Perhatian!!!

Semua cerita ini adalah hakmilik Puan Saiman dan tidak dibenarkan untuk diulang terbit oleh mana-mana pihak tanpa keizinan dari tuan empunya blog.

Friday, March 30, 2012

Satu malam yang panjang....

Seperti yang diceritakan 2 minggu lepas melalui FB.... maka hari ni barulah gua mau ceritakan di blog pulak....



Satu malam yang panjang menceritakan bagaimana seorang wanita yang cantik dan gebu telah mengalami sakit perut dan muntah yang teruk.... sebelum baca adegan seterusnya pastikan anda tidak makan atau tidak minum...kalau mau makan atau minum, pegi la dulu, kemudian barulah sambung baca cerita ini. Tapi sesiapa yang tahan anak tekak dari sebarang ancaman...sila la baca sambil makan dan minum.....hahahahaha.....ok, serius balik....




Masa cuti sekolah yang baru ni, kebetulan gua demam...tapi demam2 pun bawa juga pegi kerja ni... maklum la, niat di hati mau apply cuti 15/3 (hari khamis), ambil sehari jak pun, maklum la kalau malar la ambil cuti, alamatnya belum raya, cuti sudah tiada, jadi masa raya, urang lain masih sibuk makan ketupat, gua makan hati, sebab kena kerja....ok, mari sambung cerita balik...




Oleh sebab mau bawa anak2 rebina pegi 1B, maka gua gagahi juga badan yang demam2 ni..... nasib baik la, tu laki sanggup hantar, itupun tengahari la, lebih kurang jam 1... konon2 mau tinguk wayang....ntah apa tajuk wayang tu, yang pasal ikan kerung sama anak ikan tu...keluaran Malaysia tu...huh!!!! indak lawan juga la sama cerita upin ipin.... tapi ikutkan jak la budak2 punya permintaan....




Lepas bawa tinguk wayang, minta lagi bawa pegi main 'memanah' tu....lepas tu pegi lagi tempat permainan di tingkat 2 sama 3 tu....masa ni la, badan sudah indak sedap ni...padahal memang demam pun.... lepas main di sana, terus la bawa budak2 ni pegi



antara gambar yang sempat ditangkap....hehehehe.....



Laki gua sampai di 1B mau ambil kami lebih kurang jam 8 malam... bermakna gua di dalam bangunan 1B tu dekat2 7 jam.....bayangkan 7 jam....kalau naik kapal terbang, berapa kali sudah ulang alik pg KL tu....motif sebut KL.....sampai jak tu laki, kami pun pegi la makan di salah satu restoren di 1B tu...semua kami minta nasi goreng spesel.... minum...tu dua budak masing2 minta minuman dalam tin, tu laki pula minta jus oren, gua minta air putih jak pun....lepas makan...kami pun balik...sampai rumah jam 10 mlm...


Dekat jam 12 tengah malam...start sudah sakit perut...muntah indak berhenti...jadi gua laki bini pun pegi klinik....budak2 tinggal di rumah sendirian, sebab tidur.... sampai klinik, gua dengan penuh minta puji, indak ni minta jarum.... minta ubat jak...sampai rumah terus makan ubat..... bayangkan setengah jam lepas makan ubat tu, muntah indak berhenti.... badan macam mau meletup...muka merah.... cuba tahan2 sampai la jam 2 pagi...


Jam 2 pagi, tu laki terus bawa pegi emergency hospital, sebab start muntah hijau sudah.... langsung indak bulih bangun ni.... nasib baik tu laki 'tagap' bulih jugak la dia pegang... bukan dukung ah...kalau dukung, dua2 la kami pulak masuk ospital, 1 sebab muntah2, 1 lagi sebab sakit pinggang....warghkakakakaka.....ok, indak lucu...


Gua betul2 respek la sama staff kecemasan QEH ni.... register jak, indak sampai 10 minit terus kena check..mula2 kena bagi makan ubat terus sebab badan panas..... indak gua ingat...tapi yang gua dengar, panas badan gua masa tu sudah mencecah 39. sumting.....bila lepas makan ubat, terus kena suruh pegi 'green zone' untuk rawatan selanjutnya.... tunggu la, indak sampai 10 minit, terus gua kena panggil dan terus kena bagi rawatan selanjutnya.....


Akibatnya, 2 jarum di masukkan di tangan kanan, dan satu jarum di tangan kiri...gara2 mau cari urat...maklum la gebu...jadi sengsara jugak doktor cari...tapi di tangan kanan juga la....dapat jak urat...darah kena ambil untuk ujian... lepas tu terus kena jarum untuk masukkan ubat..... lepas masuk ubat terus masuk air 1 botol....


3 kali kena periksa tekanan darah....kali pertama sebelum kena kena ambil darah, kali kedua semasa air masih lagi dimasukkan di tangan dan ketiga apabila selesai 1 botol air dimasukkan..... dan 10 minit lepas ubat dimasukkan di tangan, kena bagi lagi makan ubat gastrik.....punya power ni ubat...lepas makan, indak sampai 2 minit terus perut berhenti sakit....Kali ketiga tekanan darah diperiksa sebelum keluar dari 'green zone'.


Doktor ensem : Puan....puan ok sudah...


Gua : Ok, sudah doktor. Terima kasih. Baru la sia bulih senyum ni, tadi jangan kan senyum, buka mata pun indak larat ni...


Doktor ensem: Ya, memang begitu tu puan. Sudah la puan demam, kena keracunan makanan lagi, lepas tu gastrik lagi...itu la puan rasa teruk tu..


Gua : Terima kasih ah doktor.... sambil pakai lipstik <--- errr pakai lipstik ni imaginasi gua jak.....aiyaaa...itu doktor ah, betul2 ensem bah...tapi kan....uissshhhh...nanti la gua kestau....


Doktor ensem : Puan masih pening kan...


Gua : Tidak sidah doktor...


Doktor ensem : Oh ya ka...sebab saya nampak, tekanan darah puan kurang ni, sebab terlampau muntah kan....


Terus gua tersipu2 malu, sebab kedapatan..... tapi gua gagahkan jugak bangun.... sebab mau sambung tidur di rumah bah...


Doktor ensem : Ok, puan rehat la dulu, nanti boleh ambil ubat la....


Gua : Ok doktor... (gua terus bangun)


Doktor ensem : Ehh puan rehat la dulu...


Gua : Oh..saya tunggu di luar la doktor, saya boleh bangun sudah ni...


Sambil keluar dari wad tu, gua jumpa staff nurse sama doktor perempuan yang juga merawat gua....gua ucapkan terima kasih...Doktor ensem tadi tu entah pg mana....


Indak sampai 10 minit, ada doktor ensem datang balik, bawa preskripsi ubat sama surat sakit untuk hari Jumaat.... lepas gua ambil ubat di farmasi, tu laki gua pegi ambil kereta....dan gua pun naik kereta di kala alunan azan Subuh berkumandang di Masjid Negeri......


Gua bersama doktor yang ensem...gambar ini sempat ditangkap oleh laki gua...bila gua tanya kenapa indak ambil gambar doktor ensem masa pegang tangan gua... tu laki gua bilang 'sakit2 pun sempat lagi ko mau mengurat ka'...aiyaaaa...tu laki ah.....warghkakakakaka.....


p/s : nasib baik tu doktor panggil gua puan....kalau jumpa di luar, mau kena panggil auntie kali gua ni...warghkakakaka....tu doktor punya la muda....baru bah 20an...gua ni berapa sudah....adididhhhhh...indak sedar diri bah.....hahahahhaa


p/s/s : walaupun sudah 2 minggu berlalu, tapi perut gua sampai sekarang masih lagi belum baik betul....masih lagi pedas2...kalau gua silap makan sikit, start la sudah muntah.....jadi gua harap, kamurang semua, jaga2 la ah.... lagipun sekarang ni macam musim sakit perut sudah....demam lagi....


take care.....


Puan Saiman 'signning off...'


1 comment:

Rose Flower said...

adui sengsara nya tu....take care. nasib baik ada doc ensem kikiki....