Perhatian!!!

Semua cerita ini adalah hakmilik Puan Saiman dan tidak dibenarkan untuk diulang terbit oleh mana-mana pihak tanpa keizinan dari tuan empunya blog.

Wednesday, April 14, 2010

Tanggungjawab yang main2..

Elloooo kawan2..... sebelum sia kasih cerita apa yang sia nampak ni kan, sia mau kasih tau, sia teda masalah sama semua sekurity di dunia ni (cuma ada 1 atau 2 urg jak cuai). Lelaki atau perempuan. Kalau durang ni teda susah jugak bah kan. Kalau ada yang terasa tu sia betul2 minta maap... tapi sebelum marah, baca dulu ni sampai abis ahh....

Sia kan serba salah bah mau kasih cerita ni. Tapi bila sia pikir2 kan, sia rasa sia perlu jugak kasih cerita ni. Ini sia nampak sendiri. Laki sia pun nampak, anak sia pun nampak. Sia rasa hal ni mimang berat. Dan melibatkan nyawa (palis2), harap2 teda apa2 terjadi bah kan. Bah nyawa kita ni satu jak bah. Mimanglah bah, di mana2 pun kita bulih 'teda' kalau Tuhan sudah mau 'ambil' kita kan. Tapi kita suma misti mau berhati2 bah kan. Ini sia nampak 2 malam lepas (hari satu malam). Sia pg sana Damai bah. Mau pg beli kek di kadai yang nama dia Uncle Biscuit tu. Bah parking di belakangla bah. Selesai beli, tu laki sia pusing la bah pulang. Klu kita mau keluar, kita keluar dari tu kadai 24 jam kan. Kamurang tau kan ada bank sana tu sama tempat bayar telefon kan. Ada satu abang sekurity ni. Dia sama kawan2 dia mau naik ni kereta. Ni kereta cuma ada dua pintu saja. Jadi dia kasih naik kawan2 dia dulu la sebab dia duduk depan. Kamurang tau ka apa dia buat.... sementara dia tunggu kawan2 dia naik kereta kan.... dia....
.
.
.
.
.
.
.
.
pigi hantak2 itu belakang senapang dia di lantai (jalanraya). Tu muncung senapang diatas (mengadap dia)...punya sia tekejut. Trus sia kestau laki sia. Sia bilang, kalau nasib indak bagus, indak ka melatup tu senapang (sia indak la bah tau, kalau tu senapang ada peluru ka indak kan, bah manalah bah sia pernah pigang senapang, bangkakuk lagi la indak pernah). Sia indak sempat ohh ambil gambar, sebab kami terus terlimpas sama durang). Trus abis bah kambang bulu tengkuk sia ni.... betul ni... (nah kan sekrg sia tengah kasih cerita ni kan, pun kambang ohh bulu2 sia).

Lepas tu kan, kebetulan di trafik light sana dekat Fohsang kan, kereta durang betul sebelah kereta kami. Kamurang tau apa tu abang sekurity buat, dia pg antak2 tu pemegang senapang di kepala dia.... trus bah laki sia bilang .....'sort ka tu sekurity. Mana bulih bikin main2 ba tu barang...' Nah, sia trus apa lagi, trus pg ambil gambar dia bah.

Yang bikin sia terfikir2 sampai sekrng ni kan....

1) Kalau la tu sekurity dalam bank, mmg patutlah bah dia pigang tu senapangkan (maksud sia indak kena simpan dalam tempat dia bah kan...apa bah kana panggil tu, macam sarung senapang tu bah, mcm dari kain tu). Ataupun kalau dia dalam van yang bawa duit tu kan. Tapi ini dia naik kereta jak bah. Sia nampak kan langsung bah teda keselamatan. Lainlah bah kalau dia naik van yang bawa juta2 kan.

2) Sia pernah nampak ada 1 uncle yg jaga bank jugak. Sia perasan dalam bank jak dia pigang tu senapang. Tapi kalau abis sudah shif dia kan, dia kasih masuk tu senapang dia dalam bekas/sarung tu. Lps tu, tu senapang trus dia kasih sangkut di bahu. Sia indak pula nampak dia pg main2 tu senapang. Dia antak2 ka. Sia tau la sebab sia selalu berurusan di bank ni. Kalau sia nampak ni uncle, misti sia angguk trus sia panggil dia 'uncle'... walaupun sia indak cerita2 sama dia.. tapi bila sia selesai urusan sudah, misti dia tanya sia 'salasai sudah'.... sia jawab jugak..'ya, bah sia jalan dl ah, uncle..' begini la sia selalu cakap sama dia. Tapi sejak kebelakangan ni, teda sudah sia nampak dia, mungkin pencen sudah (mudah2an tu uncle sihat2 saja)..


Kalau kamurang tinguk ni gambar betul2 kan, kamurang nampak tu bayang tu senapang (dekat muka dia). Masa ni la dia pg antuk2 tu kepala dia sama tu hujung senapang (tempat belakang senapang- entah apa nama dia tu, sia pun indak tau bah). Langsung teda ciri2 keselamatan bah bah. Bulih ka bawa tu senapang jalan2 tu ah. Bayangkan tu abang sekurity langsung indak kasih naik cermin tu kereta. Bayangkan klu ada urang pg rampas tu senapang...(isshhh.... bukan senapang mainan bah tu)....SIGH....

Kalau kamurang, apa kamurang buat.... berani ka kamurang tegur... kalau ngam2 si kawan indak bagus mood... silap haribulan...yaiikkkkssss... indak sanggup ohh sia mau imagine....

Puan Saiman 'signning off'....

6 comments:

HoneyBUZZin said...

erkkk.....very dangerous ooo...biasa pigang senapang..so tia rasa itu barang bahaya mangkali..aiyaaa....

HoneyBUZZin said...
This comment has been removed by the author.
Cath J said...

ayoo... nda jelas pula photo... mau pakai kanta pembesar lah ni...heehehe..

memang bahaya lah mcm tu.. harap2 tiada lah peluru...

tpi kan geng ... jgn lah kau p tegur2... takut silap hari bulan geng... saya masih mau baca blog kau ni...hahahahhaha

PALISSSSSSSSSSSSSSSSS

Uncle Lee said...

Hello Puan Saiman, very interesting posting...
You are very observant, but do take care, don't get involved....
Life and work can be dangerous at times.
You keep well and have a nice day, Lee.

Shirley S Wong said...

adedei...mimang sot sudah mangkali tu sekurity tu....tidak tau senapang dan brg mainan.. silap hari bulan, dia yg tertimbak sendiri tu...eh,palis2....!

Kalau sia, ndak berani tegur org mcm ni...biarlah dia begitu asalkan dia bahagia hahahaha

Puan Saiman said...

Honey- ello honey, tq sbb singgah ah...

Tu la bah, kin takut oh.... yang bikin kita risau tu kan, pasal kecuaian urg lain, kita yang indak bersalah ni pulak kena kan..isshhh...ishhh..ishhhh

CJ- hehehehhehehe..sia pun indak berani mau tegur oh, klu dia timbak keluar air jak ok sikit, tapi klu kluar peluru betul2..yaiiii......abis......tq ah my fren...

Uncle Lee- wah.....besar hati saya Uncle sudi singgah. Terima kasih. Saya akan ingat nasihat uncle. Selamat berhujung minggu bersama Mrs. Lee...'wink2'...


Shirley - terima kasih sebab singgah... Ya bah, itulah bah sia kasih tau laki sia tu, ada kes di semenanjung tu senapang tertimbak budak dalam bank kan. Tapi ini dia di luar sudah bah, dekat jalan raya. Sebelah tu restoren upperstar ka tu, ko bygkan la bah, ramai bah urg tu. Sia rasakan dia tu mengantuk kali kan. Tu yang dia kasih antuk2 kepala dia tu. Tapi mmg langsung teda ciri2 keselamatan bah.... yaiii kambang bulu sia ohh, kalau sia ingat balik... take care 'hugs'

p/s : bah palan2 ko ah....