Perhatian!!!

Semua cerita ini adalah hakmilik Puan Saiman dan tidak dibenarkan untuk diulang terbit oleh mana-mana pihak tanpa keizinan dari tuan empunya blog.

Friday, September 12, 2008

Kejadian di Kota Kinabalu International Airport (KKIA)

Nampak tajuk di atas tu. Memang ini lah yang Puan Saiman mau cerita.
Orang kita ni, tapi bukan semua ah..... ingat sekali lagi (BUKAN SEMUA ORANG), betul-betul bodoh sombong dengna bangsa sendiri. Ini Puan Saiman sendiri yang mengalaminya. Pada 19/8 yang lepas Puan Saiman. Permata Hati minta bawa pegi ke Lapangan Antarabangsa Kota Kinabalu (KKIA). Sebab ada 1 kedai buku yang nama dia 'BOOKS AND MAGAZINE'. Permata Hati nampaklah beberapa buku Ben 10 dan magazine. Tapi malam tu Permata Hati cuma ambil coloring book Ben 10 tu berharga RM9.00. Ala ndak apa la kan, asal jak dia mewarna ndak apa la kan.
Dijadikan cerita, beberapa malam lepas tu iaitu pada 22/09, Permata Hati bawa lagi ke sana, kebetulan juga pada 23/9, Adik ada hal di airport tu, jadi Puan Saiman bawalah mummy ngan Adik pegi. Sambil tu bolehlah round2 airport baru kan. Jadi malam tu sekali lagi Permata Hati beli magazine Ben 10 berharga RM25. Ndak apa la kan. Lagipun sejak ada magazine ni Permata Hati tu rajin mengeja.
Seminggu kemudian, iaitu pada 29/8, Bibing ngan Aming tidur di rumah, jadi Puan Saiman berniat pegi ke airport pada 30/8 sebelum hantar durang pulang ke rumah. Papa ada belikan budak-budak ni jam Ben 10. Ndak apa la rezeki budak2 kan. Ketika berada di airport, Puan Saiman berniatlah mau belikan budak-budak ni magazine tersebut. Kebetulan masa ni juga, ada dua PEKERJA kedai BOOKS AND MAGAZINE ni sedang menyapu. Bila budak2 ni masuk, tau apa seorang pekerja tu buat. DENGAN MUKA MASAM, DIA TENUNG PUAN SAIMAN, NGAN 2 BIBIK SAMA BUDAK2 TU SEKALI CAM NAK MAKAN ORANG. Masa ni Puan Saiman tengok la dia balik. Puan Saiman senyum la, bukan dia senyum dia balik, tapi cara dia tenung budak2 tu, cam nak telan. Ala biasalah budak2 kan sibuk nak pilih buku kah magazine ka. Yang seorang tu tak peduli sangat, tapi ni la seorang minah ni... tak patut ngan BERT*D*NG. Perangai begini la kenapa bangsa kita tak dihormati. Bila Puan Saiman nampak jak perangai pekerja tu ndak berubah, terus Puan Saiman ndak jadi kasih beli budak2 magazine. Dengan suara yang kuat, Puan Saiman minta bibik-bibik ambil budak2 tu keluar dari kedai tu.
Nampaknya tiada rezeki la tuan punya kedai tu malam tu. Hairan juga kan kenapa bangsa kita sendiri jarang mau berbaik2 dengan pelanggan sesama bangsa. Padahal kalau kita masuk kedai tu, walaupun kita tidak membeli tapi kita ni kan pembawa rezeki kepada tuan rumah/tuan kedai. Mentang-mentang la Puan Saiman ni cuma pakai t-shirt, bertudung ngan seluar slack dan cuma pakai sandal biasa, tidak dilayan.. 'Oiiii Cik adik oiiii.... jangan sangka orang begini teda duit mau beli tau.....'. Tapi kalau Mat Salleh ndak membeli pun ndak apa.....
Semua orang tau, ini bukan salah kedai tapi salah PEKERJA ni. Terlalu memilih bulu. Hairan betul. Kepada Tuan Punya kedai Books and Magazine ni, Puan Saiman bersimpati kepada anda kerana anda mempunyai seorang pekerja yang sangat memilih bulu. Sebab Puan Saiman sebenarnya suka membeli buku ditempat anda. Kalau begini lah sifat dan cara layanannya kepada pelanggan.....hmmm........( lu fikir la sendiri).
p/s: selepas kejadian tu, Puan Saiman sanggup mencari buku atau magazine di tempat lain ngan Papa sama Permata Hati. Rupa-rupanya bukan Puan Saiman seorang sahaja yang terkena ngan kejadian ni, ada beberapa kawan Puan Saiman juga mengalami nasib yang sama. Akhirnya kami berpakat kami tidak akan ke sana lagi, lagipun bukan di KKIA tu jak ada kedai buku kan... banyak lagi di KK ni..... kan kawan-kawan....

No comments: