Perhatian!!!

Semua cerita ini adalah hakmilik Puan Saiman dan tidak dibenarkan untuk diulang terbit oleh mana-mana pihak tanpa keizinan dari tuan empunya blog.

Tuesday, March 3, 2009

Kecil hati.....

Seperti yang anda semua tahu kan, Permata Hati masih lagi belum pulih 100 peratus, tapi Alhamdulillah memang nampak perubahan. Kini, sakit kepala atau lebih tepatnya sakit di ubun-ubun Permata Hati kini sudah tiada, berubah pula ke dahi. Bila sakit di dahi tu sudah tiada, kini berpindah pula di pelipis mata. Insyaallah, mudah-mudahan dalam beberapa hari lagi ini Permata Hati akan pulih sepenuhnya.

Beberapa hari ini, Puan Saiman geram betul ngan bibik. Sekarang ni Puan Saiman 'perang dingin' ngan bibik. Puncanya 'hanya kerana tong gas'. Bukan apa, di rumah tu ada 2 buah tong gas. Semua tahu apa keperluan kita ada dua tong gas kan. Kalau tong yang pertama sudah habis, boleh ganti dengan tong yang kedua lagi kan. Jadi sebelum tong kedua tu habis, kena beli la supaya tong gas yang pertama tu berisi. Dijadikan cerita awal bulan lepas tong gas yang pertama tu habis. Jadi seperti biasa bibik kena tolong beli la yang baru. Lagipun bibik ni sudah bekerja ngan Puan Saiman masuk tahun ketiga sudah. Duit sudah disediakan di dalam bekas atas meja makan. Bukan bibik ndak tahu di mana tempat tu. Dalam bekas tu ndak pernah tiada duit, sebab dalam bekas tu la, duit utk beli barangan dapur. Kalau tiada duit pun memang bibik akan beli bagitau. Lagipun beli gas ni bukannya kena angkat keluar, semuanya akan diangkat oleh 'om' yang jual gas dari lori gas ni. Hampir sebulan lamanya gas ni sudah habis, bagi Puan Saiman, apa guna kita ada bibik yang membantu kita di rumah. Perkara kecil begini sepatutnya bibik ni tahu la kan.
Petang Jumaat yang lepas, sedang Puan Saiman menunggu masakan Puan Saiman mendidih, tiba-tiba bibik masuk bilik dan bagitau yang gas sudah habis. Puan Saiman pun bagitau la, ganti ngan tong gas yang satu lagi, dan tau apa bibik jawab 'gas yang satu tu pun habis'. Apalagi meresap la kepanasan di kepala Puan Saiman. Mana lagi risau ngan Permata Hati, mana lagi marah ngan 'kecuaian' bibik. Seperti biasa, Puan Saiman ndak menjawab. Lepas Maghrib, seperti biasa, Papa, Puan Saiman ngan Permata Hati pegi tempat Ustaz Ku. Sebelum jalan, Puan Saiman cakap ngan bibik keluarkan nasi dari rice cooker dan rebus ikan yang belum mendidih tu dalam rice cooker tu.
Dipendekkan cerita, keesokkan harinya, Puan Saiman bawa Permata Hati pegi rumah bapa. Papa bawa 'kuda putih' masuk workshop. Puan Saiman di rumah bapa sampailah petang. Petang tu bila balik jak dari rumah bapa itupun adik Noi yang hantar, sebab Papa masih lagi di workshop. Bila sampai di rumah, bibik bagitau masih lagi belum ada gas. Puan Saiman buat selamba kodok jak. Bila bibik mau mandikan Permata Hati, Puan Saiman terus cakap 'ndak payah mandikan dia, saya sendiri buat'. Nampak ayat tu, dengan suara yang tegas lagi tu, tiada lagi kelembutan di perkataan yang terkeluar dari mulut Puan Saiman. Selesai mandikan Permata Hati, Puan Saiman terus keluar dari bilik, dan jumpa ngan bibik di dapur. Dan disanalah Puan Saiman cakap
"ko sudah kerja dengan saya berapa lama? Ini masuk tahun ketiga kan. Memang tugas kamu utk beli tong gas kalau kosong kan. Bukan dalam bekas tu ada duit ka? Kalau pun tiada duit dalam bekas tu, kenapa ndak guna duit kamu dulu? Kalau ko mau saya bayar sekali ganda lepas kamu guna duit kamu pun saya tetap bayar. Selama ko kerja ngan saya ni, pernahkah saya berkira dengan ko? Selama ko kerja ngan saya, berbanding ngan kawan-kawan ko, mana tempat yang saya tidak pernah bawa? Cakap hotel mana lagi kamu belum pernah bawa pegi makan? Selain pegi Genting ngan KL, 1Borneo berapa kali sudah saya bawa? Kedai makan mana yang belum lagi saya bawa ko? Cuba bandingkan nasib ko ngan bibik durang Is ngan durang Bibing. Kakak rasa kakak ndak pernah berkira ngan ko? Supaya ko boleh rehat-rehat, kakak pasangkan lagi channel Astro diluar tu, supaya lepas ko habis kerja, ko boleh rehat-rehat tinguk tv. Tapi bukan kerja ko makin bagus tapi makin teruk pula. Setiap kakak dapat bonus kakak bagi juga ko bonus kan. Setiap kali ko pulang bercuti, kalau bukan kakak hantar ko, kakak bagi ko duit utk naik teksi kan. Kakak bagi lagi ko RM20 untuk ko beli barang utk ko bawa di tempat ko bercuti tu. Selama ni kakak anggap ko macam kawan, macam adik sendiri. Sampai hari ko buat begini. Lagipun, tong gas tu sudah habis sudah 1 bulan, ndakkan lori gas tu 1 bulan ni teda limpas-limpas (lalu lalang) depan rumah kita ni. Kalau ko sudah rasa mau berhenti, bagitau, jangan susahkan hidup saya'. Kalau ko rasa saya kecil hati, memang saya kecil hati'.
Lepas cakap begini, terus Puan Saiman masuk bilik. Tengok.... Sampai begitu sekali Puan Saiman cakap ngan dia. Bukan mengungkit. Tapi Puan Saiman rasa dengan cara begini jak mau ajar dia. Sekarang ni Puan Saiman ndak peduli lagi, kalau dia mau berhenti pun bagus juga. Sekarang ni Papa sudah locked semua channel yang berbahasa Melayu di A*tro tu. Dan Papa juga ada bagitau, mulai dari sekarang, kita tidak akan bawa dia keluar makan!!!! Padan muka!!!


No comments: