Perhatian!!!

Semua cerita ini adalah hakmilik Puan Saiman dan tidak dibenarkan untuk diulang terbit oleh mana-mana pihak tanpa keizinan dari tuan empunya blog.

Wednesday, February 24, 2010

Kids nowdays....

These are 3 stories I saw with my own eyes....

Situation 1....

Shopping Complex.....



Old mother pushed cart with full groceries. Her beautiful daughter jalan berlenggang-lenggang kangkung bertelefon sambil ketawa2.... Si ibu yang tua jalan di belakang sambil menolak cart dengan bersungguh... And suddenly the beautiful daughter pusing belakang and said..'lambat betul mama ni jalan..cepat la sikit'. Bukan the daughter mau tolong, dia jalan terus meninggalkan ibu tua itu di belakang.



Ditakdirkan.... masa gua membayar, si ibu yang tua juga berada di sebelah kaunter pembayaran. Si ibu tua itu mengeluarkan barang2 untuk diletakkan di atas kaunter. And the beautiful daughter still on the phone. Ohhh.... rupanya the beautiful daughter yang bayar. So what!!!! She thought if she's the one who paid all the groceries, so she can scolded her mother suka-suka hati la....... if she's my sister, tau la macam mana I mau buat..luckly my sisters and brother not like that ah...




Situation 2....



Car...middle of the road



A few years ago.... middle of the road.... late afternoon. Dalam kereta tu, penumpang belakang ada 3 orang remaja semuanya perempuan. Passanger seat next to the driver is a middle age women. Dan pemandu lelaki, suami. Suddenly the engine broke down. Kebetulan jalan tengah sesak. Suddenly, the middle age women came out from the car and she pushed the car..ALONE... without help from the 3 teenagers... Assume the middle age women can't drive the car, the husband need someone to push the car.. the 3 teenagers malu utk tolong their own mother to push the car!!! MALU TIDAK BERTEMPAT... I can see others face when saw the mother pushed the car AND the 3 teenagers covers their face...... I told my hubby, macam mau turun kereta and slap the teenagers...geram betul....




Situation 3...


My parents neighbour...



An old mother complaint to my mother that she have to jaga cucu2 sampai tiada masa mau pegi berjalan-jalan. And she also told my mother how lucky my parents always pegi makan angin. And the sad part is on weekend pun still hantar their kids pegi rumah. The old mother TIDAK pernah dibawa berjalan bersama2 dengan anak2 sendiri. Imagine TIDAK Pernah dibawa pegi IB pun. Oleh sebab me and my sibling live near my parents house, every weekend me and my sisters bergilir2 bawa my parents berjalan2. Sampai my parents sendiri boring mau jalan. Believe me or not every weekend we have family gathering in my parents house. Just my siblings, my parents, all the cucu'2 and also our maids. And one thing I always remembered that my parents always said that .......



'sebagai ibu bapa tanggungjawab adalah untuk membesarkan anak2. Bagi kehidupan yang baik dan pendidikan yang mencukupi. Dan selebihnya berdoa dan serahkan kepada Tuhan untuk menentukan. Anak2 pula perlu bertanggungjawab kepada keluarga sendiri. Jaga dan didik anak sendiri. Manakala Datuk dan Nenek hanya menjadi penasihat dan bukannya PENJAGA CUCU2'.



Sepatutnya sebagai anak2, kita perlulah menjaga anak2 kita sendiri. CARI MAID. Kalau tiada maid, hantar pergi nursery. Walaupun kadangkala my own parents asked us to send our kids to their home kalau our maid bercuti, but for me our parents need their own time. Berjalan bersama berdua. Bertahun2 mereka berkorban masa dan tenaga tidak termasuk wang ringgit. Jadi sekarang ini adalah masa mereka.



This two person who make what I'm today. I'm proud to be one of their daughter. Both of them are my mentor.
Pernah satu kali, I usik my siblings.. I said if one day I migrate to other country I want to bring my parents along... and all my siblings said.....
'KAKAK PENTING DIRI SENDIRI'
Warghkakakakkakakaka..... (ketawa sambil guling2..)
p/s : errr... I want berjiran sama Uncle Lee la ni.......wink2
Puan Saiman 'signing off'.....

2 comments:

CathJ said...

wah.... bikin geram oh baca the situation2 ni.... terimagine di hotak saya...mcm ada movie... saya yg geram2 sendiri...

Sigh... I dont know why lah now a days kids like that!!! very hard to find teenage kids yg really2 helpful.. ada tapi jarang2...

I pray my kids not that way... Kalau bertabiat... tali pinggang lah jawap nya... hahahhaha

Puan Saiman said...

CJ - ya bah. Bikin heran kan. Klu kita dulu2 kan, takut betul ohh sama parents. Kena kasih besar mata pun takut sudah, belum lagi kena ckp. Tapi sekarang ni, jgnkan kasih besar mata, kena cakap pun, durang buat derrkkk jak...*big sigh*

My son, kalau menjawab indak kena hati sia tu, kena lada la mulut tu...hehehehehe. Bukan lada betul pun, sos cili jak bah..hahhahahaa