan punya blog puji diri sendiri secara berhemah dan berlebihan hari ini..hahahahahahhaa



Ok, hari ni gua mau cerita pasal belakang rumah gua. Siapa2 yang baca blog gua dari dulu2...cehh..bagus kalau ni blog lama sudah kan..padahal.... ikut angin tuan dia bah ni blog...kalau senang gua apdet la, kalau indak, sori naik lori la kan....opsss...sambung balik cerita... macam yang pernah gua cerita dulu, di belakang rumah gua kan ada dua batang pokok nangka... peninggalan tuan punya rumah dulu..jadi kira gua anak beranak mewarisi la nangka ni...ya la kan, kalau sudah rumah ni jadi milik tetap, kenalah mewarisi nangka tu kan, lain la kalau tu pokok nangka, tu owner cabut dan tanam di rumah baru dia kan...erkkk adakah urang mau bawa......oh...kita anggap jak teda ah....hehehhehe



Dulu2.... gua laki bini indak la terfikir mau buat pagar belakang...sebab kebetulan di belakang rumah gua tu ada 'pondok' pengawal keselamatan. Dan dengan penuh perasaan, terasa diri pun selamat la kan. Oleh sebab dekat saja tu 'pondok', jadi secara otomatik, gua dan budak2 pengawal tu bulih dikira 'kawan' jugak la.


Ini adalah gambar lama..... kalau gua lepak2 di belakang rumah, gua nampak jugaklah nangka2 ni.... itupun kalau berbuah la kan...Nampak besi di bawah sebelah kiri tu, ala yang sipi2 dan malu2 jak tu <---macam gua la, pemalu...., itu adalah pintu pagar lama.... ataupun pintu pagar original.... dan pagar gua cuma pagar biasa saja... ala macam pagar di depan tu la...yang zig zag warna hijau tu....tapi yang hijau tu bukan pagar rumah gua, itu pagar apartment sebelah yang punya...uiisshhhh...berdusa owh, kalau kita mengaku barang yang bukan kita punya...sib baik gua cantik....


TAPI...sejak akhir2 ni kan, bila laki gua dengar banyak 'kejadian' yang tidak diingini.... sekali laki gua suruh buat pagar...NAH!!!!!! Tutup terus...adalah bah lubang2 empat segi tu, supaya angin biar masuk kan. Biarpun tu nangka indak sudah gua nampak kalau berbuah..... asal jak selamat.....SELAMAT!!!! Mudah-mudahan kan..AMIN.....siap ada besi bercerucuk lagi tu..... nampak tu atap biru di belakang pagar tu, sebelah kiri atas pagar gua tu....nah itulah 'pondok' pengawal keselamatan.....Nah..mana lagi ternampak kalau tu nangka berbuah...


Jadi, kelmarin tengahari....gua pulang, tiba2 teringin gua mau pegi belakang.... sekali gua tinguk...wahhhhhhh...banyaknya pula buah nangka...... ini dari pandangan belakang pokok.....

Ini pulak dari tepi pokok.... nah... sekarang ni kalau keluar pegi belakang kena buka pintu sudah.... tu puntu pagar gua, sebelah kanan yang terbuka tu <---- bukan gua mau kasih tunjuk tu pintu pagar, tapi gua mau kasih dengki kamurang tu nangka.....nampak tu nangka...GEBU...macam tuan dia...hahahahahahaha

Pokok nangka ni memang ada 2 batang... pokok sebelah kanan tu, yang banyak buah tu, kalau nangka ni masak, tu isi nangka macam indak berapa bagus....jadi ni nangka sesuai di buat SAYUR saja...ataupun buat GULAI NANGKA...yummy.....nyam..nyam..nyam...opssss...belum lagi gua masak buat sayur pulak..... <---- bila la maid gua kasih bersih ni nangka ni..kalau sudah kena kasih bersih, rajin la gua masak, kalau indak...sori naik lori la....<---alasan semata2..gua ni terlebih rajin sebenarnya.....hahahahahhaa


Pokok nangka yang sebelah kiri tu...yang buah dia kecil2 tu yang paling sedap kalau sudah masak...sebab dia punya isi macam cempedak...tapi nangka la bah kan....tu ex-owner pernah cakap...ni pokok nangka, nangka kawin....nama dia Nangka-Cempedak..tu owner cakap sama gua la bah begitu... tapi memang betul, dia punya isi...mmg sedap..kalau makan krupp-krap...krup-krap.... errr tu nangka pun kalau sudah besar buah dia, pun gebu macam gua...hahahahahaha

Tadaaa..........banyakkan..... <---- ya kawan2... ada unsur2 riak...biasalah orang baik hati, cantik dan gebu memang begini...muahahahahaha.... oh ya, si baju biru itu adalah model sambilan gua. Mana gua pegi, ikut jak belakang gua...ni kalau mummy dia baca blog gua ni, silap haribulan, kena minta bayaran ni...muahahahhahahaha.....
p/s : kepada adikku Didik ---->...oiii Dik...Nana ckp kelmarin begini ...'wahhh!!...atiknya along....' (gua translate ah utk kamurang ...'wahh!!!! cantiknya maklong..'... nah kan, bukan gua puji diri sendiri....anak adik gua pun puji gua bah.....<---- sila muntah brabis...padahal, sajalah di puji tu, supaya gua bawa dia balik rumah gua...muahahahhahahaha
p/s : kalau maid gua rajin kasih bersih tu nangka mentah, gua masaklah, kalau indak...tedalah gua masak.....tapi kalau gua jadi masak Gulai Nangka...nanti gua kasih dengki kamurang tu sayur ah...jadi sila dengki secara berhemah...hahahhahahahaha...ehemmm..gua kan bersopan santun, jadi kasih dengki pun mestilah secara sopan santun dan berhemah.....





Puan Saiman 'signning off'....

7 comments:

CathJ said...

PUNYA BESARRRRRRRRRRRRRRR GEBUUUUUUUUU!!!!!! (Itu nangka ya, bukan blog owner. jgn marah2 dulu ya hehehehhe... ;-p)

Rosc said...

Wah ini baru lah sanang2x saja mo ambik bah sudah tu byk buah dan besar lagi tu!

Puan Saiman said...

CJ...

hahahhahahahahahahaa *ketawa guling2, di lantai*.....

mmg betul my fren, indak marah bah...mmg ni nangka GEBU macam tuan dia................muahahahahahahaa.... mcm urg selalu ckp, klu anak gebu lihatlah ibu bapanya...DAN kalau nangka lihatlah tuannya...hahahahahahhahaha

*ketawa guling2*.....

take care n hugs my fren....


--------------------------------

Roscy,

belum ko tau ni geng...kadang2 baru niat mau ambil, sekali tinguk sudah ghaib...kadang2 siap balut pakai karung, last2 tinggal karung, buah dia menghilangkan diri...hahahahahahahaha...

take care n hugs my fren...

HoneyBUZZin said...

Waaaaaaaaaa.....boleh juga dibuat lauk - gulai nangka masak lemak Ikan Masin dan lada Padi...
aiseymannnnnnn....
Nyum nyum nyum....

Puan Saiman said...

Adikku Honey,


nyum..nyum..nyum... <--- ini baru berangan2 ni dik, klu tu maid rajin buka kulit adalah dimasak gulai, kalau indak..nah...mimpi jak la ah....hahahahahhahaa

take care n hugs sis....

Sue J Brooks aka SJB. said...

Astaga punya lah besar tu nangka. Ehhh di mana lah saya mahu cari nangka ni.

Puan Saiman said...

adikku SJB,

nah... ini la bah dik.... banyak jak nangka....tapi mengasih bersih tu..MALAS...sib baik adik jauh, kalau setakat kepayan tu, kakak jak antar.....ataupun bulih ambil sendiri di rumah kakak....

take care n hugs sis....