Perhatian!!!

Semua cerita ini adalah hakmilik Puan Saiman dan tidak dibenarkan untuk diulang terbit oleh mana-mana pihak tanpa keizinan dari tuan empunya blog.

Tuesday, December 16, 2008

Standard makin turun.



Ehemm....... kalau mau tau, Puan Saiman, Papa ngan Permata Hati ni sebenarnya pantang dengar tempat makan yang sedap. Sanggup drive jauh sekadar mau rasa makanan yang orang cakap sedap. Percaya atau tidak, sekadar mau makan tengahari, Papa sanggup drive all the way pegi Transit di Jalan Tuaran. Makanan dia memang sedap ( baca : ikut standard anak tekak Puan Saiman la). Nasi goreng d'Trasit memang sedap. Siap ada telur mata lembu ngan seketul sayap goreng, sedapnya ndak terkira. Minum lagi air kelapa muda ataupun ice lemon tea....yummyyy......






Tapi standard makanan ni haruslah di jaga, jangan seperti di tempat yang ingin Puan Saiman nyatakan ni. Kalau dulu sedap, sekarang ni bukan lagi ndak sedap, tapi ndak sedap langsung, ndak berbaloi membayar.






Tempat yang pertama : Restoren Sri K*n*nga* di Asia City.


Sudahlah makanan ndak sedap, pelayannya sombong tahap Cipan. Siap menjeling lagi tu, macam la kita makan free kan. Servis lambat yang amat. Kalau dulu Puan Saiman bagi 3 setengah bintang, sekarang ni 1 bintang sebab tempat duduk tu jak. Makanan yang sampai ndak mencapai standard Permata Hati, Papa ngan Puan Saiman. Kepada Restoren ini, - selamat tinggal, kami hanya ke Restoren yang sama tetapi di Putatan sahaja, biar Puan Saiman pegi jauh, yang penting apa yang kita makan berbaloi dgn apa yang kami bayar. Kalau keadaan terpaksa pun, sekiranya semua kedai di KK di tutup, Puan Saiman tidak lagi akan duduk di kedai ni. Biar makan megi jak di rumah.






Tempat yang kedua : Restoren Rasa Ny*ny* di KK, satu baris ngan Home & Garden.


Baru-baru ni Puan Saiman datang pegi sana, adalah order beberapa jenis lauk, lauk lain yang sampai setakat ok la, utk mengisi perut. Order ikan, ndak sampai-sampai, ayam goreng yang dipesan sampai, tapi sekali sampai masih lagi berdarah-darah, amacam mau makan (sekarang ni pun bila Puan Saiman ingat, kembang tekak mau muntah). Last-last, jangankan Puan Saiman berhenti makan, Papa, Permata Hati ngan Bibik pun berhenti makan bila nampak ayam tu. So Papa cakap, ' ini last sudah kita makan di sini'...... so kepada Restoren Rasa Ny*ny*, - anda kehilangan pelanggan yang selalu bawa orang luar daerah makan di tempat kamu, dan utk makluman standard makanan kamu semakin menjunam seperti menjunamnya saham di pasaran antarabangsa. Dulu Puan Saiman boleh bagi 4 setengah bintang, sekarang ni cuma boleh bagi 2 bintang, sebab tempat yang bersih, minuman ok, dan tempat duduk yang selesa, tapi kalau makanan tu, sekarang ni separuh harga pun belum tentu lagi Puan Saiman mau.... sori yer... Sebelum ni pun, memnag Puan Saiman kerap datang ke Restoren ni, kadang-kadang 2 kali sebulan pun ada, tapi dulu, sekarang ni limpas-limpas jak la. Kalau tanya Permata Hati pun, dia sendiri ndak mau singgah.




Sekarang ni tempat makan yang masih lagi mempertahankan standard masakannya ialah Restoren Kak Nong di Bundusan, Restoren Rezeki di Jalan Lintas, Restoren Sri Keningau di Putatan, Transit di Jalan Tuaran, Gayang Seafood Restaurant. Ini antara nama-nama restoren yang masih lagi mempertahankan standard makanannya. Ada jugalah beberapa tempat yang Puan Saiman ndak dapat nyatakan di sini sebab nanti orang sangka menunjuk pula, tapi kalau sepa-sepa mau tau pasal mana hotel yang yang ada buffet yang sedap, tanya jak sendiri sama Puan Saiman ok, nanti Puan Saiman kasih tau. Kalau pasal restoren makanan segera pula jangan tanyalah sebab makanan durang kan sudah standard, mana-mana makanan pun sama jak rasa, kalau pun ndak sama, tapi lebih kurang jak la. Sekadar menyebut beberapa nama seperti K*C, Pi**a, Kenn* R*ge**, Ra** M*s, dan lain-lain lagi lah. Dan seperti biasalah, harganya pun bulih tahan jugak kan. Tapi itu ikut selera sendiri lah. Cam Papa, jangan bawa pegi Pi**a, mau ndak mau Papa TERPAKSA juga menelan, bukan ndak sedap, ntahlah mungkin tekak dan selera Papa lebih kepada nasi. Apa pun lauk yang ada, yang penting ada nasi. Cam Papa selalu cakap, "rasa ndak makan nasi ni, bukan ndak kenyang. Kenyang, tapi ndak puas". Hahahahaha.... nampak ayat Papa tu.... eh... jangan salah sangka ah.... Betul juga Papa cakap tu, memang kenyang makan, tapi rasa perut tu kan ringan jak bah... hahahahaha... biasalah perut biasa makan nasi kan.


Ok, kita stop cerita pasal makan...... Puan Saiman sign out.....








No comments: