Perhatian!!!

Semua cerita ini adalah hakmilik Puan Saiman dan tidak dibenarkan untuk diulang terbit oleh mana-mana pihak tanpa keizinan dari tuan empunya blog.

Wednesday, August 25, 2010

Mood raya sudah mari (1)

Cerita dulu-dulu (Bahagian 1)...



Dulu2. Masa gua masih budak2. Masa dekat2 raya ni la, gua akan main indak ingat dunia. Balik dari sekolah. Tukar baju. Gua pegi main. Balik petang. Mandi. Buka puasa, masa ni gua belum lagi puasa. Maklumlah budak2. Tapi sibuk juga ikut buka puasa. Sebab, bapa gua tu. Selagi anak2 belum berkumpul, selagi tu la dia suruh mummy gua panggil. Lepas buka puasa, belum sempat lagi nasi turun di perut, pegi lagi main. Dulu-dulu mana ada kejadian colek-colek ni. Paling2 takut hantu, walaupun indak juga jumpa hantu. Gua syak, masa tu kalau hantu2 nampak kami, bertapuk/bersembunyi kali durang...hahahahahhaha



Best owhhh masa tu. Sebab masa mau dekat2 raya jak boleh main sampai malam. 15 hari sebelum raya ni la, orang2 kampung mula pasang lampu cucul/panjut. Masa ni la, gua bertugas dengan sepenuh hati. Gua dilantik oleh bapa gua kasih sangkut tu lampu di pagar rumah. Selesai kasih sangkut, bapa gua suruh gua pasang la api. Wah...masa ni, terang benderang rumah gua. Bukan rumah kami jak, tapi rumah jiran2 sekampung pun begitu. Gua ingat lagi, lepas pasang lampu, gerenti bapa gua bagi bunga api untuk gua dan adik2 gua. Tapi selalunya bapa gua bagi gua lebih la.... maklumlah anak bapa...<--- upah pasang lampu bah tu sebenarnya. Lagipun kena bagi lebih pun bukannya banyak, 3 atau 4 batang jak. Bukan jak bapa gua bagi macam gambar di bawah ni, tapi ada lagi 1 jenis yang biasa punya tu. Ala..yang selalu budak2 main2 dalam tv tu.... ini adalah mercun yang bapa gua kasih...dulu2 la

Untuk keselamatan, supaya ni mercun tidak masuk dalam kain ataupun tempat2 yang tidak sepatutnya <--sebab ni mercun terbangkan. Bapa gua kasih sedia botol... kasih masuk tu batang mercun dalam botol, lepas tu kasih nyala la tu sumbu.... lepas tu lari sekuat hati..hahahahahahha..... tu mercun terus terbang di atas...dan bunyinya tidak jugak kuat....macam bunyi kentut saja...hahahahahaha...kalau nasib indak bagus, sekali terbang, langsung indak bunyi pun ada...hahahahaha. Jadi gua panggil ni mercun..mercun botol, sebab kena letak dalam botol kalau mau main ni....


Ada lagi satu jenis, tapi ini bukan bunga api.. ini gua panggil...tarik2... di kiri dan kanan tu adalah tapi, jadi bila di tarik serentak akan mengeluarkan bunyi....pun macam bunyi kentut jugak...hahahahaha....sorilah, berabis sudah gua cari di rumah pakcik gogel, tapi indak jumpa, jadi terpaksa la gua lukis... nasib gua ada bakat melukis <--- sila jangan percaya....hahahahahaha. Oleh sebab rumah untuk naik ke rumah gua tu berpagar, jadi gua dengan sopan santun akan ikat tali2 ni di pagar rumah. Jadi nasih la kan, siapa2 yang buka pagar tu. Kalau terkena bapa gua, dia cool jak, tapi kalau terkena mummy gua, jawapannya kena cubit la tangan gua...sebab dalam adik beradik perempuan gua, gua jak terlebih sopan....hahahahahaha

Memandangkan masa tu gua adik beradik semuanya perempuan iaitu sebelum wujudnya adik gua yang bongsu tu <--- dia kan lelaki.... gua adik beradik cuma main bunga api dan mercun jak. Itu pun mercun selamat..ishhh adakah mercun selamat..tapi budak2 lelaki di kampung gua main ni...



Kalau durang sudah start main ni, terasa la macam kita berada di zon perang Afganistan..hahahahaha. Berdentum sana, berdentum sini.... silap2 haribulan, bulih kena sakit jantung <-- tapi masa tu, tiada pula gua dengar ada orang mati terkejut... tapi di tempat lain, gua indak tau la. Tapi siapa yang kebetulan sakit gigi...nah.... sori la kan...

Tapi.......sekarang ni, gua rasa, mercun2 sudah dinaiktaraf... kalau dulu, kena jari tiada apa2,tapi sekarang....silap haribulan, tangan pun bulih hilang...bikin takut owh... Dan sebagai seorang mama yang cantik dan bersopan santun <--- walaupun belum lagi kena kasih beli gelang, walaupun tu harga emas sudah turun....oppssss sori2..terkeluar tajuk sudah..... gua sekarang kasih beli anak gua ini......

nah...... selamat kan..... harga biasa kalau bukan masa perayaan adalah 70 sen..kalau masa perayaan 90 sen kadang2 RM1. Amacam..... murah dan selamat. Cuma yang bikin meradang tu, bila selesai anak gua main, abis bah lantai... bukan lantai hitam, tapi berpasir.... tapi...indak apa...yang penting selamat dan jari pun tidak hilang.....jadi tiada alasan utk anak gua tidak rajin buat kerja sekolah, sebab tu jari masih lagi cukup..hahahhahahaha

p/s : semua gambar2 di atas di ambil dari rumah pakcik gogle..Tq pakcik gogel....

p/s/s : anak gua sudah mula berpuasa penuh sejak 14 ogos yang lepas. Tapi bukan setiap hari, cuma ada hari tertentu saja dan berpuasa penuh di hujung minggu sahaja. Tapi kelmarin, berpuasa penuh pulak dia. Walaupun jam 5 petang, sudah ampai2 atas sofa, mau jalan pun indak larat konon...hahahahaha....tapi indak apa la, yang penting anak gua tu belajar puasa penuh. Upah puasa yang papa dia bagi... RM5 sehari... ishhh...gua puasa penuh, indak pula kena bagi gelang...opsssss.......kahkahkahkahkahkahkah.....

p/s/s/s : oh ya, gua ada cerita pasal pasang lampu cucul/panjut tu kan... utk makluman, bila tidur malam dan bangun keesookan pagi, lubang hidung habis hitam...hahahahahahhaha... bayangkan 1 kampung pasang lampu cucul/panjut.... jadi asap2 hitam tu akan masuk ke hidung... jadi keesokkannya kena bersihkan hidung sebelum pegi sekolah dan pegi kerja...hahahahahhaa

p/s/s/s/s : gua rindu zaman kanak-kanak gua...... tapi siapa tidak kan...gua rasa, anak2 kita sekarang tidak lagi dapat rasa zaman kita dulu2. Zaman berubah, maka jenis permainan pun berubah....

Puan Saiman 'signning off'....

17 comments:

Wyne Ren @ Mauve Ocean Blue said...

Agreed with your last statement tu. Anak-anak sekarang bukan saja tidak dapat rasa macam dulu-dulu...tapi juga rasa tidak 'selamat' macam dulu...

Susah oh kan...*sigh*

AngeL BeaR said...

rindu time kecik2 dulu selalu kumpul dgn kazen2 lawan perang bunga api & mercun.....budak2 sekarang mana peduli tu semua...asal ada cuti perayaan...yg dorang ingat TV... =/

HoneyBUZZin said...

You make me recalled the times when i was young...I love the thrill of holding one and it comes out glitterig speck..the most common type..no sound whatsoever..just flicker...
Aaahhh...........
What a memory!

CathJ said...

adui...bikin takut juga tu mainan budak besar tu.... mcm meriam lah pulak... eeee.... takut...

wah harga sudah turun ahhh gelang...apa lagi...cepat cepat.... hehehehhehe...

semoga si penunggang kuda putih nampak lah seruan2 tu... hahahahah...

kalau suda dpt gelangnya... sila show off2 sket ya... mau jg menyibuk hihihihi...

Puan Saiman said...

MK my dear fren,

betul tu. Kalau dulu2 kan, kita pegi rumah sebelah, tu pintu rumah buka2, tiada siapa mau naik mencuri, cuba sekarang, kunci mangga sampai 10 pun, kita masih indak rasa selamat kan....

saya pun 'sigh' jugak la....

take care n hugs...

Puan Saiman said...

Angelbear adikku,

betul tu dik, lebih trill lagi kan, kalau tu bunga api, putung pindik2 bakar lepas tu buang...kira hebat sudah masa tu kan, dan paling hebat lagi main bunga api sambil2 cucuk di daun bunga2... pagi, siap kena marah oleh mama...hahahahaha... skrg ni pula, sanggup tu budak2 indak mau ikut jalan, tv punya pasal. Mcm anak kakak, kalau ada katun yang dia mau tinguk tu, sanggup tu tinggal di rumah... indak thrill durang mcm kita dulu2 kan....

take care n hugs

Puan Saiman said...

Adikku Honey,

best kan dik..kakak ingat masa tu, kira kita la paling hebat masa tu. Lebih2 lagi kalau ada bunga api lebih banyak dari orang lain kan. Masa tu la, kita tukang bagi2 sama kawan2. Best betul main2 kan. Sambil pegang bunga api, sambil lari2... klu jatuh, siku dan lutut berdarah, macam tiada tu, kebal, nangis pun indak. Tapi cuba budak sekarang, mcm anak kakak, jatuh sikit, luka lutut, tu airmata sudah jatuh.... betul2 berbeza dari kita dulu2 kan...

take care n hugs

Puan Saiman said...

CJ my dear fren,

ya, lebih kurang mcm meriam la tu. Tu bunyi mmg kuat, sampai piring2 sama jendela pun bulih bergegar bah.

ya geng, sia nmpk di tv, nilai emas susut berapa sen tu, klu indak silap harga dia skrg RM122 segram....wah detail ni...kihkihkihkih...

Mmg si penunggang kuda putih tu nampak, tapi apa kes, dia buat derkkkk jak.....kin panas...

Ntah la ni my fren bila bulih dpt..asal sia kasih hint2..ko tau apa dia jwb... 'yg lain pun indak terpakai, bernafsu lagi minta beli'...nah...amcam tu geng... last2 sia jwb... bukan indak mau pakai..tapi sayang bah...kahkahkahkah

Puan Saiman said...

CJ my fren...

lupa pulak... take care n hugs...

Rosc said...

terkenang pula semasa budak2 dulu happening butul....

Puan Saiman said...

Rosc my dear fren,

ya, dulu2 apa yang kita indak main kan..tempat kerbau berkubang pun sia masuk bah. Lintah jangan ckp la.. klu tu lintah nampak kan, naik bah drng atas darat..hahahahhaa....

Miss pula zaman2 kita dulu kan..

take care n hugs

Shirley S Wong said...

Butul tu puan saiman,..dulu mana ada kes culik2 ni...skrg bahaya bah kan.... teringat juga sia dulu kuat main mercun botol tu hehehe... bagus juga skrg d haram kan bah...bahaya utk budak2 kan...

Puan Saiman said...

Shirley my dear fren,

ya bah, dulu2 kita lenggang2 kangkung lagi jalan kaki pegi sekolah, gelap2 lagi, mana ada kes2 culik ni. Skrg, matahari atas kepala pun, drng berani bah buat. ..

Nah.. pasal mercun botol tu mmg betul. Dulu2 kita main berabis pun, teda bah ilang jari, skrg jangankan ilang jari, silap haribulan semua ilang..... kesian jugak kan budak2 skrg ni. Indak adventures bah mainan drng skrg. Bukan macam kita dulu2 kan.

take care n hugs

Uncle Lee said...

Hi Puan Saiman, one day when we were young....no worries....except homework!
Life was good then....

Its great to be young....
You keep well and have a happy hari merdeka, Lee.

SJB said...

Betul tu, sekarang semua jenis permainan makin canggih tapi for me, saya suka lagi permainan dulu dulu :D.

Adakah lubang hidung jadi hitam hahahaha tapi memang pun betul kan?.

Puan Saiman said...

Adikku SJB,

betul tu dik, permainan kita dulu2 lebih hebat walaupun sekadar panjat pokok rambutan kan. Thrilled makan buah rambutan di atas pokok lebih hebat dari makan depan tv sambil main ps3 kan..hehehehehe

Mmg lubang hidung hitam dik..... bukan jak lubang hidung, kain di jemuran pun abis hitam..hahahahhahaha

take care n hugs...

Puan Saiman said...

My dear Uncle Lee,

mmg betul uncle Lee ckp tu... jenis2 permainan dulu2 lebih buatkan kita lebih berdikari, itu yang kurang sama anak2 zaman sekarang kan....

Selamat Menyambut Hari Kemerdekaan utk Uncle Lee jugak...semoga Uncle Lee sentiasa sihat dan bergembira disamping Mrs Lee..

take care n hugs...