Perhatian!!!

Semua cerita ini adalah hakmilik Puan Saiman dan tidak dibenarkan untuk diulang terbit oleh mana-mana pihak tanpa keizinan dari tuan empunya blog.

Wednesday, February 10, 2010

Kalaulah kena jawab begini....


Pandang kiri....clear....pandang kanan ... clear.... ok, now we can start our stories... Ok.. sebelum baca cerita di bawah ni. Gua tidak berniat mau menyakitkan hati sesiapa. Apalagi menghina. Ini tiada kena mengena diantara hidup dan mati seseorang itu. Tapi inilah yang berlaku di sekeliling kita....

Kenapa orang sekeliling kita tidak pernah puas hati sama kita.... padahal kita bukannya pernah sakitkan hati dia..hairan..gua rasa durang ni lahir di tahun dinasour yang sedang bunting pelamin barangkali....LOL

Cerita 1...

A sedang berjalan2, tiba-tiba terserempak dengan B...

A : Eh....ko si B bah kan... lama betul tidak jumpa ko...ko apa kabar ??

B : Sia baik bah.... Astaga punya gemuk ko ni sekarang... macam anak gajah sudah sia tinguk....

A : Hehehehe... biasalah bah....

Apasal ah... pertama kali berjumpa setelah bertahun2 tidak berjumpa... apasal la pulak mau cakap yang orang tu gemuk macam anak gajah. Cubalah tanya khabar ka? Tanya di mana kerja ka? Ini pasal badan orang pulak dia mau tanya... Lain kali bagus jawab begini ...

A : Hehehehe... biasalah... laki aku banyak duit. Hari2 makan di hotel... orang gaji ada 16, pemandu ada 10 orang... gaji aku sama laki aku 2 ringgit lagi mau 1 juta....Cuba ko pegang tangan aku ni, cuci piring pun ndak pernah.... tu yang badan aku cute jak ni..biasalah orang senang...

Hah!!! Kalau kena jawapan begini, terus jalan kali si kawan tu, tidak lagi tinguk kiri kanan.....LOL

Cerita 2.....

A : Eh.... ko si B bah kan....

B : Ya.... punyalah lama kita tidak jumpa..

A : Ya bah..... bah brapa sudah rakyat ko sekarang...

B : Ahh.... belum lagi ada bah... belum ada rezeki..

A : Oh, ya ka.. kenapa teda.. ko merancang ka? Ko makan ubat kan ? Kenapa teda ni, ko tinguk
sia....(terus mention brapa urang sudah anak dia ada)

B : Ohhh.. teda rezeki bah... Tuhan belum kasih lagi...

A : Eh.. ko tau ka, di sana tu kan ada urang pandai mengurut tau... si anu...si anu tu kan pegi berurut di sana terus dia pregnant bah....

B : Oh ya ka...

Apasal ah...memandai jak orang ni cakap begini begitu... Macam la dia Nujum Pak Belalang... Kalau la kena jawab begini....

B : Oh ya ka... puas sudah sia berubat ni, mau 2,3 juta sudah duit sia abis ni. Mau jugak sia beli tu b*by kalau kena jual macam ikan di supermarket. Kalau ada kali, 9, 10 orang sudah anak sia. Lagipun sia ni sibuk saja. Ko tau la, sia ni jual jet la, kadang2 jual roket lagi. Mana lagi mau jual tu planet zuhal sama pluto. Eh ko tau ka kalau ada sepa2 orang mau beli planet atau jet.. nanti kalau ada urang mau beli sia kasih la ko sikit2.....Oh ya, pasal anak tu kan, kalau ko senang ko kol la di 'atas' tu, ko tanya la dia sendiri apasal aku belum ada anak. Kalau ko tau jak, ko kestau la sama aku ah...

Hah!!! Padan Muka. Kalau kena jawapan begini, terus jalan kali si kawan tu, tidak lagi tinguk belakang.....Silap2 lain kali jumpa, dia buat2 tidak kenal...LOL

Cerita 3....

A : Eh B... betul ka kakak ko si C tu sudah teda apa2 sama hubby dia...

B : Eh ya ka.. tidak pulak sia tau, sia nampak ok jak si C sama hubby dia tu.. baru semalam kami pegi makan2..

A : Oh ya ka.... Si D bah kasih tau sia begitu....Lagipun si C tu jarang betul jalan sama hubby dia
kan. Dia selalu sendiri2 jalan....

B : Oh..... biasalah bah durang tu..

Si A ni pun satu, kalau si D sudah kasih tau begitu, kenapalah mau kasih tau si B.. diam2 sudahlah... ini si A pulak yang sibuk menyampaikan apa yang si D kasih tau... Kalau la kena jawab begini...

B : Biasalah bah kakak sia si C tu.. dia kan artis terkenal. Lepas Katherine Hepburn tiada, dia la bah ganti. Lagipun memang hubby dia tu tidak suka jalan sama dia, biasalah si C tu kan artis. Ko bukan tidak tau si C tu punya hubby. Hubby dia tu kan business billion2. Kalau jalan mesti bawa bodyguard 20 atau 30 orang, tu yang durang malas jalan sama2 tu. Oh ya, satu lagi, sia bah yang kasih tau si D tu supaya kasih tau sama kau, supaya kau kasih cerita sama sia juga tu. Jadi tu cerita kan pusing sama saya jugak. Nantilah sia kasih tau sama si D lagi supaya kasih tau lagi sama kau cerita2 sensasi begini ni. Syiookk jugak bah kan kalau ada cerita pasal si C tu, biasalah artis... Oh ya.. satu lagi, kakak aku si C ni pun sekarang ni tengah dari personel secretary, kalau ko mau ko kerja la sama dia, jadi apa pun perkembangan dia yang kami sekeluarga tidak tau, ko yang tau dulu..amacam???

Sekali kena jawab begini kan, silap haribulan, si B terus tidak mengaku saudara sama si B tu... LOL..

Cerita 4...

A : Eh.. si B bah ni kan...

B : Ya bah...... lama betul kita tidak jumpa kan...

A : Kau sudah kahwin ka...

B : Belum bah...

A : Belum!!! Anak sia mau masuk 13 sudah ni (sambil tunjuk perut), ko belum lagi kahwin....Jangan2 ko ni mau mandi air bunga 7 jenis lepas tu mau cari air telaga 7 tempat barangkali ni tau...

B : Belum bah..belum ada jodoh...

Apasal ah... ada orang yang sakit hati sama orang yang belum kahwin ni... Kasih doa supaya si kawan tu dapat jodoh kan bagus... Kalau la kena jawab begini...

B : Sia bukan teda orang suka, tapi ko tau jugak sia ni kan... sia mau urang yang gaji dia setengah juta 1 bulan. Sia kalau kawin mesti ada driver. Sia mau tinggal di rumah 20 tingkat. Orang gaji ada 10 orang. Kalau sia ada anak, sia mau 1 anak ada 1 babysitter. Sia tidak mau pegi klinik biasa2, sia mau pegi klinik yang semua ada specialist doktor, even nurse dia pun doktor2... nurse2 ni sia ndak mau la. Oh ya... apa kerja laki ko tu...apa kerani... oh saya kerani ndak mau la. Biasalah bah saya ni, setiap 6 bulan mau makan angin di oversea... mau naik jet sendiri. Eh.. ko KL pun ko belum pernah pegi kan. Saya hari2 pulang balik pegi KL bah tu.. biasalah ada jet sendiri....Tapi kalau susah2 saja kan, laki ko jak la ko kasih sama aku. Lagipun aku ni kerja, kalau gaji laki ko ndak cukup aku tambah2..amacam, ko setuju ka...?

Kalau kena jawab begini, mau terberanak kali si kawan tu di sana.....LOL...
Ini berlaku disekeliling kita setiap hari.. ada orang yang begitu outspoken... ada pulak yang cakap, kiri kanan pun dia tidak peduli...SIGH....



















Puan Saiman 'signing off'....

6 comments:

Cath J said...

uishhh... betullllllll...hahahhaa... saya selalu kena yg kes numbur 1... (Kurang asammmmm....)..

Kes ke 2 pun I ada kena.. ini sudah ada anak ni saya... (ya lah 1...so what lah kan??) ni pandai2 lagi... 1 saja???? saya mau 4 sudah.... ishhh mau ja ku lempang... kenapa lah kan...

Puan Saiman said...

CJ- ya bah...sama la nasib kita ni, sia pun SELALU bah kena yang no.1 sama no.2...kadang2 menyakitkan hti pun ada... macam la durang yang kasih makan kita kan...sigh...

LeeYo said...

daling..biasa la tu kes 1 dan kes 2 kena sm org kiut2 mcm kita ni...kes 1 bkn sekadar bilang anak gajah, segala badak sumbu, giant (bkn hpermarket tu) tu pun disebut.. mcm la org yg mengomen ni badan seseksi aiswarya rai ptuiiii...urut blakang sia daling marahhh niiii... kes 2 pulaa eksen ja lebih durg tu ada anak ramai.. tp bila ada masalah "ko bagus la anak 1 ja mcm sia ni anak 10 mana mo bli itu bli ini bla bla bla.." baruuuuu sedar diriiii..kin panasssssss...cakap2 kita ni nda ada anak...bila ada masalah menimpa diri baru mo sedarrrr padaaannn mukaaa..
ok la daling..mcm brabis marah pula sia ni hihihi lebiuuuu

Puan Saiman said...

Daling.....wah marah btul ko ah daling (trus kasih ABC special)... btul bah tu daling. Klu nmpk kita beli something utk anak kita sendiri, baru cakap 'ko bagus bah, 1 urg jak. Yg sia ni mau kasih beli semua, manala dapat'... tapi lain masa bukan main lagi kita kena kutuk kan...sigh'....

Uncle Lee said...

Hello Puan Saiman. Ha ha, what will be will be, que sera, sera.
You have a great Tiger year and happy holidays.
Best regards, Lee.

Puan Saiman said...

Uncle Lee,

Hahahahaha..... same to you...'wink2'..